تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۳۱۹۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران با توجه به ریاست جدید اتاق ایران توضیح دادند

شرح حال دخل و خرج ۱۴۰۳

‌می‌متالز - هنگامی که تیم هیات‌رئیسه اتاق دهم سکان هدایت این نهاد بخش‌خصوصی را در اختیار گرفت، برنامه‌هایی بلندمدت برای تغییرات ساختاری در امور پارلمان بخش‌خصوصی تعریف کرد، اما با ماجرا‌هایی که برای رئیس سابق اتاق ایران به‌وجود آمد عملی‌شدن این برنامه‏‏‏‏‌ها در هاله‏‏‏‏‌ای از ابهام قرار گرفته‌است. تغییر ساختار بودجه‏‏‏‏‌ریزی، تقسیم کار ملی بر اساس تعیین وظایف اتاق‌های شهرستان و برخی مسائل دیگر مربوط به اتاق‌های مشترک از جمله این برنامه‏‏‏‏‌ها بودند؛ اما حدود یک سال‌کشمکش حقوقی و انتخاباتی کمتر مجالی باقی گذاشت که این طرح‌ها چنان‌که باید پیگیری شوند.

به گزارش می‌متالز، اکنون و با تغییر ریاست اتاق بازرگانی، مساله بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام فرورفته است؛ اینکه آیا رئیس جدید اتاق ایران به پیگیری این طرح‌ها علاقه‌مند است یا نه، یا تا چه اندازه برای تحقق این وعده‌ها عزم جدی دارد. دو عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران، درباره این موضوع می‌گویند؛ این برنامه‌ها در این دوران نیز تغییری نخواهند کرد. مهم‌ترین مساله بودجه است. به گفته خزانه دار اتاق ایران، مساله بودجه ریزی عملیاتی است که اساسا فارغ از اراده رئیس اتاق است. به گفته او مدل جدید بودجه ریزی اتاق محصول ۵ ماه جلسه مستمر است که از پیش از آغاز ریاست جدید اتاق انجام گرفته‌است و نظر اشخاص در این مورد محلی از اعراب ندارد. او همچنین درباره شنیده‌هایی مبنی‌بر اعتراض برخی اتاق‌های برخوردار که بار بودجه اتاق‌های ضعیف‌تر را برعهده دارند، می‌گوید؛ در یک دولت نیز شما با استان‌های برخوردار و کم‌تر برخوردار سروکار دارید و راه تخصیص بودجه درنظرگرفتن عدالت در این مسیر است.

دیگر عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در این‌باره خبر می‌دهد؛ با توجه به اینکه ریاست جدید اتاق ایران خود درمیان اعضای هیات‌رئیسه دوره دهم بوده‌است، بعید است بخواهد تغییری اساسی در برنامه‌های بلندمدت اتاق که در دوره دهم تعریف شد ایجاد کند، اما به گفته او محتمل‌ترین تغییراتی که از سوی او پیگیری شود، تغییرات در منابع انسانی خواهد بود.

بودجه به شخص متکی نیست

عبدالله مهاجردارابی، در پاسخ به این پرسش که با تغییر رئیس اتاق ایران، آیا برنامه‌های بلندمدتی که طراحی شده‌بود پابرجا است یا نه می‌گوید: بله. قطعا رئیس جدید برنامه‌های مشخص خود را دارد، اما در رابطه با مسائل کلی، نظیر بودجه، همیشه قبل از سال‌تعریف و تصویب می‌شود. او ادامه‌می‌دهد: بودجه‌کنونی در سال‌گذشته تصویب شده و اکنون بودجه سال‌آینده در حال تدوین است و تا ماه آینده نهایی می‌شود و با نظر هیات‌رئیسه به هیات‌نمایندگان اعلام می‌شود تا تصویب شود، پس در این مورد مشخص نظر اشخاص، چه جدید و چه قدیمی محلی از اعراب ندارد. او توضیح می‌دهد: ما هم در بودجه ریزی و هم در تفریغ بودجه تکلیف قانونی خود را انجام دادیم و اکنون نیز درباره بودجه ریزی سال‌آینده دقت داریم که بر مبنای قانون و کاملا شفاف به وظیفه خود در این زمینه عمل کنیم. او یادآوری می‌کند: به شکل منطقه‌ای و به هر استان گفته شده‌است که شرایط خاص محیط کسب‌وکار خود، محدودیت‌ها و نیاز‌های خود را اعلام کند تا بر اساس آن بودجه‌سال‌آینده به شکل متوازن و متناسب تدوین شود. خزانه دار اتاق ایران درباره طرح تقسیم کار استانی توضیح می‌دهد: این برنامه از پیش وجود داشته‌است و ما پیگیر تقویت آن هستیم. اتاق‌های استانی وظایف مشخصی دارند که باید بر اساس آن گزارش عملکردی که همسو با اهداف کلی اتاق ایران باشد، ارائه بدهند.

او درباره شنیده‌هایی مبنی اعتراض برخی استان‌ها نسبت به بودجه ریزی سال‌آینده تصریح می‌کند: ما اکنون ۴ماه است که مشغول بودجه ریزی و تدوین آن هستیم. به نسبت رویکرد سال‌های گذشته تغییراتی انجام گرفت و مفصلا در جلسات متعدد به بحث گذاشته شد. دارابی تاکید می‌کند: آنچه که مسلم است ایراداتی در مورد بودجه‌های اتاق در سال‌های گذشته وجود داشت؛ از همین‌رو با تشکیل اتاق جدید و استقرار هیات‌رئیسه در برج سوم سال‌جاری، اولین کاری را که در دستور گذاشتیم همین مساله بودجه‌و شفافیت آن بود. علاوه‌بر این بنا شد نظارت بر بودجه‌را جدی‌تر پیگیری کنیم و نیز در این کار واقعیت استان‌ها را از نظر دور نگه نداریم.

او اضافه می‌کند: در این مسیر از خود اتاق‌های شهرستان استمزاج کردیم و با هیات‌رئیسه، مدیران مالی و خزانه دار آن‌ها جلسات متعددی برگزار شد تا به یک نقطه واحد برسیم. ما معتقد نیستیم که بودجه‌امسال بدون ایراد است، اما به این مساله باور داریم که بخش عمده‌ای از مسیر انجام این کار را با دقت انجام داده ایم.

رتبه بندی عدالت محور

او در پاسخ به این اعتراض که برخی اتاق‌های برخوردار، هزینه اتاق‌های کم‌برخوردار را تامین می‌کنند، می‌گوید: به این شکل نمی‌شود گفت، بله ما اتاق‌هایی داریم که توانایی یکسان ندارند. در سطح کشور هم مشابه همین مساله وجود دارد و دولت با استان‌هایی سروکار دارد که توسعه متوازن ندارند، اما این وظیفه اتاق ایران است که از اتاق‌های شهرستان حمایت کند. وقتی اتاقی در یک شهرستان وجود دارد که بضاعت کافی ندارد، ما چه کار می‌توانیم انجام دهیم؟ حمایت خودمان را قطع کنیم و بگوییم وقتی درآمد داشتی سر میز بنشین؟

او نتیجه می‌گیرد: پس کار را باید بر مبنای عدالت انجام داد. بله؛ ممکن است برخی اتاق‌های ما برخوردار کامل باشند و نیاز به حمایت نداشته‌باشند، کمک هم می‌توانند بکنند. دارابی درباره طرح رتبه بندی استان‌ها توضیح می‌دهد: مطلبی که گفته شد ناظر به مساله مشخص بودجه بود، اما درباره رتبه بندی قضیه متفاوت است. بر اساس این رتبه بندی، استان‌ها دارای سقف هستند.

او بیان می‌کند: اتاقی وجود دارد که ۱۰۰عضو دارد و اتاقی دیگر که ۴‌هزار عضو. رتبه بندی اتاق بر همین اساس به ۳دسته تقسیم می‌شود. اتاق کم برخوردار قطعا حمایت بیشتری جلب می‌کند، اما نه به شکل بلاشرط، یعنی اتاقی که ۱۰۰عضو دارد طبیعتا نمی‌تواند خانواده اداری ۳۰‌نفره در مجموعه خود داشته‌باشد. او مثال می‌زند: اکنون اتاقی هست که ۱۵۰۰ عضو دارد و خانواده استانی اداری آن ۳۰ نفر بیشتر نیست. اتاقی هم هست که تعداد کارت اعتباری بالایی ندارد؛ با توجه به همین دست محدودیت‌ها به آن‌ها کمک می‌شود و حمایت می‌گیرند، یعنی بنا نیست همه را به یک چشم نگاه کرد و از طرف دیگر به صرف کم برخورداری حمایت بلاشرط انجام شود.

تغییر در منابع انسانی

کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران نیز در پاسخ به چگونگی پیگیری طرح‌های بلندمدت اتاق، می‌گوید: بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها تغییری نخواهد داشت، چراکه ابتدای سال‌کلید خورده است و اجرا خواهد شد، به‌خصوص بحث بودجه ریزی عملیاتی که برای تهیه و تدوین آن زمان بسیار زیادی صرف شد. او ادامه‌می‌دهد: آموزش اتاق‌های استانی در زمینه چگونگی بودجه ریزی به این‌صورت زمان زیادی برد و نیز بررسی اینکه در عمل این شیوه تا چه حد پاسخگو است، بحث‌های فراوانی پیش کشید. اکنون جمع‌بندی شده‌است و نهایی خواهد شد و در جلسه اسفندماه به هیات‌نمایندگان ارائه خواهد شد.

کاشفی اظهار می‌کند: علاوه‌بر مبحث بودجه، برنامه تقسیم کار ملی و استانی نیز اجرایی خواهد شد؛ چراکه اساسا آقای حسن زاده خود عضو هیات‌رئیسه بوده اند و در جریان جزئیات این امور قرار دارند و مخالفتی نیز احتمالا وجود ندارد، لذا تا این لحظه به‌نظر نمی‌رسد که تغییری اساسی در برنامه اتاق به‌وجود بیاید. او درپاسخ به این پرسش که؛ اگر بنا باشد تغییری از سمت رئیس جدید اتاق ایران انجام شود، محتمل‌ترین آن کدام است؟ تصریح می‌کند: مساله‌ای که ممکن است به‌وجود بیاید و تغییری اعمال شود به‌نظر بیش از هر چیز مربوط به منابع انسانی خواهد بود. او ادامه‌می‌دهد: بحث چابکسازی منابع انسانی در اتاق دهم مطرح بود، جلساتی برگزار و کمیته‌ای هم برای رسیدگی به آن تشکیل شد و قدری کار را جلو برده اند. سوای این طرح، احتمالا خود رئیس تغییرات محدودی در چینش افراد داشته باشند، اما در کلیت و با تاکید بر اینکه ایشان خود از دست اندرکاران تدوین طرح‌های بلندمدت اتاق دهم بوده اند منطقا از آن چارچوب خارج نخواهند شد. او ابراز امیدواری می‌کند با ارتباط رو به بهبود اتاق و دولت این طرح‌ها با سرعت بیشتری دنبال شوند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده