تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۳۲۵۰۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان:

با سرمایه‌گذاری ۴۰ همتی، فولاد خوزستان بر مدار توسعه قرار گرفته است

‌می‌متالز - «میثم شهنیانی» معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان در یک نشست خبری در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو» به ارائه گزارشی در مورد آخرین وضعیت طرح‌ها، پروژه‌ها و چالش‌های پیش رو مجموعه فولاد خوزستان پرداخت.

به گزارش می‌متالز، معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان در نشستی خبری در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو» به ارائه گزارشی درباره طرح‌های توسعه‌ای این شرکت و به‌ویژه طرح زمزم ۳ پرداخت و عنوان کرد: طرح زمزم ۳ یکی از طرح‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان به‌شمار می‌رود که هم‌اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد و به‌زودی کوره احیای مگامدول آهن اسفنجی آن با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن وارد مدار تولید می‌شود؛ البته لازم به یادآوری است که طراحی این پروژه تا ظرفیت ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال طراحی شده است.

چشم‌انداز فولاد خوزستان تا ۱۴۱۰

«میثم شهنیانی» با اشاره به این موضوع چشم‌انداز بلندمدت شرکت فولاد خوزستان تا سال ۱۴۱۰ گفت: با وجود تمام طرح‌های توسعه‌ای به‌ویژه زمزم ۳ که از چند سال پیش در فولاد خوزستان آغاز شد؛ تولید این شرکت در سال ۱۴۱۰ به ۱۳.۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری فولاد خوزستان بیان کرد: فولاد خوزستان در سال ۱۳۶۷ با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در دو فاز کار خود را آغاز و با توسعه بیشتر، ظرفیت خود را به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رساند. هم‌اکنون فاز چهارم توسعه این مجموعه برنامه‌ریزی شده و در پروژه زمزم ۳ که یکی از ۳۴۰ پروژه توسعه‌ای فولاد خوزستان به‌شمار می‌رود؛ برنامه‌ریزی برای رسیدن به حدود ۱۳.۶ میلیون تن محصولات فولادی صورت گرفته که با ۴۰ همت (۴۰ هزار میلیارد تومان) کار ادامه می‌یابد.

معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان با بیان این موضوع که طرح زمزم ۳ در یک واحد قدیمی و منسوخ شده ایجاد شده، عنوان کرد: این واحد قدیمی که مصرف انرژی بسیار بالایی داشته و کیفیت آهن اسفنجی آن بسیار پایین بود را تبدیل به زمزم ۳ کردیم. این طرح تحت لیسانس میدرکس است که با مصرف انرژی بهتر و تولید کربن کمتر تولید خواهد داشت.

معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان در ادامه تاکید کرد: در سال‌های گذشته توسعه به معنای واقعی متوقف بود، ولی طی چند سال گذشته شرکت فولاد خوزستان توسعه‌محور شده است. در فولاد خوزستان طرح‌های توسعه‌ای در شرایط سخت آب‌وهوایی و همه‌گیری کرونا انجام شده که امروز تبلور این طرح‌ها را مشاهده می‌کنیم.

شهنیانی با اشاره به سایر طرح‌های توسعه‌ای در فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: علاوه بر زمزم ۳، طرح‌های اسلب عریض، پروژه کوره ۷، نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی و توری فلزی که پروژه زیست محیطی است در دستور کار خود دارد.

تامین برق فولاد خوزستان

وی همچنین درباره نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی یادآور شد: در زمینه نیروگاه ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که ما نیروگاه‌ساز نیستیم، اما به علت محدودیت‌ها تامین انرژی و به علت محدودیت‌های برق در قالب پروژه ۱۰هزار مگاواتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو تعریف کرده‌اند، وارد این حوزه شده‌ایم؛ بنابراین برای تامین برق مورد نیاز واحد‌های تولیدی فولاد خوزستان، نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی در دست اجرا داریم و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نخستین فاز آن کار خود را آغاز کند. همچنین با شرکت مپنا نیروگاه دیگری به عنوان «ام‌جی‌تی۷۵» را مذاکره کرده‌ایم. علاوه بر این، نیروگاه خورشیدی را نیز در همین راستا به پیش می‌بریم تا تامین‌کننده برق مورد نیاز خود باشیم.

معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان همچنین درباره تامین گاز عنوان کرد: درباره گاز نیز یک پروژه بریکت سرد را به پیش می‌بریم که به ما کمک می‌کند که با توجه به تولید آن محصول و بحث ذخیره‌سازی آهن اسفنجی، محدودیت گاز را به حداقل برسانیم.

از طرح‌های زیست محیطی تا ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان

شهنیانی همچنین درباره فعالیت محیط زیست فولاد خوزستان عنوان کرد: ما در فولاد خوزستان یک فصلی با عنوان طرح‌های زیست محیطی داریم که معادل ۱۴۰۰ میلیارد تومان طرح‌هایی بودند که طی یک سال و نیم گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند یا در روند اجرای کار هستند. طرح‌های زیست محیطی در فولاد خوزستان تنها شعار نیست، بلکه به عنوان یک دغدغه در ارکان این سازمان قرار دارد.

وی همچنین در هوش مصنوعی در فولاد خوزستان عنوان کرد: در زمینه هوش مصنوعی در این شرکت کار‌های موثری انجام گرفته است. همچنین با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباطات موثری داریم و حداقل با ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ارتباط هستیم.

معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان همچنین درباره محصولات فولاد خوزستان در بازار صادراتی گفت: محصولات فولاد خوزستان محصولات کیفی هستند و همیشه مشتری‌های خاص خودش را در بازار بین‌المللی دارد، البته همواره تحریم‌ها بر بازار تاثیرگذار بوده است، اما به این معنا که کار ما را متوقف کند، به هیچ عنوان چنین اتفاقی روی نخواهد افتاد، چراکه ما همواره مشتری‌های سنتی داریم که به کیفیت محصولات ما به شدت اعتماد دارند.

چالش‌های فولاد خوزستان

شهنیانی در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که فولاد خوزستان با آن دست به گریبان است، گفت: کمبود نقدینگی یکی از چالش‌های این شرکت است. البته فولاد خوزستان طی سنوات گذشته طرح‌های توسعه‌ای چندانی برای خود تعریف نکرده بود، اما هم‌کنون به همت مدیرعامل، اعضای هیات‌ مدیره و سهامداران این شرکت توسعه‌محور شده و در سبد پرتفوی شرکت حدود ۳۴۰ طرح تعریف شده که ۱۸۰ طرح آن در حال حاضر در حال اجراست.

وی همچنین افزود: چالش کمبود انرژی دغدغه امروز صنایع فولادی است. ما نیز در فولاد خوزستان در زمینه تامین انرژی به شدت تحت فشار قرار داریم و این از دغدغه‌های مهم صنایع فولادی کشور به‌شمار می‌رود. در تابستان مشکل تامین برق و در زمستان مشکل تامین گاز را داریم؛ به گونه‌ای که در تابستان گذشته و ۶ ماهه اخیر به علت محدودیت‌های برق حدود ۵۵۰ هزار تن محصول خود را از دست دادیم که تقریبا معادل ۱۰ همت (۱۰ هزار میلیارد تومان) از درآمد یک شرکت فولادی است.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده