تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۲۶۹۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد خراسان به دنبال تنوع در محصولات نوردی

‌می‌متالز - فولاد خراسان با تدوین چشم انداز افزایش تولید به دنبال افزایش تنوع سبد محصولات خود است که براساس آن سهم خود را دربازار داخلی و صادراتی افزایش دهد، اما بی شک دستیابی به این برنامه باید و نباید‌های بسیاری دارد.

به گزارش می‌متالز، توسعه زنجیره‌های تولید و سبد محصولات تولیدی از مهمترین برنامه‌هایی است که می‌تواند میزان درآمد یک بنگاه اقتصادی را افزایش دهد. این موضوع در سال‌های اخیر در واحد‌های تولید فولاد به خوبی قابل رویت است که سیاست توسعه سبد محصولات در دستور کار قرار دارد.

فولاد خراسان پس از تغییردر مدیریت خود با تغییرات بسیاری در برنامه‌های تولیدی خود همراه شد. یکی از مهمترین اتفاقات رخ داده در این مجموعه در دستور کار قرار گرفتن پروژه واحد کنسانتره سازی پس از ۱۲ سال بود که به دلایل مختلفی متوقف مانده بود.

آن طور که پیداست دستیابی به توازن در زنجیره ارزش فولاد در مجموعه فولاد خراسان بسیار حائز اهمیت است و رسیدن به این نقطه می‌تواند شروع استراتژی‌های جدید این مجموعه برای توسعه سبد محصولات خود باشد.

فولاد خراسان در تلاش است تا با تولید اسلب و محصولات نوردی را به سبد محصولات خود اضافه کند. این موضوع علاوه بر آن که بازار‌های این مجموعه را توسعه می‌دهد، می‌تواند در افزایش درآمد‌ها نیز موثر باشد.

اما همانطور که اشاره شد توسعه سبد محصولات نیازمند تامین پایدار مواد اولیه در بالا دست است. در همین زمینه افزایش ظرفیت تولید در واحد گندله سازی در دستور کار قرار گرفت تا ظرفیت از ۲.۵ به ۳.۴ میلیون تن دست پیدا کند. در ادامه این زنجیره تولید در آهن اسفنجی هم با هدف ۳ میلیون تن در برنامه این شرکت است.

اما طرح تولید ورق نورد گرم به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی نیز می‌تواند یک جهش در سبد تولیدی این مجموعه ایجاد کند. درواقع با تحقق افزایش تولید در حوزه مواد اولیه می‌تواند مهر تایید را بر توسعه زنجیره ارزش این مجموعه زد، اما فراموش نکنیم تحقق این برنامه تنها مستلزم افزایش تولید مواد اولیه از جمله افزایش تولید کنسانتره و گندله و... نیست.

درواقع این افزایش تولید نیازمند تامین زیرساخت ها‌ی انرژی و حمل و نقلی است. هر دو موضوع از چالش‌های جدی در منطقه شرق کشور است که عدم توجه به آن می‌تواند تمامی این سرمایه گذاری‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال امروز باید بحث تامین گاز مورد نیاز برای تولید محصولات جدید در برنامه‌های و استراتژی‌های این شرکت قرار بگیرد. کمبود گاز و افت فشار در خط لوله ترکمنستان توانسته فعالیت کارخانه‌های این منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در بحث ورودی ماده اولیه یا حتی ارسال محصول تولیدی به بازار‌های داخلی و صادراتی چالش لجستیک و عدم ظرفیت جاده‌ها برای حمل جاده‌ای و عدم توسعه حمل ریلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درواقع تنها نمی‌توان برنامه‌های تولیدی را در افزایش ظرفیت‌ها دید بلکه باید تمامی جوانب حتی بازاریابی لازم برای آن را هم پیش بینی کرد. البته نگاه جدیدی که در فولاد خراسان حاکم است به نوعی با الهام از سیاست‌های فولاد مبارکه به دنبال توسعه‌های همه جانبه است که در نهایت به توسعه درآمد‌ها و افزایش بهره وری منتهی می‌شود. البته در چشم انداز شرکت که تولید ۳ میلیون تن فولاد خام است؛ و برای رفع مشکل تامین آب، انرژی، مواد اولیه و نیز انطباق با شریط زیست محیطی نظیر کاهش کربن در تولید برنامه ریزی‌های خوبی صورت گرفته است که به نتایج خوبی ختم خواهد شد.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده