تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۲۹۶۲۹
سرویس خبر : انرژی
پلی‏‏‌اتیلن ترفتالات بطری با ثبت رقابت ۸۹‌درصدی پیشتاز معاملات رینگ پتروشیمی

دلار نیمایی؛ محرک رقابت پلیمر‌ها

‌می‌متالز - افزایش عرضه پلی پروپیلن ها، رقابت‌های هیجانی برای این محصولات را مهار کرد. در این شرایط فاصله ۷۹درصدی میان نرخ قیمت پایه پلی اتیلن ترفتالات بطری و بهای ارز در بازار آزاد، محرک اصلی رقابت در رینگ پلیمرهاست.

به گزارش می‌متالز، در دومین هفته از دی‌ماه، متقاضیان گروه کالایی پلی اتیلن ترفتالات بطری، با ثبت رقابت قیمتی ۸۱ تا ۸۹درصدی، بیشترین رقابت را بر سر خرید یک محصول داشتند. این در حالی بود که سقف رقابت برای پلی پروپیلن شیمیایی به ۷۲‌درصد و سقف رقابت برای پلی پروپیلن نساجی به ۵۹‌درصد فروکش کرده بود. ظرف دومین هفته از زمستان امسال بالغ بر ۱۱۳‌هزار و ۶۰۰تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که میزان تقاضای ثبت‌شده برای این محصولات به ۱۵۳‌هزار و ۴۹۷تن رسید و در نهایت ۹۵‌هزار و ۱۰۹تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در این رینگ برابر ۸۳‌درصد بود.

رقابت ۸۹ درصدی در رینگ پلی اتیلن ترفتالات بطری

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ فیزیکی پلیمر‌ها در بورس‌کالای ایران در دومین هفته دی‌ماه از فروش ۱۰۰‌درصدی پلی اتیلن ترفتالات بطری عرضه‌شده حکایت دارد. برتری تقاضا نسبت به عرضه در این بازار باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصول رقابت ۸۱ تا ۸۹درصدی را در بازار به ثبت برسانند. ظرف این بازه هفتگی ۵‌هزار و ۱۶تن پلی اتیلن ترفتالات بطری در محدوده قیمتی ۲۷‌هزار و ۵۵ تا ۲۸‌هزار و ۹۲۰تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۷هزار و ۴۱۴تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصولات این بازار با میانگین قیمتی در محدوده ۴‌هزار و ۹۰۵ تا ۵‌هزار و ۴۷۱تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول انجامید.

برتری تقاضا نسبت به عرضه در شرایطی که همچنان قیمت پایه پلی اتیلن ترفتالات بطری با نرخ دلار نیمایی برابر ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومان تعیین می‌شود، محرک رقابت‌های سنگین قیمتی در رینگ پلیمر‌ها بود. در حال حاضر نرخ ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی فاصله حدود ۳۷درصدی با نرخ حواله ارز در بازار مبادله و همچنین کمی بیشتر از نصف قیمت دلار در بازار آزاد دارد؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که تثبیت نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصولات و انتظارات تورمی افزایشی به رقابت هیجانی در رینگ پلی اتیلن ترفتالات بطری انجامیده است.

افزایش تولید، ترمز رقابت در رینگ پلی پروپیلن‌ها را کشید

با افزایش حجم عرضه پلی پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف سه‌هفته گذشته، از رقابت قیمتی متقاضیان این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کاسته شده، به نحوی که سقف رقابت قیمتی ثبت‌شده برای این گروه کالایی در دومین هفته از دی‌ماه برابر ۷۲‌درصد بود. این در حالی بود که ظرف نیمه آذر امسال این محصول با رقابت‌هایی در محدوده ۱۳۰‌درصد نیز معامله شده بود. پایان زمان اورهال شرکت‌های پتروشیمی و تامین خوراک موردنیاز برای تولید پلی پروپیلن شیمیایی، به افزایش تولید پلی پروپیلن شیمیایی انجامید و این موضوع به فروکش تقاضا در رینگ پلی پروپیلن شیمیایی منتهی شد. افزایش تولید پلی پروپیلن نساجی نیز عامل فروکش تقاضا و افت رقابت قیمتی در رینگ فروش این محصول بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده