تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۴۰
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۳۵۳۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

الزام تجار به انتقال کانتینر‌های خالی قیمت تمام‌شده کالا را افزایش می‌دهد

الزام تجار به انتقال کانتینر‌های خالی قیمت تمام‌شده کالا را افزایش می‌دهد
‌می‌متالز - رئیس اتاق بوشهر با اشاره به الزام تجار از سوی شرکت‌های کشتیرانی برای انتقال و تحویل کانتینر‌های خالی به محوطه‌های اختصاصی خطوط کشتیرانی، این اقدام را زمینه ساز افزایش قیمت تمام شده کالا و رشد تورم دانست. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر گفت: در سابقه ۱۲۰‌ساله اتاق بوشهر، تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان این استان همواره در انجام مسوولیت‌های اجتماعی همدل و همراه بوده‌اند که آخرین مورد آن در بیماری کرونا بود و اتاق و فعالان اقتصادی همراهی بسیار خوبی با دانشگاه علوم‌پزشکی داشتند.

به گزارش می‌متالز، خورشید گزدرازی در هفتاد و چهارمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان بوشهر، افزود: در راستای حمایت از زیرساخت‌های درمانی استان، اتاق بوشهر به پشتوانه اعضا، اقدام به افتتاح حساب جهت بازسازی و تجهیز بیمارستان قلب بنت الهدی بوشهر کرده است و امیدواریم بتوانیم در امر نوسازی و تجهیز این بیمارستان گام‌های ارزشمندی برداریم. رئیس اتاق بوشهر با اشاره به اینکه کاهش تعرفه عوارض صادراتی، از مطالبات تولیدکنندگان گوجه فرنگی است، گفت: با پیگیری انجام‌شده تعرفه عوارض صادراتی گوجه فرنگی به‌عنوان مطالبات بنگاه‌های اقتصادی استان بوشهر با کد تعرفه ۰۷۰۲۰۰۱۰ حذف شد. وی یکی از تولیدات مهم استان بوشهر را گوجه فرنگی خارج از فصل دانست و با بیان اینکه یکی از مشکلات در عرصه صادرات تعرفه بالای این محصول بود، گفت: با پیگیری انجام‌شده تعرفه عوارض صادراتی گوجه فرنگی به‌عنوان مطالبات بنگاه‌های اقتصادی استان بوشهر با توجه به افزایش نسبی تولید گوجه فرنگی در کشور و در جهت تعادل بخشی میزان تولید و قیمت بازار و پایداری تولید و صادرات عوارض صادراتی گوجه فرنگی طی بخشنامه شماره ۲۵۵۶۲۲ مورخ ۱۴۰۲.۱۱.۷ حذف و از ۱۴۰۲.۱۱.۱۵ این بخشنامه اجرا شده‌است، این مهم زمینه افزایش صادرات به کشور‌های مختلف و تحقق مطالبات فعالان این عرصه را فراهم کرد. گزدرازی با برشمردن نقش این شورا در حل مشکلات جامعه هدف به‌دستاورد‌های آن پرداخت و افزود: حذف الزام ارائه محل کسب برای صدور و تمدید کارت بازرگانی حذف سپرده تخصیص ارز واحد‌های تولیدی در زمان ایجاد گواهی ثبت آماری و کاهش میزان آن در نوبت تمدید اول تا پنجم ازجمله دستاورد‌های این عرصه است. رئیس اتاق بوشهر، ابطال بخشنامه درخصوص عوارض صادراتی برخی از محصولات جالیزی و صیفی را از دیگر دستاورد‌های موردنظر دانست و اضافه کرد: اثربخشی کارگاه مهارت آموزی و توانمندسازی کارگران نخیلات از طریق کاهش ضایعات خرما و دریافت تسهیلات از بانک‌های عامل بر اساس مدرک فنی حرفه‌ای از دیگر تحقق پیگیری‌ها محسوب می‌شود. گزدرازی صدور مجوز انتقال کالا به‌صورت رویه اداری و ترانزیت اداری به منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر را مورد اشاره قرارداد و با اشاره به موافقت نسبت به ترانزیت داخلی و تخفیف سود بازرگانی، گفت: کالا‌هایی که از محدوده منطقه اول ویژه اقتصادی بندر بوشهر به محدوده منطقه دوم ویژه اقتصادی بوشهر، ترانزیت می‌شوند، مشمول تخفیف سود بازرگانی شدند. وی از تامین زیرساخت‌های گمرکی در فرودگاه بین‌المللی بوشهر خبر داد و تصریح کرد: با توجه به پیگیری اتاق بازرگانی و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی، پرواز بوشهر به دبی و بالعکس راه‌اندازی و با استقبال مردم مواجه شد. گزدرازی ادامه داد: در همین راستا بر اساس تقاضای فعالان اقتصادی، ایجاد کد تجاری جهت گمرک فرودگاه بوشهر نیز پیشنهاد شد و مورد موافقت ناظر گمرکات استان بوشهر نیز قرار گرفته‌است. وی افزود: با اختصاص این کد به فرودگاه بوشهر، حمل کالا‌های با حجم کم در کنار جابه‌جایی مسافران امکان‌پذیر خواهد شد و تعداد زیادی از صاحبان‌کالا آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده اند. در ادامه شورا به بررسی دستور جلسه الزام تجار و بازرگانان درخصوص انتقال و تحویل کانتینر‌های خالی به محوطه‌های اختصاصی خطوط کشتیرانی پرداخت. رئیس اتاق بوشهر اظهار کرد: سابقا کانتینر در منطقه ورود یعنی منطقه ویژه اقتصادی یا همان اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان به خطوط کشتیرانی عودت داده می‌شد ولی اکنون برخی از این شرکت‌ها بدون هماهنگی قبلی با صاحب‌کالا و درج در BL، ترخیصیه و نامه خروج، اعضای اتاق را مکلف می‌کنند که کانتینر‌های خالی را جهت دپو‌ی کانتینری به منطقه ویژه اقتصادی شماره۲ یا بندرعباس منتقل کنند و همین امر باعث تحمیل هزینه‌های مضاعف به صاحبان کالا می‌شود.

گزدرازی افزود: این امر نتایجی همچون افزایش بهای تمام شده کالای وارداتی و تشدید تورم را به‌دنبال دارد، درصورتی‌که تعرفه‌های حمل‌ونقل کالا بر مبنای مصوبه شورای‌عالی ترابری است و مقوله‌ای تحت‌عنوان عودت کانتینر در مصوبات مذکور دیده نشده‌است. دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش‌خصوصی تصریح کرد: از طرف دیگر جای این سوال باقی است که اگر کانتینر حین جابه جایی دچار صدمه شد، مسوولیت آن به عهده چه کسی است؟ بااین‌حال گفته می‌شود که شرکت‌های کشتیرانی به‌منظور جبران هزینه‌های مترتبه ناشی از کاهش معافیت‌های انبارداری از ۷۵ روز به ۵ روز، اقدام به ایجاد چنین رویه‌ای کرده‌اند در صورتی‌که این رویه هیچ‌جای کشور حاکم نیست.

گزدرازی افزود: مهم‌ترین ایرادات و اشکالات این طرح، تحمیل هزینه‌های غیرقانونی به صاحبان کالا است و مشخص نیست خسارت وارده به کانتینر حین عودت به پس کرانه‌های خطوط کشتیرانی به عهده چه کسی است. همچنین افزایش بهای تمام شده کالای وارداتی و تشدید تورم، انتقال محموله‌های وارداتی به سایر بنادر کشور که موجب کاهش امور تجاری، افزایش بیکاری و رکود بندر بوشهر خواهد شد را نیز برشمرد. رئیس اتاق بوشهر در ادامه پیشنهاد‌های کارشناسی‌شده شورای گفتگو دولت و بخش‌خصوصی بوشهر را تهیه متن نامه‌ای توسط اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان به شرکت کشتیرانی «هوپاد دریا» جهت پیگیری اعتراضات بخش‌خصوصی درخصوص عودت کانتینر‌های خالی به پس کرانه‌های خطوط کشتیرانی، همچنین تنظیم متن نامه‌ای توسط اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان به شرکت کشتیرانی «هوپاد دریا» جهت استرداد هزینه پوششی خسارت جزئی به تجار و بازرگانان برشمرد که بعد از بحث و بررسی مقرر شد مکاتبات لازم صورت گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده