تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۳۱۰۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد هرمزگان برگزار شد

ثبت ۲۸ رکورد طی ۱۰ ماه در فولاد هرمزگان

‌می‌متالز - سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد هرمزگان با حضور مدیران، کارشناسان، پژوهشگران و صاحب نظران صنعت فولاد کشور، آغاز به کار کرد. این کنفرانس طی روز‌های سوم و چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، اهداف این رویداد با ۹ محور، آشنایی با پیشرفت‌هایی است که در ایران و جهان در رابطه با فولاد و استفاده از فناوری‌های نوین و پرداختن به پروژه‌ها و تحقیقاتی که مصرف بهینه انرژی را در بر می‌گیرد صورت خواهد گرفت. در طول این رویداد کارگاه‌های بهره‌وری فولادسازی، پنل‌های تخصصی و فناوری‌های نوین، گفت وگوی بین متخصصان فولاد و ذوب در بین شرکت‌های فولادسازی برگزار شد.

عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در جریان برگزاری این رویداد با اشاره به ثبت ۲۸ رکورد توسط فولاد هرمزگان گفت: فولاد هرمزگان در تمام حوزه‌های مرتبط با تولید در ۱۰ ماهه امسال، به خوبی روند توسعه و پیشرفت را در پیش گرفته است. ما باید به نحو احسن از تمامی دست اندرکاران شرکت فولاد هرمزگان برای ثبت این موفقیت‌ها و همچنین برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم تشکر و قدردانی کنیم.

وی در ادامه هدف از برگزاری این کنفرانس را ایجاد هم افزایی و پیشروی به سمت استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز تولید در صنعت فولاد کشور دانست و گفت: با توجه به ارائه ۱۱۰ مقاله و استقبال چشمگیر از این دوره از کنفرانس، یقین داریم که به نتایج بهتری نسبت به دو دوره گذشته دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: شرکت فولاد هرمزگان هم اکنون پروژه مگامدول ۱.۷ میلیون تنی را در دست اقدام دارد. راه اندازی این پروژه با استفاده از تکنولوژی تولید روز بهینه‌سازی مصرف گاز را به دنبال خواهد داشت؛ ضمن اینکه در نظر داریم به نخستین تولیدکننده فولاد سبز در کشور تبدیل شویم و به دنبال استفاده از هیدروژن سبز طی توافقی با شرکت نفت ستاره خلیج فارس هستیم.

معروفخانی در ادامه تشریح کرد: امروز اسلب فولاد هرمزگان با استفاده از تکنولوژی‌های روز تولید شده و به قلب اروپا صادر می‌شود؛ در حال حاضر فولاد هرمزگان به یک برند جهانی در این حوزه تبدیل شده است و به دنبال استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های موجود در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم موقعیتی برای ارائه آخرین دستاورد‌های حوزه تکنولوژی است که شرکت فولاد هرمزگان به عنوان متولی آن، همواره بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی روز تولید را دستور کار دارد.

در ادامه این مراسم امیرحسین فتحی، دبیر سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از ۹ محور و ۲۹ زیرمحور تشکیل شده که در سه بخش مقالات، کارگاه‌ها و کافه متخصص برگزار می‌شود.

وی گفت: فرآیند‌های کوره قوس الکتریکی، فرآیند‌های متالورژی ثانویه، ریخته‌گری و انجماد محصولات ریخته‌گری مداوم، بازیافت حرارت، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فرآیند‌های فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، شبیه‌سازی و کنترل فرآیندها، انقلاب صنعتی چهارم، تکنولوژی‌های نوظهور در فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و در نهایت محیط‌زیست و پایداری که همان فولاد سبز است، محور‌های این دوره از کنفرانس را تشکیل می‌دهند.

علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان نیز در دامه تشریح کرد: طبق معاهده پاریس، انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ باید به صفر برسد. در همین راستا صنعت فولاد با سهم ۲۶ درصدی از انتشار کربن باید از روش‌ها، مواد اولیه و تکنولوژی‌هایی بهره ببرد که منجر به کاهش میزان انتشار کربن شود. در حال حاضر بالغ بر ۵۰‌درصد فولاد جهان در کشور چین و با استفاده از روش کوره بلند تولید می‌شود که با انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بیشتری نسبت به سایر روش‌های مرسوم تولید فولاد به‌ویژه قوس الکتریکی همراه است. بر همین اساس این کشور جایگزینی روش قوس الکتریکی و استفاده از قراضه فولادی با هدف کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه گفت: هم اکنون شرکت‌های بزرگ فولادی جهان در کشور‌هایی همچون ژاپن و مکزیک، پروژه‌های بسیاری در حوزه تولید فولاد سبز تعریف کرده اند و به دنبال تحقق این مهم با به کارگیری تکنولوژی‌های روز تولید هستند.

اگرچه ممکن است در حال حاضر با توجه به هزینه بالای تولید هیدروژن، برخی از طرح‌ها و تکنولوژی‌های موجود برای کاهش انتشار کربن اقتصادی نباشند، اما در آینده با کاهش برخی المان‌ها همچون هزینه انرژی، قیمت هیدروژن نیز کاهش خواهد یافت و به تبع آن تولید فولاد سبز بیش از پیش محقق خواهد شد. بهره مندی از تکنولوژی‌های جدید، منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود و ما امیدواریم برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، زمینه ساز توسعه هرچه بیشتر صنعت فولاد در حوزه تکنولوژی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده