تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۳۲۵۵۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
فعال صنعت فولاد:

فولاد مبارکه همکاری بسیار خوبی با دانش‌بنیان‌ها داشته است

‌می‌متالز - رضا شهرستانی فعال صنعت فولاد معتقد است فولاد مبارکه برای دستیابی به تولیدات خاص از جمله ورق‌های سبک با استقامت بالا همکاری‌های خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ داشته است.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد در سال‌های اخیر برای کاهش وابستگی به واردات تجهیزات و تکنولوژی با تمرکز بر حمایت از تولید داخل، به سمت بومی سازی حرکت کرد. درست در همین زمان بود که شرکت‌های دانش‌بنیان‌ که پیش از این در حاشیه فعالیت داشتند حالا به ویترین اصلی صنعت فولاد وارد شدند. شرایط به سمتی پیش رفت که این شرکت‌ها در ارائه توانمندی‌های خود وارد رقابت شده در جشنواره‌های مختلف توانمندی‌های خود را ارائه کردند.

در آن سوی ماجرا اما، شرکت‌های فولادی نیز با ارائه نیازمند‌های خود پل ارتباطی با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ را ساخته و سعی به توسعه این همکاری داشتند. همکاری با شرکت‌های داخل با چندین مزیت همراه بود که مهمترین آن کاهش ارزبری کشور و تامین قطعات و تجهیزات در زمان کوتاه بود. از سویی دیگر باعث می‌شد تا صنعت فولاد خود به تکنولوژی‌های جدید دست پیدا کند.

اما توسعه این موضوع نیازمند حمایت از تولید داخل بود که حالا در میان تولید کنندگان فولاد، فولاد مبارکه نقش آفرینی خوبی داشته است. درواقع فولاد مبارکه یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور است که برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات خود به سمت توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ رفته و علاوه بر تامین نیاز صنایع مختلف کشور به انواع ورق‌های فولادی، به دنبال افزایش حمایت روزافزون از ساخت داخل در شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رضا شهرستانی فعال صنعت فولاد با اشاره به حمایت‌های فولاد مبارکه از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان‌، بیان کرد: پایه اولیه احداث فولاد مبارکه تولید ورق بود. به طور معمول به هر میزان کشور‌ها صنعتی‌تر باشند ورق بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال در کشور‌های در حال توسعه مثل عراق و افغانستان، میزان مصرف محصولات طویل ۸۰ درصد و ورق ۲۰ درصد است، اما همین آمار در کشور‌های توسعه یافته مثل آلمان و آمریکا برعکس است.

وی ادامه داد: درواقع ورق‌ها بیشتر در صنایع پیشرفته مصرف می‌شوند و طویل‌ها مصرف ساختمانی دارند. اما ورق‌ها نیز انواع مختلفی دارند که در صنایع متفاوتی مصرف می‌شوند. در نتیجه فولاد مبارکه تامین کننده محصولی است که در صنعتی شدن کشور حائز اهمیت است و جالب است بدانید ورق‌های روغنی این مجموعه ۸۰۰ نوع کالا در زیرمجموعه خود دارند. درنتیجه این موضوع برای دستیابی به تکنولوژی‌های جدید و تولید ورق‌هایی سبک با استقامت بالا همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفت.

شهرستانی تصریح کرد: دستیابی به محصولاتی به روز و تکنولوژی‌های جدید نیازمند تحقیقات است تا از دنیا عقب نمانیم و همین موضوع باعث شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان‌ وارد کار شوند.

به گفته این فعال صنعت فولاد، شرکت فولاد مبارکه در این زمینه همکاری بسیار خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ داشته است که جای تقدیر دارد، اما نباید فراموش کنیم که این کافی نیست. باید در این زمانی که در اختیار داریم به سمت تغییرات حرکت کنیم در غیر این صورت از تغییرات جهانی عقب مانده با ضرر‌های بسیار همراه می‌شویم.

آن طور که عملکرد فولاد مبارکه نشان می‌دهد این مجموعه در تلاش است تا قبل از اعمال محدودیت‌های صادراتی در موضوع کربن صفر و همچنین با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای کشور، یکی از اصلی‌ترین بازیگرانی باشد که اقتصاد غیر نفتی را تقویت کرده و آن را به سوددهی خوبی می‌رساند.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده