تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۳۳۰۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن ظرفیت ناشناخته اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد

می متالز - معادن ظرفیت ناشناخته اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند به رونق تولید و ایجاد اشتغال کمک کند.
معادن ظرفیت ناشناخته اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش می متالز، کهگیلویه و بویراحمد در جنوب کشورمان جزو مناطق زاگرس نشین و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد.
هر چند کهگیلویه و بویراحمد از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی شود اما پتانسیل های خوبی دراین حوزه وجود دارد که در صورت بهره برداری مناسب می تواند به صادرات، ایجاد اشتغال، رونق تولید و تحقق شعار سال منجر شود.
به گفته مسئولان تاکنون 75 فقره پروانه بهره برداری معدنی با حجم سرمایه گذاری افزون بر سه هزار و 300 میلیارد ریال در این استان صادر شده است.
مسئولان می گویند: این تعداد واحد معدنی با اشتغال 754 نفر و دارای بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تن ذخیره معدنی هستند.
در حال حاضر 47 واحد معدنی در کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند که سالانه آن حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصول تولید می کنند.
کشف نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد ،ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.
اقتصاد کشور وابسته به نفت است و بهترین جایگزین برای این محصول معادن است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید:هم اکنون تنها پنج درصد از خاک این استان برای اکتشاف معادن مطالعه تفصیلی شده است.
دارا فرامرزی اظهار داشت: در سال های اخیر کهگیلویه و بویراحمد در چهار پهنه با 640کیلومتر برای اکتشاف معادن تعریف شده است و به سازمان زمین شناسی واگذار شده است که مطالعات آن در دست انجام است.
فرامرزی با اشاره به اینکه اکتشاف در چهار مرحله پی جویی، اکتشاف مقدماتی، نیمه تفصیلی، تفصیلی و تکمیلی انجام می شود اضافه کرد: هنوز در مرحله مقدماتی اکتشاف استان هستیم.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:در سال های اخیر به دلیل کمبود اعتبار اکتشاف معادن به صورت مطلوبی در استان انجام نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد: سال جاری که بنام رونق تولید نامگذاری شده بتوان شاهد دگرگونی در این حوزه بود.
فرامرزی تصریح کرد: در وهله نخست پی جویی و اکتشاف باید تکمیل شود تا بتوان این ظرفیت ها را به سرمایه گذاران معرفی و صنایع و وابسته ایجاد شود.
وی گفت: مهمترین مشکلات واحدهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد بالا بودن هزینه های استخراج، فرسودگی تجهیزات و به روز نبودن روش های اکتشاف است.
وی عنوان کرد: عمده معادن استان شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است.
فرامرزی بیان کرد: در مرحله پس از اکتشاف و جذب سرمایه گذار می توان برای ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی و صادرات محصولات تولیدی برنامه ریزی کرد.
وی بیان کرد:اتاق بازرگانی به عنوان فعال ترین تشکل بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد باید فعالیت بیشتری در زمینه آموزش جامعه هدف انجام دهد.
فرامرزی ابراز داشت:برگزاری تورهای بازدید در استان های دیگر به بازدهی تولید و ارزش افزوده نیز کمک می کند.
نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال 1395، 17.7 درصد بوده که در سال 1396، با 4.4 درصد کاهش به 13.3 درصد رسید.
کهگیلویه و بویراحمد 720 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 44 درصد آنان در روستاها زندگی می کنند.

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!