تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۳۵۰۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

سلب صلاحیت از بهره‌برداران ۹ معدن غیرفعال در خراسان جنوبی

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اعضای شورای معادن استان با درخواست سلب صلاحیت بهره‌برداران ۹ محدوده معدنی غیرفعال در این استان موافقت کردند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در نشست شورای معادن استان اظهار کرد: بار‌ها به صاحبان این معادن تذکر داده شد، اما انگیزه‌ای برای فعال‌سازی وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه مزیت برتر خراسان جنوبی معدن است و باید فعالیت‌های معدنی در استان رونق گیرد، بیان کرد: همچنین باید ضعف‌های مربوط به مدیریت معادن در خراسان جنوبی رفع شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مسائلی که در حوزه معادن داریم این است که برخی افراد بیش از یک دهه و شاید حدود ۲ دهه معادنی را به نام خود ثبت کرده‌اند، اما تاکنون هیچ فعالیت معدنی در این محدوده‌ها نداشته‌اند.

وی افزود: در حالی که برخی کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی، درخواست تحویل محدوده معدنی برای تامین مواد اولیه دارند، بنابراین برای اینکه بتوانیم شرایط مناسب را برای فرآوری مواد معدنی در استان به وجود بیاوریم باید این محدوده‌های معدنی راکد در استان تعیین تکلیف شوند.

عباس‌زاده تصریح کرد: از این پس نیز همه کسانی که محدود‌هایی را به نام خود ثبت کردند، مهلت‌های مندرج در قانون معادن به این افراد داده می‌شود و اگر در مهلت قانونی نتوانند فعالیتی داشته باشند براساس ماده ۲۰ قانون معادن، این محدوده‌ها از افراد سلب صلاحیت و در اختیار افراد دیگری قرار داده می‌شود که امکان فعالیت برای آنان وجود دارد.

وی گفت: این روند سلب صلاحیت پروانه‌های معدنی برای سال آینده هم به صورت جدی در دستور کار است تا تمامی محدوده‌های معدنی غیرفعال در استان تعیین تکلیف شوند، زیرا احیای معادن راکد به اشتغالزایی و رونق اقتصادی خراسان جنوبی کمک شایانی می‌کند.

رتبه اول خراسان جنوبی در احیای معادن راکد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی در سال جاری جایگاه نخست را در بخش احیای معادن راکد در کشور کسب کرده است.

احمد آریافر افزود: سال ۱۴۰۲ سال خوبی برای حوزه معدن استان بوده و دستاورد‌های قابل توجهی در این حوزه داشته‌ایم.

وی با اشاره به صدور ۱۳۲ فقره پروانه اکتشاف معدنی در سال جاری گفت: کسب رتبه اول در بخش صدور پروانه اکتشاف از جمله دستاورد‌های حوزه معدن استان است که نشان دهنده افزایش میل به سرمایه‌گذاری در معادن این خطه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: در بخش گواهی کشف با صدور ۴۰ فقره و در بخش پروانه بهره‌برداری با صدور ۳۹ فقره پروانه معدنی نیز خراسان جنوبی به ترتیب رتبه‌های دوم و پنجم کشور را کسب کرده است.

وی به افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بزرگ معدنی استان در دهه فجر سال جاری اشاره و بیان کرد: بیش از ۵۲ درصد پروژه‌های استانی با سرمایه‌گذاری حدود ۲۱ همت مربوط به پروژه‌های معدنی و صنعتی بوده و نشان از پویایی این بخش است.

آریافر با تاکید بر تکمیل زنجیره تولید و اهمیت فرآوری مواد معدنی در استان تصریح کرد: در حوزه سرب و روی به سمت ایجاد واحد‌های فرآوری خواهیم رفت و در حوزه بنتونیت محصولات جدیدی از جمله خمیر دندان و محصولات بهداشتی را در استان تعریف کرده‌ایم.

وی با تاکید بر شفاف‌سازی آمار و اطلاعات حوزه معدن براساس سامانه کاداستر گفت: باید با شفاف سازی آمار اطلاعات این حوزه برنامه‌ریزی مناسبی برای توسعه همه جانبه معادن داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده