تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۳۲۵۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نگاهی به مهم‌ترین حوادث برآمده از سیل و رانش زمین در معادن

کارگران، تنـها قربانیان سیـل در معادن جهان

می متالز - در هفته‌های گذشته، جریان سیل در برخی از شهرهای کشور صحنه‌های ناگواری را ترسیم کرد.
کارگران، تنـها قربانیان سیـل در معادن جهان

به گزارش می متالز، واحدهای مسکونی و صنعتی بسیاری در پی بارش باران و جاری شدن حجم چشمگیر آب در آنها آسیب دیدند؛

واحدهای معدنی و صنایع معدنی نیز از این آسیب‌ها جان سالم به در نبردند. با این حال وقوع سیل و به دنبال آن رانش زمین در معادن جهان اتفاقی هر چند تلخ اما رایج است و هر سال شمار زیادی از معدنچیان و کارگران معدنی جان خود را در اثر حوادث برآمده از سیل و رانش زمین در معادن از دست می‌دهند. این نوع حوادث در معادن غیرقانونی رواج بیشتری دارند. در ادامه، نگاهی به شماری از این نوع رویدادها و عواقب آن می‌اندازیم.


مرگ ۲۳ معدنچی در زیمبابوه

۸ فوریه ۲۰۱۹ (۲۶ بهمن ۹۷) رویترز، خبر از فرو ریختن پایه‌ها و تونل‌های یک معدن طلا در زیمبابوه داد؛ حادثه‌ای که بر اثر سیل ناشی از شکسته شدن یک سد، اتفاق افتاد. ۲۳ معدنچی غیرقانونی در این معدن گرفتار شدند و بیم جان باختن آنها وجود داشت. زیمبابوه مدت‌هاست در تلاش برای حل این معضل است که هزاران نفر به طور غیرقانونی و بیشتر در تاریکی شب به کاوش برای یافتن طلا به حفر مزارع و معادن متروک می‌پردازند.
این معدنچیان غیرقانونی در تاریکی شب به حفر معدنی در منطقه بتلفیلدز در ۱۷۵ کیلومتری هراره، پایتخت زیمبابوه مشغول بودند که دیوارهای سدی در نزدیکی آن شکسته و موجب سیل‌گرفتگی معدن می‌شود. امدادگران برای نجات این معدنچیان درخواست پمپ‌های بزرگ آبی داده‌اند تا آب تجمع یافته در این معدن را تخلیه کنند. تولیدکنندگان خُرد طلا از جمله معدنچیان غیرقانونی، نقش پررنگی در استخراج ذخایر فلز زرد در این کشور دارند.


رانش مکرر زمین در شمال افغانستان

۶ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۶ دی ۱۳۹۷) خبرگزاری رویترز به نقل از ثناالله روحانی، سخنگوی پلیس افغانستان از مرگ دست‌کم ۳۰ کارگر بر اثر رانش زمین در معدنی در شمال کشور و در استان بدخشان خبر می‌دهد. گفتنی است رانش زمین به طور مکرر در استان‌های کوهستانی شمال افغانستان رخ می‌دهد. افغانستان معادن مختلفی دارد که بسیاری از آنها قدیمی هستند و به خوبی از آنها نگهداری نشده است.


توفان مانگخوت و ریزش معدن در چین

۱۶ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۵ شهریور ۱۳۹۷) خبرگزاری شینهوا چین، رانش زمین در یک معدن طلا در روستای ایتگون از توابع ایالت بانگوت فیلیپین، منجر به مرگ دست‌کم ۳۰ کارگر شد. به گفته کارشناسان، توفان مانگخوت که پیش از حادثه اتفاق افتاد، در وقوع این حادثه تاثیر داشته است. شمار تلفات این توفان سهمگین که سواحل شمالی فیلیپین را درنوردیده به ۲۸ نفر رسیده است.


ریزش معدن مس در ترکیه

۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ (۲۸ آبان ۱۳۹۵) وب‌سایت خبری اسپوتنیک به نقل از مقامات داخلی ترکیه از رانش زمین در یک معدن مس در جنوب شرق این کشور خبر داد. در این حادثه ۱۳ کارگر داخل معدن مس محبوس شدند و ۳ تن دیگر نیز جان خود را از دست دادند. شواهد اولیه حکایت از آن داشت که بارش شدید باران علت رانش زمین بوده است.


جان باختن ۹۰ نفر در رانش زمین در میانمار

۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ (اول آذر ۱۳۹۴) دویچه‌وله، خبر از رانش زمین در یک معدن یشم در استان کاچین واع در شمال میانمار داد؛ اتفاقی که در اثر رانش زمین به وجود آمد و به کشته شدن ۹۰ نفر انجامید. برخی از قربانیان کسانی هستند که از تاریکی شب برای یافتن قطعات سنگ‌های گرانبها استفاده کرده بودند. این افراد در میان آوارهایی که به وسیله بیل‌های مکانیکی روی هم تلنبار شده‌اند، سنگ‌های گرانبها جست‌وجو می‌کنند. از آنجا که خاک‌های این منطقه سست هستند، امکان رانش زمین در آنجا همچنان وجود دارد.
هر سال چندین نفر در میانمار به دلیل حوادث مشابه، جان خود را از دست داده‌اند. منطقه کاچین که این حادثه در آنجا روی داده از مناطق ناآرام میانمار است و گروه‌های شورشی در آنجا فعالیت می‌کنند. به همین دلیل شرکت‌های معدنی با نیروهای ارتش در تماس مستمر هستند و بیشتر عملیات خود را مخفیانه انجام می‌دهند.


سیل در معدن زغال‌سنگ امریکا

در همین باره در داده‌های منتشر شده در دانشنامه انگلیسی‌زبان ویکی‌پدیا به حادثه معدنی «وایت‌اَش‌ماین» اشاره شده است که ۹ سپتامبر ۱۹۸۹ میلادی (۱۸ شهریور ۱۳۶۸) در معدنی به همین نام اتفاق افتاد؛ معدن زیرزمینی زغال‌سنگ در شهر گولدِن ایالت کولورادو. سیل ناگهانی در این معدن جاری شد و ۱۰ مردی که در پایین‌ترین طبقه این معدن در عمق ۲۲۰ متر کار می‌کردند، جان خود را از دست دادند و اجساد آنها هیچ وقت پیدا نشد. معدن متروک شد و ادامه استخراج آن نیز متوقف گردید. به نظر می‌رسد دلیل وقوع سیل از بین بردن مانعی بین معدن وایت‌اَش و معدن متروکی بود که در حوالی آن قرار داشت. با از بین بردن مانع، آب ذخیره شده در معدن متروک به وایت‌اَش جاری شد و حادثه اتفاق افتاد.

عناوین برگزیده