تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۲۶۸۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مقاله/ فناوری‌های ضروری در مسیر تولید فولاد بدون کربن؛

فرآیند بازیابی دی‌اکسید کربن در میتسوبیشی (MITSUBISHI)

‌می‌متالز - گروه صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) به دنبال کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خود و رسیدن به هدف کربن خنثی تا سال ۲۰۴۰ است. به همین دلیل این شرکت تبدیل به یکی از پیشگامان صنعتی در زمینه فناوری‌های CCUS شده است.

به گزارش می‌متالز، یکی از مهم‌ترین روند‌های جهانی در حال حاضر این است که کشور‌ها به سمت رسیدن به جوامع بدون کربن پیش می‌روند. در حال حاضر، بسیاری از کشور‌ها و شرکت‌ها برای کاهش انتشار گاز CO۲ و دست‌یابی به چشم‌انداز بدون کربن تا سال ۲۰۵۰ تلاش می‌کنند. برای دست‌یابی به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به صفر (کربن خالص صفر) و تحقق جامعه جهانی کربن خنثی یا بدون کربن، لازم است انتشار CO۲ را با هر دو روش کاهش تولید CO۲ در منشأ و بازیابی CO۲ تولیدشده در محل کاهش داد.

روش‌های مختلفی برای کاهش انتشار گاز CO۲ برای دست‌یابی به خنثی‌سازی کربن تا سال ۲۰۵۰ موردنیاز است. بااین‌حال، حتی پس از همه این تلاش‌ها برای کاهش، انتظار می‌رود حدود ۴.۳ تا ۱۳ گیگا تن در سال انتشار گاز CO ۲ باقی بماند. برای جذب این دی‌اکسید کربن باقی‌مانده، ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابر ظرفیت تأسیسات کنونی جذب CO۲ جهانی موردنیاز است. تا سال ۲۰۵۰، جذب CO۲ در طیف گسترده‌ای از صنایع، ازجمله تولید آهن و فولاد، تولید سوخت (ازجمله سوخت‌های آبی)، نیروگاه‌ها و تولید برق، صنایع هوانوردی و حمل‌ونقل به کار گرفته خواهد شد. این مسئله به این معنی است که فناوری‌های CCUS (carbon capture, utilize, and store) به‌عنوان ابزار‌هایی ضروری برای رسیدن به هدف کربن صفر خالص در سال ۲۰۵۰ در طیف گسترده‌ای از صنایع ازجمله تولید فولاد در آینده ضروری خواهند بود.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، پتانسیل ذخیره‌سازی CO۲ در سراسر جهان بیش از ۸ تریلیون تن (معادل بیش از ۶۰۰ سال انتشار در سطوح پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۵۰) تخمین زده می‌شود. شتاب گسترده در زمینه توسعه فناوری‌های CCS نیاز به افزایش قابل‌توجه تعداد سایت‌های ذخیره‌سازی و ساخت یک شبکه پیوسته CO۲ ازجمله شبکه حمل‌ونقل دارد. درعین‌حال، CCUS با برخی چالش‌های بنیادی، مقیاس‌پذیری و فنی مواجه است که غلبه بر همه آن‌ها نیازمند ارائه راه‌حل‌های نوآورانه است.

فرایند بازیابی دی‌اکسید کربن در میتسوبیشی (MITSUBISHI)

گروه صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) به دنبال کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خود و رسیدن به هدف کربن خنثی تا سال ۲۰۴۰ است. به همین دلیل این شرکت تبدیل به یکی از پیشگامان صنعتی در زمینه فناوری‌های CCUS شده است. هدف گروه MHI کمک به راه‌حل‌های مؤثر، به حداکثر رساندن اثربخشی اقتصادی و کاهش قابل‌توجه انتشار CO۲ از طریق بهینه‌سازی کل زنجیره ارزش CCUS، ازجمله جذب CO۲، حمل‌ونقل، استفاده و ذخیره‌سازی آن است. به‌منظور ایجاد زنجیره ارزش پایدار CCUS، شرکت MHI در حال گسترش مجموعه فناوری‌ها و محصولات مرتبط با CCUS است، ازجمله فناوری پیشرفته جذب CO۲، سیستم فشرده جمع‌آوری CO۲، مخازن LCO۲، کمپرسور‌ها و CO۲ NNEX™ که یک پلتفرم دیجیتالی جهت پایش زنجیره ارزش CCUS است.

فرایند بازیابی دی‌اکسید کربن در میتسوبیشی (MITSUBISHI)

در حال حاضر گروه MHI دارای فناوری‌های ضروری و محصولات مرتبط با CCUS مانند جذب CO۲، حمل‌ونقل و فشرده‌سازی آن است. همچنین با توجه به رشد سریع بازار این صنعت، تسریع توسعه بیشتر و گسترش استفاده از فناوری‌ها در این زمینه در دستور کار قرار دارد. علاوه بر این، گروه MHI در تلاش است تا مجموعه‌های تجاری مرتبط با CCUS خود را با مطالعات بیشتر در زمینه استفاده از CO۲ در کاربرد‌های مختلف بهبود بخشد.

به‌منظور تسریع کربن‌زدایی، فناوری‌های جذب CO۲ از منابع مختلف انتشار آن موردنیاز است. برای پاسخ‌گویی به این نیازها، توسعه فناوری‌های اختصاصی جدید مانند سیستم‌های نوع خشک (Dry type) و گرفتن مستقیم هوا (DAC) در گروه MHI در حال انجام است. به‌عنوان ارائه‌دهنده فناوری‌های جذب CO۲، هدف این شرکت پشتیبانی از مشتریان با نظارت از راه دور و ارائه خدمات CaaS (جذب CO۲ به‌عنوان یک سرویس) و همچنین خدمات پس از آن و نیز ارائه O&M (عملیات و نگهداری) در این زمینه است.

فرایند بازیابی دی‌اکسید کربن در میتسوبیشی (MITSUBISHI)

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده