تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۲۷۲۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

قابلیت‌های صنعت فولاد ایران در بازار‌های جهانی/ مشکلات انرژی باید برطرف شود

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ظرفیت و پتانسیل افزایش تولید تا بیش از ۴۰ میلیون تن برای صنعت فولاد ما وجود دارد تا زمینه ورود به رقابت با کشور‌هایی مانند آلمان، برزیل و ترکیه فراهم شود.

به گزارش می‌متالز، عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص لزوم حمایت از صنایع کشور به ویژه صنعت فولاد که امروز از یک جایگاه جهانی برخوردار است، گفت: صنعت فولاد ایران که در زمان پایه‌گذاری، با ظرفیتی کمتر از یک میلیون تن تولید آغاز بکار کرد امروز به ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تن رسیده و از جایگاه و رتبه خوبی در جهان برخودار است؛ در عین حال ظرفیت و پتانسیل افزایش تولید تا بیش از ۴۰ میلیون تن برای صنعت فولاد ما وجود دارد تا زمینه ورود به رقابت با کشور‌هایی مانند آلمان، برزیل و ترکیه فراهم شود.

وی تصریح کرد: تحقق این امر مشروط به این است که زیرساخت‌ها فراهم آید و حمایت‌های لازم از این صنعت صورت بگیرد؛ فولاد ایران این آمادگی را دارد که ظرفیت خود را به ۴۲ میلیون تن برساند و در جایگاه هفتم جهان قرار گیرد که بالاتر از کشور‌هایی است که اشاره کردم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مزیت نسبی صنعت فولاد در ایران تصریح کرد: اهمیت وجود معادن سنگ آهن و دسترسی به منابع انرژی برق و گاز در کشور، جزو مزیت‌های نسبی تولید فولاد در ایران در نسبت با سایر کشور‌ها است که در عمل نیز منجر به این شده که ایران جزو بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در سطح جهان شناخته شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به همین ظرفیت‌ها در سند چشم‌انداز ۲۰ساله برای افق ۱۴۰۴، ظرفیت ۵۵ میلیون تن نیز دیده شده است که به صورت پیش فرض، مقرر شده بود در حدود ۳۰ الی ۳۵ میلیون تن فولاد به داخل کشور اختصاص یابد و ۲۰ میلیون تن نیز وارد بازار‌های صادراتی شود که درصورت تحقق این موضوع، صنعت فولاد می‌توانست بعد از نفت، جایگاه ویژه‌ای را در تأمین ارز، تولید اشتغال و توسعه صنعتی کشور داشته باشد.

درخشان ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تاثیر مشکلات حوزه انرژی و قطعی برق و گاز بر صنعت فولاد، ابراز داشت: یکی از عواملی که مانع افزایش ظرفیت فولاد کشور شده همین چالش تأمین انرژی است. در این میان، گاز به عنوان یکی از مهمترین انرژی‌های مورد نیاز صنعت فولاد به شمار می‌رود؛ صنعتی که برخلاف بسیاری از کشور‌ها که انرژی مورد نیاز خود را از زغال سنگ استخراج می‌کنند، بر مبنای روش تولید احیای مستقیم قرار گرفته است که گاز و برق مصرف می‌کند، نیازمند این دو نوع انرژی است و باید برای تامین آن چاره‌اندیشی شود.

وی ادامه داد: اگر برق و گاز به عنوان انرژی‌های مورد نیاز صنعت فولاد ایران محدود شوند، طبیعتاً این صنعت نیز دچار محدودیت در تولید و توسعه خواهد شد. اکنون بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده و آماده به کار وجود دارد که به دلیل نبود انرژی کافی در فصول تابستان و زمستان، بهره برداری از این ظرفیت، امکانپذیر نیست که بر قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر محصولات فولادی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

عضو کمیسیون صنایع با تاکید بر اهمیت حمایت از صنایع فولادی، گفت: رفع این گلوگاه ناترازی انرژی که به مانعی جدی برای تحقق جهش تولید تبدیل شده، صرفاً به دست شرکت‌های زنجیره آهن و فولاد کشور نیست و نیازمند حمایت جدی از سوی دولت است. اگرچه برخی صنایع فولادی مانند فولاد مبارکه نسبت به احداث نیروگاه به منظور تامین برق خود اقدام کرده‌اند، اما قادر به ورود به حوزه گازی نیستند لذا به حمایت دولتی نیاز است.

وی اضافه کرد: شرکت‌های فولادی در حوزه گاز با مشکل مواجه هستند و ما اکنون در انتهای فصل پاییز و ابتدای زمستان قرار داریم و این آغاز مشکلات گازی نیروگاه‌ها است، شرکت‌های فولادی درخصوص محدودیت‌های تأمین گاز بیشتر از حوزه برق با مشکل مواجه هستند چراکه این منبع انرژی در اختیار بخش خصوصی نیست و فولادسازان امکان ورود به این بخش را ندارند.

نماینده مردم ایرانشهر ادامه داد: علت آن هم این است که میادین گازی در دست وزارتخانه نفت و شرکت ملی گاز است و سرمایه‌گذاری نیز برعهده همین بخش از دولت قرار دارد؛ به همین خاطر معقتدیم که تامین انرژی پایدار برای صنعت کشور به ویژه صنایع فولادی مستلزم یک چاره‌اندیشی اصولی و پایدار و سرمایه‌گذاری از سوی دولت در حوزه زیرساخت‌هاست تا این صنعت بتواند با کمترین دغدغه در بازار‌های جهانی حضور پیدا کرده و با رقبای خود به رقابت بپردازد.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده