تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۳۳۷۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش ۲۲ درصدی صادرات بیلت ایران به ترکیه در ۲۰۲۳

‌می‌متالز - واردات بیلت در سال ۲۰۲۳ عمدتا با مبدا کشور‌های غرب آسیا و شمال آفریقا به ترکیه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، به میزان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از نشریه جهانی متال اکسپرت (Metal Expert)، باتوجه به سال سختی که صنعت فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۳ پشت سر گذاشت، تولیدکنندگان فولاد طویل ترکیه تمرکز خود را روی واردات بیلت گذاشتند. بنابر اطلاعات مؤسسه آمار ترکیه (TUIK) واردات بیلت در سال ۲۰۲۳ عمدتا با مبدا کشور‌های غرب آسیا و شمال آفریقا به ترکیه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، به میزان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. ایران نیز بعنوان پنجمین تامین‌کننده بیلت ترکیه، با ۲۲ درصد رشد نسبت به پارسال، ۱۳۸ هزار و ۴۲۷ تن بیلت به ترکیه صادر کرد.

بیشترین میزان رشد، متعلق به کشور مالزی بود که با ۶۷۹ درصد افزایش صادرات بیلت به ترکیه، موفق شد در جایگاه چهارمین صادرکننده برتر بیلت به ترکیه قرار بگیرد.

کشور‌های CIS و در راس آن روسیه، با وجود اینکه ۵۳ درصد حجم کل صادرات بیلت به ترکیه را به خود اختصاص دادند و تامین‌کننده اصلی ترکیه باقی ماندند، نسبت به حجم ۷۰ درصدی سال گذشته، حجم صادرات خود را کاهش دادند. عمان نیز با وجود اینکه تولیدکننده بیلت نیست، توانست بعنوان سومین تامین‌کننده برتر بیلت به ترکیه، ۲۵۱ هزار و ۴۶۲ تن بیلت به ترکیه صادر کند که نسبت به پارسال، ۱٫۶ درصد افزایش داشت.

با توجه به تقاضای کمرنگ برای محصولات نهایی فولاد در بازار بین‌المللی، تولیدکنندگان فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد بازار صادراتی بیلت خود را از دست دادند. بنابر اطلاعات منتشرشده، ترکیه در سال ۲۰۲۳ فقط ۱۲۵هزار و ۷۹۴ تن بیلت را صادر کرده است و مراکش، بیشترین حجم از بیلت صادراتی ترکیه در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده