تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۳۱۲۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

مبادلات تجاری ایران و کردستان عراق تغییر نکرده است

‌می‌متالز - معاون سازمان توسعه تجارت می‌گوید: ممنوعیت ویژه یا تغییری در مبادلات تجاری ایران با کردستان عراق رخ نداده و بیانیه اتاق اربیل مبنی بر تحریم کالا‌های ایرانی، تأثیر منفی روی تجارت دوجانبه نداشته باشد.

به گزارش می‌متالز، معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت: گزارش‌ها در روز‌های گذشته نشان می‌دهد ممنوعیت ویژه یا تغییری در مبادلات تجاری ایران با کردستان عراق اتفاق نیفتاده و به نظر می‌رسد بیانیه اتاق بازرگانی اربیل مبنی بر تحریم کالا‌های ایرانی، تأثیر منفی روی تجارت ایران و کردستان عراق نداشته باشد.

محمدصادق قنادزاده در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر تحریم کالا‌های ایرانی از سوی اتاق بازرگانی اربیل بر تجارت ایران و عراق، گفت: بعد از بیانیه اتاق اربیل در عمل اتفاق خاصی نیفتاد و تجارت ما همچنان مانند گذشته در جریان است. همچنین بخش خصوصی دو کشور مانند گذشته در حال فعالیت مشترک هستند.

وی افزود: بخش خصوصی ایران و کردستان عراق همچنان در حال فعالیت هستند و در مرز هم مشکلی وجود ندارد. اتاق بازرگانی تهران هم بیانیه خوبی داد و دعوت به همدلی و همگرایی کرد که از قدیم هم بین دو طرف وجود داشته است.

قناد زاده در ادامه با بیان اینکه به نظر می‌رسد در رابطه با این موضوع نیاز به اقدام ویژه خاصی نیست، تصریح کرد: گزارش‌ها تا روز‌های گذشته نشان می‌دهد ممنوعیت ویژه یا تغییری در مبادلات تجاری اتفاق نیفتاده است. به نظر می‌رسد این بیانیه تأثیر منفی روی تجارت ایران و کردستان عراق نداشته باشد و بیشتر عملیات روانی بود. بخش خصوصی دو طرف پخته‌تر از این عمل کردند که بخواهند با یک بیانیه شیوه کارشان را تغییر دهند

در روز‌های اخیر گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد در پی تحولات نظامی اخیر در منطقه، اتاق بازرگانی اربیل اقلیم کردستان عراق از بازرگانان و مردم خواسته واردات و استفاده محصولات ایرانی را بایکوت کنند.

در پی این اخبار، روز دوشنبه، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران این موضوع را تأیید کرد و در واکنش به درخواست تحریم کالا‌های ایرانی از سوی اتاق بازرگانی اربیل عراق، در بیانیه‌ای با اشاره به پیوند‌های تاریخی دیرینه و علقه‌های فرهنگی هزاران ساله دو ملت از جامعه تجار و بازرگانان ایران و عراق خواست که رنج‌های دیرینه برای دستیابی به میراث امروز را فراموش نکنند و با چنگ زدن به بند‌های مودت، با سینه‌ای گشاده آینده درخشان توسعه همکاری‌های دوجانبه را مدنظر داشته باشند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده