تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۵
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۰۵۳۹
سرویس خبر : انرژی
با حضور بیش از ۴۵۰ نفر از مسوولان، متخصصان و کارشناسان؛

بزرگداشت باشکوه ۵۰ سالگی پتروشیمی بندر امام/ علی عسکری: پتروشیمی بندر امام، تاریخ زنده و پویای صنعت پتروشیمی است

‌می‌متالز - بزرگداشت «پنجاه‌سالگی پتروشیمی بندر امام» با حضور پررنگ مدیران، مسئولان، متخصصان و کارشناسان صنعت پتروشیمی در حالی برگزار شد که «بندر امام نوین»، نوید آینده‌ای روشن و متفاوت را برای این پتروشیمی باسابقه تاریخی کشور را می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، بیش از ۴۵۰ نفر از مدیران قدیمی و فعلی و کارشناسان برجسته پتروشیمی بندر امام در کنار مدیران صنعت پتروشیمی و مسوولان استانی گرد هم آمدند در پنجاهمین سالگرد تأسیس پتروشیمی بندر امام را گرامی دارند.

علی عسکری: بندر امام نوین موجب پرچم‌داری این شرکت در صنعت می‌شود

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس در پیامی به این همایش، تأکید کرد: پتروشیمی بندر امام، نقشی طلایی و کلیدی در توسعه صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی در ایران سر افزار داشته و حکم تاریخ زنده و پویای این صنعت را دارد.

علی عسکری تصریح کرد: حفظ و حراست از این میراث ماندگار، احترام و تلاش برای استفاده از تجربیات گران‌سنگ گذشتگان و طرح‌ریزی «بندر امام نوین» بی‌شک اقدامی پسندیده و شایسته تقدیر است که به همت و ابتکار حضرت‌عالی و همراهی همکاران تلاش‌گر شما رخ‌داده است.

وی با تقدیر از دکتر انصاری نیک، خاطرنشان کرد: این تلاش را در «پنجاهمین سالگرد تأسیس پتروشیمی بندر امام» ارج می‌نهم و امید این دارم که در ادامه مسیر با توکل به خداوند متعال و استفاده از تجربیات موفق گذشته و انگیزه و توان جوانان متخصص و انقلابی، شاهد افزون شدن درخشش پتروشیمی بندر امام در صنعت پتروشیمی و پرچمداری این شرکت در صنعت باشیم.

شاه‌میرزایی: در آینده صنعت پتروشیمی ایران از شکوفاترین صنایع دنیاست

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر استقبال صنعت پتروشیمی از سرمایه‌گذاری خارجی گفت: منتظر شرکت‌های خارجی برای توسعه این صنعت نمی‌مانیم و این صنعت را با توان داخلی توسعه می‌دهیم.

مرتضی شاه‌میرزایی در این آیین اظهار داشت: رشد ۲۰ساله صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۳۷ از آغاز عملیات اجرایی نخستین طرح پتروشیمی در ایران تا سال ۱۳۵۷ در کشور بسیار ناچیز بود، به‌طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی حدود ۳ میلیون تن با تنوع محصول ۸ تا ۹ نوع با وابستگی کامل در طراحی، تأمین تجهیزات و راه‌اندازی در پیش از انقلاب اسلامی بود.

وی به توان بالای متخصصان ایرانی اشاره کرد و افزود: بندر امام با توان این متخصصان به هدف‌گذاری تکمیل زنجیره ارزش و متنوع‌سازی تولید خواهد رسید.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: در آینده صنعت پتروشیمی ایران از شکوفاترین صنایع دنیاست، زیرا کشور دارای اصلی‌ترین مؤلفه‌های توسعه این صنعت یعنی خوراک فراوان، نیروی انسانی متخصص و دسترسی به منابع آبی و سواحل است.

شاه‌میرزایی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰ مصرف حامل‌های فسیلی در حوزه سوخت در جهان محدود می‌شود و با وجود ذخایر نفتی و گازی باید این منابع به‌عنوان خوراک برای توسعه به صنعت پتروشیمی هدایت شود، گفت: امروز بالغ بر ۵۵۰ گرید محصول پتروشیمی در کشور تولید می‌شود و بر اساس برنامه تا پایان برنامه هشتم توسعه از مرز ظرفیت سالانه ۱۸۰ میلیون تن عبور می‌کند.

معاون وزیر نفت با اشاره به نشست وزیر نفت و معاونان وزارت نفت با معاون اول رئیس‌جمهوری، گفت: در این نشست مقرر شد برنامه تکمیل زنجیره ارزش باتوجه‌به خوراک‌های بالادستی موجود تا یک‌ماهه آینده ارائه شود تا با اجرای آن صنعت پتروشیمی ایران به جایگاه خود در جهان برسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در ۹ ماه امسال در بورس را بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: عرضه اعتباری پتروشیمی‌ها به واحد‌های پایین‌دستی به یک انقلاب صنعتی با تصمیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی منجر و سبب حل مشکل تأمین نقدینگی واحد‌های پایین‌دستی در وزارت صنعت شده است.

انصاری نیک: دستیابی به بندر امام نوین افق چشم‌انداز پتروشیمی بندر امام

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در این آیین، تاریخچه شکل‌گیری روند پتروشیمی بندر امام از ابتدا تا به امروز را تشریح کرد و گفت: ۴۵ میلیارد دلارفروش، ۲۲ میلیارد دلار ارزآوری ناشی از صادرات برای اقتصاد ملی و خرید ۲۱ میلیارد دلار خوراک گاز مایع و نفتا از جمله دستاورد‌های اقتصادی و اجتماعی پتروشیمی بندر امام خمینی از زمان راه‌اندازی طی ۳۰ سال گذشته است.

سپهدار انصاری نیک، تأمین مالی پنج میلیارد دلار برای پروژه‌های ملی توسعه صنعت پتروشیمی ایران، ۲.۲ دهم حقوق و دستمزد به کارکنان، ۲.۳ میلیارد دلار مالیات و عوارض به دولت، هزینه‌کرد بیش از یک میلیارد دلار در زیرساخت‌ها، هزینه‌کرد ۱۳۵ میلیون دلار در حوزه فرهنگی و اجتماعی و... از دیگر دستاورد‌های اقتصادی و اجتماعی پتروشیمی بندر امام خمینی هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی به‌صورت مستمر و پروژه‌ای در بندر امام خمینی مشغول کار هستند، ادامه داد: پالایشگاه آبادان با ۴۶۰ هزار بشکه خوراک نفت خام حدود هشت هزار نفر نیروی کار و پتروشیمی بندر امام با حدود ۶۰ هزار بشکه خوراک NGL حدود ۹ هزار نفر نیروی کار اشتغال داده است که این نکته مهم ظرفیت زنجیره تولید پتروشیمی و تأثیر آن را در زمینه اشتغال می‌رساند.

وی توضیح داد: طرح ما برای آینده در گام دوم انقلاب اسلامی، «بندر امام نوین» است که پایه‌ای برای ادامه راه در ۵۰ سال آینده است.

انصاری نیک افزود: در دوره پنج‌ساله بندر امام نوین به دنبال افزایش و رشد سه میلیون تن در تولید و تکمیل توسعه زنجیره ارزشی محصولات برای تولید ۹ محصول دیگر و رسیدن به تعداد ۴۰ محصول در سبد محصولات و تولید پایدار و صنعت سبز هستیم.

وی در پایان بر استفاده از سامانه‌های تحول دیجیتال منظور چابک‌سازی صنعت اشاره کرد.

استاندار خوزستان: چشم امید مردم منطقه به پتروشیمی است

استاندار خوزستان نیز در این مراسم، پتروشیمی بندر امام را مادر پتروشیمی‌های کشور با برخورداری از ظرفیت عظیم متخصصان و مهندسان این صنعت دانست و گفت: انتظار می‌رود مسیر خام‌فروشی به سمت صنایع پایین‌دستی و خوشه‌های صنعتی در استان سوق داده شود تا چرخه پتروشیمی و صادرات آن با مزیت، درآمد و اشتغال بیشتری شکل گیرد.

علی‌اکبر حسینی‌محراب با اشاره به شکل‌گیری صنعت پتروشیمی بندر امام خمینی در سال ۵۲ با همکاری ژاپنی‌ها بیان کرد: امیدواریم همکاری‌های آموزشی و حرفه‌ای که نتیجه آن رشد کارشناسان سرآمدی در منطقه شده در موضوعات مختلف صورت گیرد.

وی بر نقش و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی استان تأکید کرد.

حسینی‌محراب ادامه داد: آنچه در شهرک پتروشیمی، منطقه ویژه پتروشیمی و بعد‌ها در منطقه ویژه پتروشیمی شماره ۲ انتظار می‌رود این است که پتروشیمی‌ها نسبت به صنایع پایین‌دست ورود کنند و خوراکشان را در همین منطقه مصرف کنند تا بتوانیم از ظرفیت مردم، جوانان، دانشجویان دانشگاه‌های نفت، چمران و دیگر دانشگاه‌های صنعتی استفاده شود.

وی با اشاره بر تقویت فارغ‌التحصیل هنرستان‌های صنایع پتروشیمی تأکید کرد و گفت: نیروی انسانی آموزش‌دیده جزو سرمایه پتروشیمی به شمار می‌رود و جوان بندر امام، ماهشهر، چمران، هندیجان، رامشیر، امیدیه و شادگان چشمشان به این پتروشیمی است.

استاندار خوزستان کاشت جنگل حرا در بخش مسئولیت‌های اجتماعی پتروشیمی بندر امام را اقدامی مهم در جهت حفظ محیط‌زیست عنوان کرد و خواستار استمرار این قبیل اقدامات شد.

وی همچنین بر توسعه زراعت چوب استان با همکاری پتروشیمی‌ها تأکید کرد و گفت: زراعت چوب در استان با ۳۰۰ هزار هکتار آغاز شده است و این اقدام باید توسعه یابد تا خوزستان به استانی سرسبز تبدیل شود.

حسینی‌محراب گفت: با اجرای این طرح عظیم زراعت چوب دمای خوزستان چهارتا پنج درجه تغییر می‌کند.

بازگشت ژاپنی‌ها!

از نکات قابل‌توجه در این مراسم حضور چند مهمان از ژاپن بود، مهندسانی که در تأسیس این پتروشیمی نقش داشتند.

هیدینوری کاگو از مهندسان قدیمی در ساخت پتروشیمی بندر امام نیز در این آیین ضمن ابراز خوشحالی از حضور در تولد ۵۰ سالگی این پتروشیمی به حضور خود و دیگر همکارانش و نقشی که در توسعه این شرکت داشتند اشاره کرد.

این مهندس ژاپنی به‌عنوان یادبود یک ساعت و چند کتاب به موزه پتروشیمی بندر امام خمینی اهدا کرد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده