به گزارش میمتالز، کارگران بخش ریلی آلمان یک اعتصاب شش روزه را آغاز کردهاند که قرار است طولانیترین اعتصاب آنها باشد و تحلیلگران هشدار میدهند که ممکن است به اقتصاد این کشور یک میلیارد یورو (۱.۰۹ میلیارد دلار) خسارت وارد کند.
این اعتصاب که فراخوان آن از سوی اتحادیه راه آهن آلمان موسوم به "جیدیال" صادر شد و از روز سهشنبه هفته گذشته شروع شده است و تا دوشنبه ادامه خواهد داشت.
این اقدام حمل و نقل در بیشتر مسیرهای ریلی مسافری و باری را در سراسر این کشور متوقف کرده است. هر دو بخش خدمات قطارهای درون و بیرون شهری تحت تأثیر این اعتصاب قرار گرفته است.
این اعتصاب ناشی از اختلاف بین اتحادیه راهآهن آلمان و اپراتور راه آهن "دویچه بان" بر سر حقوق و ساعات کار است.
این اتحادیه خواستار کاهش ساعات کاری از ۳۸ ساعت در هفته به ۳۵ ساعت و افزایش دستمزد به میزان ۵۵۵ یورو در ماه، علاوه بر پرداخت یکباره ۳۰۰۰ یورویی برای جبران تورم شده است.
اعتصاب کنونی چهارمین اعتصابی است که از نوامبر توسط اتحادیه راه آهن آلمان انجام شده است.
در حالی که دویچه بان در آخرین پیشنهاد خود به جیدیال امتیازات متعددی از جمله افزایش حقوق تا ۱۳ درصد و فرصت کاهش یک ساعت کار در هفته از سال ۲۰۲۶ را داد، این اتحادیه اعلام کرد که این پیشنهادات کافی نیست.
در همین حال، دویچه بان، این اعتصابات را به شدت مورد انتقاد قرار داد. آنیا بروکر، سخنگوی این شرکت، این اقدام را "اعتصابی علیه اقتصاد آلمان" خواند چرا که محمولههایی که توسط این شرکت حمل میشود شامل منابع نیروگاهها، پالایشگاهها و سایر شرکتهای صنعتی است.
فولکر ویسینگ، وزیر حمل و نقل آلمان نیز از این اعتصاب انتقاد کرد و تأکید کرد که مذاکرات این اتحادیه و دویچه بان "به طور فزآیندهای مخرب" بوده است و توقف کار صرفاً مشکلاتی را تشدید میکند که زنجیره تامین با آن مواجه است؛ زنجیره تأمینی که در حال حاضر به دلیل اختلالات حمل و نقل در دریای سرخ تحت فشار قرار گرفته است.
به گفته دویچه بان، هر روز اعتصاب برای اقتصاد آلمان دهها میلیون یورو هزینه در پی دارد.
با این حال، کارشناسان این صنعت هشدار دادهاند که ضرر واقعی میتواند بسیار بیشتر باشد. مایکل گروملینگ از موسسه تحقیقات اقتصادی کلن تخمین میزند که توقف کار میتواند تا ۱۰۰ میلیون یورو در روز هزینه داشته باشد، رقمی که در بدترین سناریو ممکن است تا ۱ میلیارد یورو افزایش یابد.
منبع: خبرگزاری تسنیم