به گزارش میمتالز، میعاد صالحی یادآور شد: سالهای طولانی است که به دلایل مختلف نزدیک به ۳۰ درصد از واگنهای باری شبکه با خارج کردن سیستم ترمز واگن از مدار و به اصطلاح به صورت شیر بسته سیر میکردند.
وی ادامه داد: این موضوع باعث میشد که قطار در زمانهایی که باید متوقف شود با افزایش طول خط ترمز مواجه شده و دیرتر از حرکت بایستد. تنها عامل کنترلی نیز حداقلی از نیروی ترمز بود که برای خط ترمز ۱۰۰۰ متری در شیب ۱۵ در هزار، معادل ۴۱ درصد وزن واگن در نظر گرفته میشد که این مقدار، ضریب اطمینانی حداقلی بوده است و سهل انگاریهای کوچک میتوانست منجر به مشکلاتی بزرگ شود.
وی افزود: به همین دلیل از یک سال قبل این موضوع در هیات مدیره مطرح شد و با اتخاذ تدابیر لازم و برنامهریزی صورت گرفته، در سه ماهه اخیر در ابتدا به صورت آزمایشی در یکی از مناطق و به مرور در کل شبکه، واگنهای باری به کفش ترمز تجهیز شده و نقصهای موجود در سیستم ترمز واگنها تا حد امکان برطرف شدند.
وی با بیان اینکه با پیگیری شبانهروزی از ستاد و مناطق در حال حاضر تقریبا تمامی واگنها شیر باز سیر میکنند و سیستم ترمز آنها در مدار قرار دارد، ادامه داد: با توجه به گزارشات دریافت شده، در حال حاضر نیروی ترمز معادل قطارهای باری با واگنهای باردار با توجه به نوع واگنها و تجهیزات حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد وزن آن است که نوید بخش ارتقاء ایمنی در این زمینه است.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: با تلاش همکاران مشکل حدود ۵۰۰۰ واگن شیر بسته طی این سه ماه رفع شده است و دیگر اجازه سیر با قابلیت اطمینان پایین را نخواهیم داد. هزینهکرد برای ایمنی، سرمایهگذاری است و قطعا منجر به کاهش قابل توجه هزینهها در بلندمدت خواهد شد. البته توجه به ایمنی، شقوق و ابعاد مختلفی دارد و این اقدام یکی از موضوعات در حال انجام بوده و تلاشهای مختلف در این زمینه ادامه دارد. ایمنی بالا یکی از عناصر مهم شعار «راهآهن توانمند، ایران قدرتمند» است.
منبع: خبرگزاری تسنیم