تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۳۴۹۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

بهبود چشم‌انداز اقتصادی صنعت فولاد ترکیه

‌می‌متالز - در حالی که سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اقتصاد ترکیه شاهد رشد ۵.۶ و ۴.۵ درصدی بود، ولی صنعت فولاد آن عملکرد مشابه‌ای نداشته و ۱۲.۹ و ۴ درصد افت نمود. از طرفی در سطح دنیا نیز نرخ بهره وری بین ۷۵ تا ۸۰ درصد در سال‌های اخیر در نوسان بوده، ولی در ترکیه نرخ بهره وری فولادسازان آن سال ۲۰۲۳ حدود ۵۷ درصد بوده است و انتظار می‌رود در آینده تا ۷۰ درصد بهبود یابد.

به گزارش می‌متالز، علت عملکرد ضعیف صنعت فولاد ترکیه اقدامات چین بوده که نه تنها تاثیری منفی بر بازار ترکیه داشت بلکه بر سایر بازار‌های دنیا نیز تاثیر داشت. بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ افزایش صادرات چین با واکنش بازار‌های دنیا روبرو شد از این رو تا سال ۲۰۲۰ مجبور به کاهش ظرفیت‌های تولید شد. ولی با این حال هنوز قدرت رقابتی بالاتری در بازار‌های دنیا دارد و تهدیدی برای صنعت فولاد ترکیه نیز محسوب می‌شود.

چشم‌انداز صنعت فولاد ترکیه برای ماه‌های آینده تغییر کرده و فعالیت بازار آن قوی برآورد شده است. سال گذشته مصرف فولاد این کشور ۱۷.۱ درصد رشد داشته و با توجه به تلاش دولت آن برای رونق عرضه داخلی، تولید رو به بهبود خواهد بود. در ژانویه سال جاری نیز تولید فولاد خام و مصرف ورق فولادی در ترکیه رشد داشته به ترتیب ۲۴.۷ درصد و ۳۳.۶ درصد رشد داشت. صادرات ورق نیز از میزان واردات آن بیشتر بود. از این رو فعالان بازار ترکیه این تغییرات را نشانه‌ای مثبت برای صنعت فولاد آن می‌دانند و به آینده بازار امیدوارند. برای سال جاری صادرات فولاد ترکیه رو به بالا پیش بینی شده و تولید فولاد خام آن به بالای ۴۰.۴ میلیون تن خواهد رسید.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده