تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۳۳۰۲۷
سرویس خبر : انرژی

وزیر نیرو آخرین وضعیت طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی را اعلام کرد

می متالز - وزیر نیرو گفت: در طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی، تهیه و اجرای پایلوت برای فرآیند نمک‌زدایی در دستور کار است که هنوز اجرای آن تکمیل نشده تا براساس نتایج آن، تصمیم‌گیری شود.
وزیر نیرو آخرین وضعیت طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی را اعلام کرد

به گزارش می متالز، رضا اردکانیان گفت: ایران سرزمینی خشک و نیمه‌خشک است و دسترسی به منابع عظیم آب شور در شمال و جنوب آن یک امکان و فرصت برای کشور است تا با در نظرگرفتن ملاحظات و استفاده از فناوری موجود روی این منابع غیرمتعارف برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: منابع غیرمتعارفی مثل آب شور دریاهای شمال و جنوب می‌تواند با رعایت ملاحظات لازم با شیرین‌سازی به مصارف شرب و صنعت برسد. مهم‌ترین ملاحظات، ملاحظات زیست‌محیطی است. همچنین ملاحظات اقتصادی و فنی از ملاحظات بسیار مهمی است که در تمامی پروژه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: به‌عنوان مثال در برنامه داریم که آب شرب نوار ساحلی جنوب را در سال‌های آینده از فناوری شیرین‌سازی آب دریا تامین کنیم که این موضوع به فراهم کردن ظرفیت‌های کافی بستگی دارد. بحث قیمت تمام شده و همچنین ملاحظات زیست‌محیطی که برای فرآیندهای نمک‌زدایی وجود دارد، بسیار مهم است.

اردکانیان توضیح داد: امروزه تکنولوژی‌هایی هست که این امکان را می‌دهد که حتی نمک حاصل از این فرآیند نمک‌زدایی را به‌صورت جامد درآورده و این‌گونه نباشد که وقتی آب شوری را از دریا برای شیرین‌سازی می‌گیریم، آب شورتری را به‌عنوان پساب وارد دریا کنیم که اجرای این طرح نیز تابع قیمت تمام شده و ملاحظات اقتصادی است.

وی افزود: از این‌رو درخصوص پروژه انتقال آب خزر به فلات مرکزی درصدد تکمیل مراحل هستیم و علاوه بر مجوزهای زیست‌محیطی، بحث اتمام بررسی درخصوص فرآیند نمک‌زدایی در دستور کار بوده و درحال انجام است.

اردکانیان ادامه داد: درخصوص انتقال آب خزر به فلات مرکزی یک پروژه مطالعاتی داشتیم که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درحال اجرای آن بوده و آن هم تهیه و اجرای یک پایلوت برای فرآیند نمک‌زدایی است که هنوز اجرای آن تکمیل نشده و طبیعتا باید اجرای این پایلوت را تکمیل کنیم تا براساس نتایج آن، تصمیم‌گیری شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده