تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۲۵۱۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
اخبار خوش فولاد خوزستان؛

برنامه‌ریزی ۳۴۰ پروژه "فخوز" تا سال ۱۴۱۰/پروژه "توری فلزی" یک پروژه زیست محیطی است

‌می‌متالز - معاون طرح و توسعه شرکت فولادخوزستان گفت: پروژه "توری فلزی" نخستین پروژه‌ای است که در کشور دارد اتفاق می‌افتد. این پروژه یک پروژه زیست محیطی است که واحد مواد اولیه را به طور کامل در بر می‌گیرد و از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، میثم شهنیانی معاون طرح و توسعه شرکت فولادخوزستان، در خصوص این شرکت اظهار کرد: اولویت کاری ما توسعه فولاد خوزستان است که براساس استارت پروژه زمزم ۳ بنا شده است. همان طور که می‌دانید طی یک ماه گذشته ریفورمر زمزم ۳ را آغاز کردیم و در مراحل پایانی آن هستیم. به زودی کوره احیایی مگامدول آهن اسفنجی فولاد خوزستان را با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن خواهیم داشت که باتوجه به تغییرات و شرایط طراحی می‌توانیم به راحتی تا ۲ میلیون تن در سال آهن اسفنمجی در سال داشته باشیم.

وی درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد خوزستان افزود: شرکت فولاد خوزستان در سال ۶۷ با ظرفیت یک و نیم میلیون تن شروع به کار کرد و به ۳۶۰۰ هزار تن رسید. در فاز چهارم پروژه زمزم ۳ یکی از ۳۴۰ پروژه‌ای است که برای سال ۱۴۱۰ و رسیدن به ۱۳.۶ میلیون تن محصولات فولادی برنامه‌ریزی کردیم. این پروژه را با ۴۰ همت در فاز چهارم ادامه می‌دهیم.

شهنیانی در این باره ادامه داد: نکاتی در توسعه فولاد خوزستان حائز اهمیت است. در سال‌های گذشته توسعه به این معنا که در چندسال اخیر شاهد آن بودیم، نداشتیم. به عبارت دیگر به معنای واقعی توسعه متوقف بود. اما در سال‌های اخیر با همت مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و سهامداران، شرکت توسعه محور شد. در جای جای شرکت فولاد خوزستان پروژه و توسعه مشاهده می‌شود و همه آن در قالب فاز ۴ توسعه است. سبد پورفولیوی ما حدود ۳۵۰ پروژه دارد که ۱۸۰ پروژه آن فعال است و انجام می‌شود.

وی بیان کرد: همان طور که می‌دانید ما در خوزستان با گرمای ۵۰ تا ۶۰ درجه و رطوبت هوا فعالیت می‌کنیم. در شرایط کرونا کار کردیم. در سه، چهار سال گذشته کار را آغاز کردیم و تبلور آن را در پروژه زمزم ۳ می‌بینیم.

معاون طرح و توسعه شرکت فولادخوزستان خاطرنشان کرد: در دوران کرونا شرایط کار خیلی سخت بود و با اطلاعاتی که از شرکت‌های همکاری فولادی داشتیم، همکاران ما در شرکت فولاد خوزستان تمام وقت پای کار بودند و سه شیفت به صورت شبانه روزی در پروژه‌های فولاد خوزستان کار می‌کردند. به جرات می‌توان گفت که این اولین بار بود در فولاد خوزستان این اتفاق رقم خورد. علاوه بر پروژه زمزم ۳، پروژه‌های دیگری نیز داشتیم. پروژه‌های اسلب عریض، پروژه کوره ۷ را که به مناقصه رفته و به زودی برنده مناقصه آن مشخص می‌شود. پروژه ۵۲۰ مگاواتی نیروگاه سیکل ترکیبی و پروژه "توری فلزی"، نخستین پروژه‌ای است که در کشور دارد اتفاق می‌افتد. پروژه "توری فلزی" یک پروژه زیست محیطی است و واحد مواد اولیه را به طور کامل در بر می‌گیرد و از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

وی توضیح داد: نکته دیگر این است که ما در سنوات گذشته پروژه‌های زیادی نداشتیم، اما با همان مقدار پروژه‌ها میانگین انحراف از برنامه ما با ۱۴۰ نیروی اجرایی که در توسعه داشتیم، حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد بود.

معاون طرح و توسعه فخوز گفت: در حال حاضر، حدود ۵ هزار نیروی توسعه‌ای روی پروژه‌ها و در قالب شرکت‌های پیمانکاری با انحراف ۱.۶ فعالیت می‌کنند. با توجه به شرایط، تحریم‌های ظالمانه و کمبود نفدینگی که شرکت‌های فولادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزایش قیمت حامل‌های انرژی که نقدینگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به جرات می‌توان گفت ۱.۶ انحراف یک رکورد خوب و قابل اتکاست که می‌تواند در آینده رفرنس کاملا متقن برای مباحث توسعه‌ای صنعت فولاد باشد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده