تاریخ: ۲۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۳۰۵۱۳
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

کاهش مصرف جهانی قراضه آهن در سال ۲۰۲۳

‌می‌متالز - استیل مینت در گزارشی نوشت مصرف قراضه آهن با کاهش ۵ درصدی از سطح ۶۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۵۸۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسید. با وجود افزایش مصرف قراضه توسط چین، اتحادیه اروپا، هند و روسیه، ولی مصرف توسط کشور‌های بسیاری از جمله ترکیه، آمریکا و ژاپن کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، مصرف قراضه آهن با کاهش ۵ درصدی از سطح ۶۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۵۸۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسید. استیل مینت در گزارشی پیرامون مصرف قراضه آهن مدعی شد از ۱۰ مصرف‌کننده بزرگ ۶ کشور مصرف خود را کاهش داده‌اند.

کاهش مصرف جهانی قراضه آهن در سال ۲۰۲۳

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۳۷ میلیون تن قراضه آهن مصرف کرد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت در مقابل ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده قراضه آهن در جهان تقاضا را کاهش داد. ترکیه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ فولاد کمتری تولید کرد. آن‌ها در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۳۵ میلیون تن فولاد تولید کردند، ولی سطح تولیدات در سال ۲۰۲۳ به ۳۲ میلیون تن کاهش پیدا کرد و این بهانه‌ای برای کاهش تقاضا برای واردات قراضه‌آهن بود.

مصرف قراضه آهن توسط تولیدکنندگان بزرگی مانند آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، بزریل و تایوان نیز کاهش داشت. بیشترین سطح کاهش مصرف در کشور تایوان دیده می‌شود. مصرف قراضه آهن تایوان در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل حدود ۷ درصد کاهش داشت و به ۹ میلیون تن رسید. استیل مینت مدعی‌است در سال ۲۰۲۳ افزایش استفاده از کوره‌های بلند در فولادسازی منجر به کاهش تقاضا برای قراضه آهن شد البته در کشور‌های بسیاری مانند چین همزمان با کوچ فولادسازان به کوره‌های قوس الکتریکی تقاضا برای قراضه آهن صعودی شده‌است. چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ تولید از طریق کوره قوس الکتریکی را افزایش دادند و برنامه دارند تا این عدد را در سال ۲۰۲۴ نیز بالاتر ببرند. مای استیل چندی قبل در گزارشی نوشت سیاست فولاد سبز، تقاضا برای قراضه‌آهن را افزایش می‌دهد، ولی در سال ۲۰۲۳ این ماجرا برعکس بود.

پس از چین اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۲۳ مصرف قراضه آهن را افزایش داد. اتحادیه اروپا در طول ماه‌های گذشته با سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در جهت فولاد سبز حرکت کرد و به همین دلیل احتمالاً تقاضای فولادسازان این بخش برای قراضه آهن در سال‌های پیش‌رو نیز افزایشی باشد. آن‌ها در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۸۱ میلیون تن قراضه آهن مصرف کردند که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است. سپس هند و روسیه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. مصرف قراضه آهن در هند با افزایش چشم‌گیر ۱۲ درصدی به ۳۱ میلیون تن در سال رسید. جالب‌تر اینکه هندی‌ها در سال ۲۰۲۳ به یک رکورد تاریخی در زمینه صادرات سنگ‌آهن رسیدند. در هند فولادسازان با سرعت زیادی در حال کوچ به کوره‌های قوس الکتریکی هستند و همین شرایط در روسیه نیز دیده می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده