تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۳۴۵۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکورد‌های تجارت در ۱۴۰۲

‌می‌متالز - همزمان با رقم خوردن رکورد جدید کسری تجاری در یازده ماه منتهی به بهمن امسال، بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه بهمن نیز تراز تجاری منفی بوده است. اما نگاهی به آمار‌های تجاری یازده ماه سال جاری حاکی از آن است که اگرچه بهمن‌ماه با کسری تجاری مواجه بوده‌ایم، اما فاصله صادرات و واردات در این ماه نسبت به هفت ماه گذشته کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، بیشترین تراز منفی تجاری نیز در ماه آبان رقم خورده است. کسری تجاری در این ماه به ۲ میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار رسیده است. همچنین مقایسه ارزش صادرات و واردات در این یازده ماه حکایت از آن دارد که بیشترین صادرات در خردادماه انجام شده و کمترین ارزش صدور کالا مربوط به تیرماه است. در بخش واردات هم فروردین‌ماه کمترین ارزش برای واردات ثبت شده و بیشترین ورود کالا در ماه آذر رقم خورده است.

تجارت زیر سایه تحریم‌های داخلی

تجارت در ایران از سال ۹۷ با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. صادرکنندگان اظهار می‌کردند که فرصت جهش نرخ ارز که می‌توانست موجب رونق صادرات باشد از سوی سیاستگذار پولی از بین رفته است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین موضوعی که این قشر از فعالان اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار داده، پیمان‌سپاری ارزی است که با توجه به ملزم کردن صادرکنندگان به بازگشت ارز صادراتی با روش‌های محدود، بسیاری از فعالان اقتصادی این حوزه را نسبت به ادامه فعالیت خود ناامید کرده است. به‌دفعات از تریبون‌های مختلف شنیده شده که صادرکنندگان خوشنام و قدیمی از میدان تجارت عقب‌نشینی کرده‌اند و پای تاجرنما‌ها به تجارت باز شده است.

بخشنامه‌های مختلف و گهگاه ضد و نقیض بر این امر دامن زده و ارز چندنرخی نیز موجب شده تجارت به محاق برود. با توجه به لیست محدود کالا‌هایی که اجازه واردات دارند، این بار از تجارت خارجی نیز همچنان درگیر دستورالعمل‌های یک‌شبه و بدون مشورت با فعالان اقتصادی است؛ حال آنکه هرگونه تصمیم نادرست در واردات که اغلب شامل مواد اولیه تولید، واسطه‌ای، سرمایه‌ای و کالا‌های اساسی است، می‌تواند تولید و بازار داخل را با مشکل مواجه کند.

اخیرا گزارشی از تعداد بخشنامه‌های صادره در حوزه تجارت خارجی منتشر شده که نشان می‌دهد از سال ۹۵ تا یازده ماه ۱۴۰۲ معادل ۲۱۹۶ بخشنامه برای تجارت صادر شده که این خود یکی از بزرگ‌ترین موانع فعالیت‌های تجاری است.

در یازده ماه امسال ۱۱۹ مورد بخشنامه در حوزه تجارت خارجی صادر شده است که از سال ۹۵ تا امسال کمترین تعداد است. بیشترین بخشنامه در سال ۹۷ صادر شده که تعداد آن به ۴۹۳ مورد می‌رسد. از این تعداد، ۱۵۳ بخشنامه در حوزه صادرات، ۲۳۴ بخشنامه در حوزه واردات و ۱۰۶ بخشنامه برای تجارت خارجی ابلاغ شده است. به طور کلی می‌توان گفت فعالان اقتصادی این بخشنامه‌ها را به مثابه تحریم‌های داخلی عنوان می‌کنند که از تبعات آن کاهش صادرات و خروج فعالان اقتصادی و تقسیم رانت ارزی برای واردات است. رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در ماه گذشته با اشاره به تراز منفی تجاری، آن را ناشی از کم‌اظهاری در صادرات و بیش‌اظهاری در واردات دانست؛ موضوعی که تا پیش از سال ۹۷ روندی عکس داشت. در آن دوره به دلیل مشوق‌های صادراتی در صادرات بیش‌اظهاری می‌شد، اما در واردات کم‌اظهاری می‌شد به دلیل آنکه کالا‌ها با قیمت ارزان‌تری به داخل کشور بیایند. حال با توجه به پیمان‌سپاری ارزی، صادرکننده تمایل دارد ارزش کالا‌های صادراتی خود را کمتر اظهار کند و واردکننده نیز برای دریافت بیشتر ارز ترجیحی تمایل به بیش‌اظهاری دارد. هرچند این دلیل کافی برای کاهش صادرات و افزایش واردات نیست، اما نشان می‌دهد سیاست‌های ارزی کشور تا چه اندازه توانسته تجارت را تحت تاثیر قرار دهد.

نمای صادرات در یازده ماه

صادرکنندگان سال ۱۴۰۲ را با فروش ۳ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار کالای ایرانی در بازار‌های هدف آغاز کردند. در ماه دوم سال، یعنی اردیبهشت، اندکی به این رقم اضافه شد و صدور کالا ارزشی معادل ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار را ثبت کرد که نسبت به فروردین‌ماه افزایش ۲.۲۸ درصدی داشت. ارزش صادرات خردادماه با افزایش ۲۳.۸۷ درصدی نسبت به ماه قبل، به ۴ میلیارد و ۸۳۱ میلیون دلار رسید. اما در تیر‌ماه این روند کاهشی شد و صدور کالا ۲۵.۷۹ درصد نسبت به خرداد افت کرد. ارزش صادرات در این ماه ۳ میلیارد و ۵۸۵ میلیون دلار ثبت شد، اما در ماه بعد یعنی مرداد‌ماه صادرات با رشد ۵.۶۳ درصدی نسبت به ماه قبل، توانست رقم ۳ میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلاری را تجربه کند. افزایش صادرات در ماه بعد هم ادامه یافت و با رشد ۱۱.۰۹ درصدی نسبت به مرداد، به ۴ میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار رسید. در مهرماه صادرکنندگان توانستند ۴ میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار کالا به بازار‌های هدف صادر کنند که نسبت به ماه قبل رشد اندک ۰.۸ درصدی داشت، اما در آبان این روند مجددا نزولی شد و با کاهش ۸.۵۸ درصدی، به ۳ میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار رسید.

در آذرماه رشد ۸ درصدی صدور کالا نسبت به ماه قبل، مانع از تداوم کاهش صادرات شد و ارزش صدور کالا‌های ایرانی در این ماه به ۴ میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار رسید. اما این افزایش نتوانست در ماه بعد ادامه یابد، به گونه‌ای که در دی‌ماه ۴ میلیارد و ۳۸ میلیون دلار کالا به بازار‌های هدف صادر شد که نسبت به ماه گذشته افت ۳.۶۵ درصدی داشته است. اما در بهمن‌ماه شاهد رشد صدور کالا بودیم. در ماه یازدهم سال صدور کالای ایرانی با رشد ۹.۴۱ درصدی، به ۴ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار رسید.

نمای واردات کالا در یازده ماه

واردکنندگان در سال جاری کار خود را با واردات ۳ میلیارد و ۸۶ میلیون دلار آغاز کردند. اما این کمترین میزان واردات تا ماه یازدهم امسال است و بعید به نظر می‌رسد که در ماه دوازدهم ارزش واردات کمتر از این میزان شود. در اردیبهشت‌ماه واردات کالا با رشد ۶۸.۷۹ درصدی نسبت به فروردین، به ۵ میلیارد و ۲۰۹ میلیون دلار رسید.

در خرداد نیز روند افزایشی ادامه یافت و واردات با رشد ۱۱.۵۵ درصدی، ارزشی معادل ۵ میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلار را به ثبت رساند. کارنامه واردات در تیرماه از توقف افزایش واردات خبر می‌دهد. در این ماه ورود کالا با افت ۵.۱۶ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه و ۵ میلیارد و ۵۱۱ میلیون دلار کالا به ایران وارد شد. واردات در ماه پنجم سال، یعنی مردادماه، نیز نسبت به ماه قبل افت ۴.۵۳ درصدی را تجربه کرد و به ۵ میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار رسید. اما در شهریور این روند متوقف شد و شاهد رشد ۶.۰۲ درصدی واردات کالا نسبت به ماه قبل بودیم. در این ماه ارزش کالا‌های وارداتی به کشور ۵ میلیارد و ۵۷۸ میلیون دلار بود که ماه بعد، یعنی مهرماه، نیز با افزایش ۲ درصدی، به ۵ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسید.

آبان نیز شاهد تداوم سیر صعودی واردات بودیم، به گونه‌ای که ارزش کالا‌های وارداتی با رشد ۵.۵۵ درصدی نسبت به مهرماه، ۶ میلیارد و ۶ میلیون دلار راثبت کرد. در آذرماه این رشد ۲.۵۴ درصدی رقم خورد و ۶ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار واردات انجام شد. اما در دی‌ماه رشد ورود کالا متوقف شد و شاهد کاهش ۲.۵۶ درصدی واردات بودیم. ارزش کالا‌های وارد‌شده در این ماه ۶ میلیارد و یک‌میلیون دلار ثبت شد. در بهمن‌ماه نسبت به ماه قبل کاهش ۷.۹۹ درصدی در واردات کالا ثبت شد و ارزش کالا‌های واردشده ۵ میلیارد و ۵۲۱ میلیون دلار بود.

فروردین؛ تنها ماه سبقت صادرات از واردات

معمولا نخستین ماه در هر سال به دلیل تعطیلات نوروزی، صادرات و واردات ارقامی متفاوت از سایر ماه‌های سال را ثبت می‌کنند. در سال ۱۴۰۲، در فروردین‌ماه تراز تجاری ایران مثبت شد و رقم ۷۲۷ میلیون دلار را به ثبت رساند. اما مثبت بودن تراز تجاری نتوانست حتی یک ماه بعد تداوم داشته باشد و مابقی ماه‌های سال شاهد کسری تجاری بودیم.

در اردیبهشت‌ماه کسری تجاری به یک‌میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار رسید. در خرداد، اما فاصله صادرات و واردات کاهشی شد و تراز تجاری منفی ۹۸۰ میلیون دلار ثبت شد. اما مجددا در تیرماه شاهد منفی‌تر شدن تراز تجاری بودیم. در این ماه واردات یک‌میلیارد و ۹۲۶ میلیون دلار از صادرات بیشتر بود.

مرداد‌ماه مجددا فاصله صادرات و واردات اندکی تغییر کرد، اما تراز منفی همچنان تداوم یافت. کسری تجاری این ماه یک‌میلیارد و ۴۷۴‌میلیون دلار ثبت شد.

روند کاهشی کسری تجاری در شهریور نیز ادامه یافت و تراز منفی یک‌میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار در ماه آخر تابستان رقم خورد. اما تجارت پاییز با افزایش فاصله صادرات و واردات همراه شد، به گونه‌ای که مهرماه تراز منفی یک‌میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار را شاهد بودیم. اما بیشترین کسری تجاری در آبان‌ماه تجربه شد. در این ماه کسری تجاری به ۲ میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار رسید تا رکورد ۱۱ ماه سال جاری را در کسری تجاری در اختیار بگیرد.

در آذرماه با کاهش تراز منفی روبه‌رو بودیم و یک‌میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار کسری تجاری ثبت شد. در دی‌ماه نیز تراز منفی نزدیک به آذرماه بود و شاهد کسری یک‌میلیارد و ۹۶۳ میلیون دلار بودیم. در بهمن‌ماه، اما فاصله واردات و صادرات نسبت به هفت ماه گذشته نزدیک‌تر شد، بااین‌حال تراز همچنان منفی ماند. کسری تجاری در این ماه به یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار رسید.

هر تن کالای وارداتی و صادراتی چند؟

در ترکیب کالا‌های صادراتی ایران سهم کالا‌های خام و نیمه‌خام بسیار زیاد است. این موضوع را می‌توان در میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی نسبت به هر تن کالای وارداتی مشاهده کرد. هر تن کالای صادراتی در سال جاری در محدوده ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ارزش داشته در صورتی که در کالا‌های وارداتی این رقم بین هزار و پانصد تا دو هزار دلار ثبت شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده