تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۹
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۳۱۱۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

مزیت‌های دوجانبه قرارداد فولادی ژاپن و آمریکا

‌می‌متالز - اعلام نیپون استیل مبنی بر اینکه قصد دارد فولاد ایالات متحده را خریداری کند، غوغایی در ایالات متحده به راه انداخته است.

به گزارش می‌متالز، اگرچه این پیشنهاد معامله شیرینی برای سهامداران شرکت آمریکایی است، اما چندین سیاستمدار متعهد شده اند که این فروش را با این استدلال که امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف می‌کند، مسدود کنند.

این یک آزمون مهم برای دولت بایدن است و دلیلی برای جلوگیری از انجام آن وجود ندارد. این معامله، دلیلی بر تعهد دولت ایالات متحده به اقدام جمعی برای محافظت از زنجیره تامین در محصولات حیاتی خواهد بود. عدم انجام این کار نشان می‌دهد که نگرانی واشنگتن به جای امنیت ملی واقعی، حمایت گرایی است. این باعث تضاد و بیگانه شدن یک شریک منتقد می‌شود و اشتباه است.

در طول قرن بیستم، این باور وجود داشت که "فولاد ملی است". این نشان دهنده نقش اصلی این فلز در اقتصاد صنعتی است. ارزش سالانه محصولات فولادی جهانی به ۲.۵ تریلیون دلار، ارزش افزوده در مجموع ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است و برای بیش از ۶ میلیون نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

شرکت فولاد ایالات متحده که در سال ۱۹۰۱ تأسیس شد، زمانی بزرگترین تولید کننده فولاد جهان و اولین شرکت میلیارد دلاری بود. در اوج خود، ۳۴۰۰۰۰ نفر مشغول به کار در این مجموعه بودند.

نیپون استیل ژاپن مبلغ ۲ تریلیون ین (۱۴.۹ میلیارد دلار) را برای خرید این شرکت پیشنهاد داد که ۴۰ درصد بیشتر از قیمت سهام آن در بعد از ظهر جمعه گذشته بود. این خرید ظرفیت تولید فولاد خام آن را از ۶۶ میلیون تن در سال به ۸۶ میلیون تن افزایش می‌دهد و نیپون استیل را به سومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان تبدیل می‌کند. نیپون استیل در حال حاضر شماره چهار است.

مدیران فولاد ایالات متحده مانند سایر سازندگان فولاد ایالات متحده این معامله را تایید می‌کنند. آن‌ها آن را سرمایه گذاری در ظرفیت ایالات متحده و تولید مداوم می‌دانند. با این حال، چندین سیاستمدار ایالات متحده با این نظر مخالف هستند. سه سناتور جمهوری‌خواه نامه‌ای به جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشته‌اند و از او خواسته‌اند تا از کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده که ریاست آن را برعهده دارد و معاملات تجاری با پیامد‌های امنیت ملی را بررسی می‌کند، برای جلوگیری از فروش استفاده کند. آن‌ها استدلال کردند که "این معامله پیامد‌های بدی برای پایگاه صنعتی ایالات متحده به دنبال دارد. "

توکیو و واشنگتن از طریق مکانیسم‌های مختلف برای حفاظت و امنیت زنجیره‌های تامین جهانی با یکدیگر همکاری می‌کنند. دو دولت تعدادی از گفتگو‌های امنیتی اقتصادی را نهادینه کرده اند که بر اساس اهداف و منافع مشترک آن‌ها تنظیم شده است. مفهوم "رفاقت"، که توسط وزیر یلن حمایت شده است، نیازمند همکاری فعال ایالات متحده و شرکا و متحدان کلیدی آن در بخش‌های صنعتی مهم است.

این معامله این هدف را پیش می‌برد. اینکه نیپون استیل به نحوی نماینده منافع خارجی است که با منافع ایالات متحده مخالف است، همانطور که نامه سناتور‌ها نشان می‌دهد، واقعیت را به چالش می‌کشد.

این سناتور‌ها باید این فروش را به عنوان راهی برای تزریق جان تازه به فولاد ایالات متحده و موقعیت بهتر آن برای رسیدگی به چالش‌های قرن بیست و یکم تحسین کنند.

ایالات متحده باید چنین سرمایه گذاری را تشویق کند نه اینکه از آن جلوگیری کند. ژاپن بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ایالات متحده است که دارای ۷۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ است که ۱۴ درصد از کل سهام را شامل می‌شود. این وجوه کمک قابل توجهی به فعالیت اقتصادی ایالات متحده می‌کند. این سرمایه‌گذاری‌ها نشانه‌های اعتماد و ایمان به آینده ایالات‌متحده هستند، آن‌ها گواهی بر همبستگی و چشم‌اندازی برای آینده‌ای هستند که ژاپن و متحدش در آن سهیم هستند. یکپارچگی عمیق‌تر نه تنها باعث تقویت اقتصادی می‌شود، بلکه امنیت را نیز افزایش می‌دهد.

هرچه اقتصاد‌های ما بیشتر به هم متصل شوند، اطمینان بیشتری داریم که ایالات متحده در دفاع از متحد و شریک خود عمل خواهد کرد. فولاد هم برای اقتصاد‌ها و هم برای پایگاه‌های صنعتی دفاعی آن‌ها حیاتی است. این توافق اقتصادی و امنیت ملی منطقی است و باید ادامه پیدا کند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده