به گزارش میمتالز، سیدمیعاد صالحی در مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی، اظهار کرد: باتوجه به تلاشهای دولت سیزدهم در حوزه مختلف پیشرفتهای خوبی در بخش ریلی روی داده است.
وی با تکرار این جمله که وام دار میراث بدهی و انباشت تعمیر چند هزار میلیارد تومانی دولت قبل بودیم، افزود: این دوره همزمان با فروکش کردن کرونا و پیدا شدن مشکلات بود. خوشبختانه با حمایت وزیر فقید راه و شهرسازی و وزیر کنونی راه و شهرسازی گامهای مثبتی برای اصلاح برداشتیم.
وی با یادآوری اینکه دهها سال از ۲۴ هزار واگن باری کشور حدود یک سوم ترمز نداشت و به اصطلاح با شیب بسته در شبکه سیر ریلی سیر میکردند، اضافه کرد: به عنوان مثال در یک قطار ۴۰ واگنه باری، دو واگن ترمز داشت و یکی نداشت. برای رفع این معضل در هیئت مدیره راه آهن شش ماه بحث و بررسی صورت گرفت.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه آذرماه امسال ۸۰۰۰ هزار واگن باری به سیستم ترمز مجهز شدند و امروز هیچ قطار دارای واگن باری بدون ترمز در سیر نداریم، گفت:قبلا ۴۱ درصد سطح ترمز واگنها بود که در حال حاضر به ۶۰ درصد رسیده است.
صالحی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات انجام شده امضای قرارداد در مرداد امسال برای استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید بود که به حواله مالی ختم شده و امروز آمرا امضا میکنیم، اضافه کرد: اواخر سال قبل توافقنامه ماده ۱۲ با وزرای راه و شهرسازی و نفت امضا و در مرحله بعد توافقنامه بین راه آهن و بهینه سازی امضا شد. در مرداد ماه قراردادهای الحاقی امضا شد و امروز با طی نه هفت خوان بلکه ۷۰ خوان به مرحله امضای حواله رسیدیم که امیدواریم با حمایت سازمان برنامه و بودجه حوالهها نقد شود.
وی همچنین در پایان وعده پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به ۱۰ شرکت فعال در بخش تولید لکوموتیو را داد.
در این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی قراردادهای مربوط به حواله مالی (کاربرگ) شرکتهای حمل و نقل ریلی به ارزش ۶۵۸ میلیارد تومان بین مدیرعامل راهآهن و مدیران شرکتها امضا شد.
منبع: خبرگزاری تسنیم