تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۲۶۸۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

صعود قیمت محصولات فولادی با پرچم‌داری سنگ‌ آهن

‌می‌متالز - قیمت سنگ‌ آهن با افزایش بیش از ۱۹ درصدی از ۲۸ مهرماه به ۱۳۷ دلار به ازای هر تن رسید و به دنبال آن قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی به شدت صعودی شد. قیمت ورق گرم آمریکا تنها در مدت ۷۵ روز گذشته بیش از ۴۷ درصد رشد کرد.

به گزارش می‌متالز، افزایش تقاضا برای سنگ‌ آهن به خصوص در بنادر چین قیمت آن را به بیش از ۱۳۷ دلار به ازای هر تن رساند. پلتس در گزارشی نوشت رونق کار فولادسازان چینی منجر به ایجاد تقاضای پایدار برای سنگ‌ آهن شده است، ضمن اینکه در طرف مقابل یعنی سطح عرضه همچنان ریسک‌های بسیاری وجود دارد. پس از اعتصاب کارگران در معادن سنگ‌ آهن استرالیا اکنون احتمال کاهش عرضه سنگ‌ آهن از کشور‌هایی مانند آفریقای جنوبی مطرح می‌شود و به همین دلیل قیمت سنگ‌ آهن از اواخر مهرماه با سرعت چشم‌گیری از ۱۱۵ دلار تا ۱۳۷ دلار رشد کرد. متوسط قیمت سنگ‌ آهن در بنادر چین به قرار نمودار زیر است:

صعود قیمت محصولات فولادی با پرچم‌داری سنگ‌آهن

قیمت سنگ آهن در طول بازه زمانی ۵۰ روزه نزدیک به ۱۹ درصد افزایش پیدا کرد و این روند صعودی با وجود دخالت دولت چین در بازار سنگ آهن همچنان ادامه دارد. متال بولتن در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت فعالان در بنادر چین چشم‌انداز مثبتی به ادامه روند صعودی قیمت سنگ‌ آهن دارند، ولی احتمال دخالت دولت چین برای کاهش قیمت سنگ آهن وجود دارد. از طرفی استیل مینت مدعی شد رشد قیمت سنگ‌ آهن صادرات آن از کشور‌هایی مانند هند را افزایش داده است.

صعود قیمت محصولات فولادی با پرچم‌داری سنگ‌آهن

استیل مینت در گزارشی نوشت در نوامبر ۲۰۲۳ صادرات سنگ آهن و گندله از هند به بالاترین میزان طی ۸ ماه گذشته رسید. در این ماه صادرات سنگ‌ آهن هند با افزایش ۷ درصدی به ۲.۶ میلیون تن رسید. صادرات گندله نیز با افزایش ۴۳ درصدی به سطح ۱.۴۲ میلیون تن افزایش پیدا کرد. رشد تقاضا به خصوص از سوی چینی‌ها منجر به افزایش صادرات سنگ آهن از سوی هند شد و پیش‌بینی می‌شود این روند صعودی همچنان ادامه‌دار باشد.

نوسانات سنگ آهن، قیمت قراضه را نیز صعودی کرد. هر تن قراضه وارداتی ترکیه به بالاتر از ۴۲۰ دلار رسید و در بورس فلزات لندن هر تن قراضه تحویل روز به قیمت ۴۳۰ دلار معامله می‌شود. متوسط قیمت قراضه به صورت نمودار زیر است:

صعود قیمت محصولات فولادی با پرچم‌داری سنگ‌آهن

از طرفی افزایش قیمت سنگ آهن با واکنش مثبت قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی همراه بود. متال بولتن قیمت میلگرد صادراتی ترکیه را ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار به ازای هر تن اعلام کرد. پلتس نیز قیمت شمش فولاد دریای سیاه را ۵۰۵ دلار به ازای هر تن اعلام کرد. قیمت ورق‌گرم آمریکا نیز به بیش از هزار دلار در هر تن رسید. متوسط قیمت ورق گرم آمریکا به قرار نمودار زیر است:

صعود قیمت محصولات فولادی با پرچم‌داری سنگ‌آهن

قیمت ورق گرم آمریکا از ۱۱ مهرماه تا کنون بیش از ۴۷ درصد افزایش یافته‌است و فعالان بازار عقیده دارند با ادامه روند صعودی قیمت سنگ‌ آهن قیمت محصولات فولادی نیز به صعود خود ادامه می‌دهند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده