تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۲۷۸۷۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
آزادسازی کاریکاتوری به جهش قیمت ختم شد

بازار ثانویه وارداتی «صفر»

‌می‌متالز - بازار ثانویه خودرو‌های صفر وارداتی ناشی از واردات قطره‌چکانی، اختلاف میلیاردی قیمت‌ها را در بازار رقم زده است؛ به‌طوری‌که یک خودروی صفر خارجی شناسایی شده با افزایش قیمت ۳۰۰درصدی در بازار همراه بوده است. آنچه مشخص است آزادسازی کاریکاتوری واردات نتوانسته دولت را به اهداف از پیش تعیین‌شده برای تنظیم بازار، ورود خودروی اقتصادی و حذف واسطه‌گری در بازار خارجی‌ها نزدیک کند.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار خودرو‌های وارداتی نشان می‌دهد که این خودرو‌ها با اختلاف قیمتی بسیار زیاد نسبت به قیمت نمایندگی در بازار خرید و فروش می‌شوند. در بیشتر موارد بهای این محصولات در بازار تا دو برابر قیمت اعلامی در سامانه یکپارچه است. وضعیت بازار کنونی خودرو‌های خارجی صفر، نشانه‌های محکمی از فعالیت پررنگ دلالان در این بازار می‌دهد. بررسی قیمت ۱۰ خودروی خارجی مختلف در بازار حاکی از آن است که این محصولات با میانگین اختلاف قیمت دو‌میلیارد تومانی بین قیمت نمایندگی و بازار خرید و فروش می‌شوند.

از ابتدای آزادسازی واردات خودرو بعد از ممنوعیت پنج‌ساله، سیاستگذار چند هدف اصلی را از ورود خارجی‌ها دنبال می‌کرد. مهم‌ترین هدف از ورود خارجی‌ها به بازار خودروی کشور، تنظیم بازار بود. این در شرایطی است که تا به امروز هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که بگوییم واردات خودرو با گذشت بیش از ۱۵ ماه ابلاغ آیین‌نامه به این هدف دست پیدا کرده است. از طرف دیگر سیاستگذار از همان ابتدا، یعنی حتی پیش ابلاغ آیین‌نامه، بار‌ها اعلام کرده بود که خودرو‌های اقتصادی هدف اول واردات است؛ اما قیمت‌های اعلامی در سامانه یکپارچه به هیچ عنوان نمی‌توانست واجد وصف «خودروی اقتصادی» برای این محصولات باشد. وضعیت با ورود این خودرو‌ها به بازار پیچیده‌تر هم شده است، چراکه کسانی که خودرو‌های وارداتی را از سامانه یکپارچه خریداری کرده بودند در برخی موارد حتی به سود ۱۰۰درصدی نیز رضایت نداده‌اند و با قیمت بسیار بیشتری این محصولات را در بازار به فروش می‌رسانند؛ بنابراین هدف خودروی اقتصادی نیز کاملا به محاق رفته است. هدف دیگر تعادل و کاهش قیمت در بازار خودرو‌های خارجی در کشور بود که وارداتی‌ها هنوز کمکی به این موضوع نکرده‌اند. کافی است نام خودرو‌های وارداتی صفر را در پلتفرم‌های ثبت آگهی جست‌وجو کنید تا لیست بلند‌بالایی از این محصولات را ببینید که با قیمت بسیار زیادی آگهی شده‌اند. بیشترین اختلاف قیمت مربوط به هیوندای توسان است. این خودرو هنوز تحویل مشتریان داده نشده، اما در پلتفرم‌های ثبت آگهی خرید و فروش می‌شود. برای مثال هیوندای توسانی که قرار است بهمن‌ماه تحویل داده شود تا ۹میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان قیمت خورده است. این در حالی است که بهای این خودرو در سامانه یکپارچه یک‌میلیارد و ۹۶۸میلیون تومان است؛ حتی اگر سقف ۲۰درصد نیز تحت عنوان هزینه‌های جانبی مانند مالیات، شماره‌گذاری، بیمه، خروج فرسوده‌ها و ... به آن اضافه کنیم باز هم قیمت آن به دو‌میلیارد و ۳۶۱میلیون تومان می‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده