تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۸
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۳۲۷۷۱
سرویس خبر : انرژی
یک پژوهشگر آب

۵میلیارد متر مکعب آب شیرین به دریا ریخته شد/اشتباه در رها کردن سیاست سدسازی

می متالز - یک پژوهشگر آب با اشاره به اینکه اگر سیاست سدسازی در کشور رها نمی‌شد قطعا امروز سیلاب‌ها به این شکل خسارت مالی و جانی بر کشور تحمیل نمی کرد گفت: نبود سد کافی در کارون باعث شد تا 5 میلیارد متر مکعب آب بدون استفاده وارد دریا شود.
۵میلیارد متر مکعب آب شیرین به دریا ریخته شد/اشتباه در رها کردن سیاست سدسازی

به گزارش می متالز، حامد محرمی، با اشاره به اینکه برای مدیریت منابع آب ابتدا باید به دنبال این بود که در ذخیره سازی آب دنبال چه اهدافی هستیم، گفت: باید دید که از این آب در چه بخشی استفاده خواهد شد و آیا این آب صرف کشاورزی،تولید برق و یا شرب خواهد شد و یا اینکه فقط می‌خواهیم با سد سازی سیلاب را کنترل کنیم.

محرمی با اشاره به اینکه به عنوان مثال در کالیفرنیا که یک منطقه سیل‌خیز است 20 سد در دره کالیفرنیا احداث شده است، افزود: این سدها در اندازه‌های مختلف و تنها برای کنترل سیلاب احداث شد.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که 18 درصد سدهای احداث شده در دنیا با هدف کنترل سیلاب بوده است، چرا که سیلاب یک جریانی است که با بارش‌ها رخ می‌دهد و بعد از روان شدن وارد دره‌ها و رودخانه‌ها می‌شود.

این پژوهشگر آب خاطرنشان کرد: پس به همین دلیل است که در اکثر کشورهای دنیا برای کنترل سیلاب سدهایی به نام سدهای تاخیری احداث می‌شود تا زمان را در هنگام وقوع سیلاب خریداری کنند.

وی افزود: اگر بحث ترسالی در کشور صحت داشته باشد باید این نیروهای جهادی که در منطقه حضور دارند منطقه را رها نکنند و با اقدام به ساخت سدهای تاخیری در دامنه‌ها بتوانند زمان را برای مقابله با سیلاب بخرند چرا که سال آینده این سیلاب بدتر از امسال رخ می‌دهد.

محرمی با اشاره به اینکه رسوب گذاری رودخانه‌ها بعد از سیلاب باعث می‌شود و اگر بارش‌ها افزایش یابد، حمل رسوبات باعث افزایش تخریب سیلاب ها خواهد شد، گفت: باید برای احداث سدهای تاخیری در دامنه‌ها نهایت استفاده را ببریم هر چند که هر سدی نمی‌تواند سیلاب را کنترل کند.

این پژوهشگر آب با اشاره به اینکه ساخت سد بزرگ 10 سال طول می‌کشد گفت: در سال 92 قرار بود، عملیات احداث سد بختیاری در رود کارون آغاز و تا سال 1402 به اتمام برسد، اما متاسفانه بنا به دلایلی که همانا هجمه به نهضت سدسازی بود، این موضوع متوقف شد، پس اگر سدهایی که قرار بود در این حوضه احداث و به پایان برسد، شاهد وقوع این سیلاب در این حجم نبودیم.

محرمی با اشاره به اینکه نبود سد به اندازه کافی در کارون باعث شد تا سیلاب‌های اخیر نتواند از صدمات جانی و مالی بکاهد، اظهار داشت: سدهای موجود در کارون نتوانستند آبی که به جهت بارش‌ها موجب سیلاب شده بود را در خود ذخیره کند، در نتیجه ناچارا حدود 5 میلیارد متر مکعب آب از سدها سرریز و وارد دریا شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود حوضه کارون به جهت توپوگرافی نعمت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته بسیار مناسب بود و حال اگر سال آینده بارش‌ها مناسب نباشد، ارزش این 5 میلیارد متر مکعب آب که به دلیل نبود سد به اندازه کافی وارد دریا شده است، مشخص خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه برخی انتقاد می‌کنند که تبخیر آب در سدهای کشور بالا است در حالی که باید گفت: به دلیل اینکه دریاچه سدهای کشور سطح مقطع کمتری دارند تبخیر کمتری می‌شوند.

محرمی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تبخیر آب در سد گتوند 4 درصد است این در حالی است که در برخی کشورها تبخیر آب در سدها حتی به بیش از 60 درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: به هر حال این 5 میلیارد متر مکعب آبی که وارد دریا شده است می‌تواند آب شرب 15 میلیون نفر را برای یک سال تامین کند.

این پژوهشگر آب تصریح کرد: رها شدن سیاست سدسازی از سوی وزارت نیرو که تحت فشارهایی از سوی طرفداران محیط زیست قرار گرفته بود، انجام شده باعث شد تا ضرورت احداث سد در مناطقی که کنترل سیلاب باید مورد توجه قرار بگیرد، بیش از پیش احساس شود.

به گفته وی، قرار بود 65 سد کوچک و بزرگ در حوضه کرخه، کارون، زهره و جراحی احداث شود که متاسفانه بنا به دلایلی مثل هجمه به سدسازی این برنامه‌ها متوقف شد.

عناوین برگزیده