تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۳۲۸۸۴۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جابه‌جایی "شهرک‌های سرب و روی زنجان" نیازمند توجه ویژه رییس سازمان حفاظت محیط زیست است

‌می‌متالز - یک فعال محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به اینکه منابع اصلی آب شرب زنجان از آب‌های زیرزمینی است، معادن سرب و روی تهدید جدی برای منابع آب شرب و سلامتی مردم استان محسوب می‌شوند و حضور دکتر سلاجقه می‌تواند در جابه‌جایی و تسریع این روند مفید باشد.

به گزارش می‌متالز، به منظور پایش شرایط محیط زیست استان زنجان و مشکلات زیست محیطی که در این استان وجود دارد، قرار است که دکتر علی سلاجقه؛ رییس سازمان حفاظت محیط زیست به این استان سفر کند.

در رابطه با مشکلات محیط زیستی این استان که می‌تواند در برنامه‌های سفر سلاجقه قرار گیرد، تقی سالک؛ فعال محیط زیست استان زنجان گفت: اصلی‌ترین مشکل محیط زیستی استان زنجان آلودگی آب‌های زیرزمینی است و با توجه به اینکه عمده نیاز آبی مردم استان از طریق چاه‌های آبی تامین می‌شود، این نگرانی در بین مردم وجود دارد که آلوده بودن منابع آبی می‌تواند سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازد.

وی با تاکید بر اینکه حضور سلاجقه می‌تواند در جابه‌جایی و تسریع این روند بسیار مفید و مؤثر باشد، افزود: مردم معتقدند فعالیت مجموعه‌های سرب و روی و پسماند حاصل از آن‌ها باعث شده تا آب‌های زیرزمینی آلوده شود و این مساله در جنوب استان مشهودتر به نظر می‌رسد.

این فعال محیط زیست استان زنجان تاکید کرد: بررسی‌هایی که توسط جهاد کشاورزی در استان انجام شده است نیز تاییدی بر این ادعا است و از نامناسب بودن وضعیت آب‌های زیرزمینی خبر می‌دهد که این مساله نگرانی مردم را افزایش داده است.

وی گفت: اداره کل محیط زیست استان در حوزه محیط زیست طبیعی عملکرد خوبی دارد و میزان برخورد با تخلفاتی مانند صید و شکار غیرمجاز و همچنین تکثیر گونه‌های جانوری ارزشمند موجود در زیستگاه‌های طبیعی استان نیز عملکرد خوبی داشته است.

سالک تصریح کرد: نکته بعدی وجود پسماند ۹ میلیون تنی دپو شده در اطراف این شهر است که جابه‌جایی آن‌ها و انتقال به محلات دفن زباله دیگر از طرق‌های غیرمحیط زیستی از جمله دیگر مسائلی است که باعث حساسیت بیشتر مردم در این خصوص شده است که در این باره نیز ریاست سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند دستورات ویژه‌ای برای حل مساله داشته باشد.

وی ادامه داد: نکته اصلی در این مساله این است که این جابه‌جایی‌ها باید درست و اصولی انجام شود، اما در حال حاضر پروتکل‌های بهداشتی در این روند رعایت نمی‌شود و فعالان محیط زیست نسبت به این مساله معترض هستند.

فعال محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به شرایط این نقل و انتقال زباله به نظر می‌رسد که این کار به صرفه نیست و باعث گسترش آلودگی می‌شود، اما باید این مساله حل شود.

وی توضیح داد: دو مساله مهم نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد اداره کل محیط زیست استان زنجان بیشتر از سایر نقاط با آن درگیر است و آن کمبود نیروی انسانی و کمبود بودجه در محیط زیست استان است که لازم است مدیران این مجموعه برای حل آن اقدام کنند که این نیز نیازمند توجه سلاجقه خواهد بود.

سالک بحث معدن‌کاری در این استان را یکی از پایه‌های مهم توسعه اقتصادی در استان زنجان دانست و تاکید کرد: نمی‌توان گفت که معادن باید فعالیت خود را تعطیل کنند، اما می‌شود با نظارت دقیق و اتخاذ تدابیر لازم برای رعایت ضوابط زیست محیطی خسارت‌های معادن به محیط زیست را به حداقل رساند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده