تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۳۵۳۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس به استقبال تعطیلات رفت

‌می‌متالز - بازار سرمایه در حالی هفته چهارم اسفندماه را آغاز کرد که بورس بعد از مدت‌ها یک هفته معاملاتی نسبتا خوب را پشت‌سر گذاشته بود و فعالان بازار امیدوار بودند که این هفته، معاملات با همان روند ادامه پیدا کند، اما متاسفانه با شوک خرابی هسته معاملات فرابورس، هفته را شروع کرد و این روند تا روز یکشنبه ادامه داشت که همین موضوع در نبود خبر‌های قوی مثبت باعث کاهش شدید ارزش معاملات روزانه و در نهایت بی رمقی بازار شد.

به گزارش می‌متالز، از طرفی خبر‌های خوش هفته گذشته نیز شارژ نشد و روند افزایشی نرخ دلار که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌ها برای این روز‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود نیز متوقف شده‌است. با این تفاسیر تحلیلگران برای ادامه سال روندی آرام و به دور از افت و خیز شدید را برای بازار پیش‌بینی می‌کنند و به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه پیش از موعد به استقبال تعطیلات رفته‌است. بازار سرمایه می‌توانست ضربه‌گیر تورم و محلی برای تامین مالی شرکت‌ها باشد، اما اکنون به بازاری راکد تبدیل‌شده که با هر خبر و اقدام منفی شروع به ریزش می‌کند. این هفته، آخرین هفته کامل بازار است و بسیاری معتقدند که با توجه به فعالیت پایان سال بسیاری از شرکت‌ها و حقوقی ها، هفته کاری و شلوغی داشته باشند و در عمل هفته آینده، خبر خاصی برای بازار نباشد، چراکه هرقدر به پایان سال نزدیک می‌شویم، فروش سهامداران کمتر خواهد شد که این امر به سود بازار خواهد بود.

بورس بر لبه چاقو

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به خرابی هسته معاملات فرابورس گفت: بخش عمده‌ای از بازیگران بازار، صندوق‌ها و سبدگردان‌ها هستند، وقتی سهامداری در انتهای سال درخواست پول می‌کند، صندوق‌ها باید سهم بدهند و اگر فرابورس قطع باشد، خود به خود فشار فروش در بورس بیشتر خواهد شد که طی این دو روز بازار با چنین روندی مواجه شد. وی ادامه داد: بازار سرمایه ما به‌شدت تحت‌تاثیر رویداد‌ها و اخبار است. طی چند روز گذشته اخباری مربوط به مذاکرات هسته‌ای دوباره منتشر شد که برخی آن را هشدار‌های طرف مقابل به ایران و برخی دیگر آن را نشانه‌ای از تمایل ایران به مذاکره می‌دانند، اما هرچه که هست تحرکات سیاسی در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دوباره شدت‌گرفته که این موضوع اگر جدی شود به‌طور ویژه تاثیر خود را در نرخ ارز و به‌دنبال آن سایر بازار‌ها بالاخص بورس نشان خواهد داد. حاجعلی گفت: درخصوص تحولاتی نظیر افزایش نرخ دلار آزاد و نیما، تقریبا همه در مورد افزایش نرخ آن به جمع‌بندی رسیده اند و از آنجا که بسیاری از صنایع ما دلارمحور هستند، این امر باعث می‌شود که بخش بزرگی از بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. تحولات گروه خودرو از قدیم به‌عنوان لیدر بازار شناخته می‌شوند و افزایش نرخ و تجدیدارزیابی و عرضه تودلی‌ها به‌عنوان یک محرک قوی نیز می‌تواند نقش موثری در تغییر روند بازار ایجاد کند. این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان‌کرد: از دیگر خبر‌های موثر نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که گویا توافقی صورت‌گرفته که فرمول نهایی و نرخ مشخص و روشن باشد. در حال‌حاضر طبق برخی فرمول‌ها این عدد ۵۶۰۰‌تومان است که خبر کاهش آن طی روز‌ها و هفته‌های اخیر مطرح است که مشخص‌شدن نرخ، یکی از مهم‌ترین اتقاق‌ها در بازار سرمایه است. همچنین در گروه پالایشی نیز به‌زودی ابلاغیه فرمول جدید برای ۵ سال پیش رو ابلاغ می‌شود که این، یکی از اخبار مهم برای بورس خواهد بود. وی ادامه داد: اعمال سیاست‌های انقباضی پولی و نرخ سود ۳۰‌درصد برای کشور با این شرایط تحریمی چیزی جز عدم‌موثر‌بودن و به‌تعویق انداختن برخی اتفاق‌ها نخواهد بود. حاجعلی گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به نزدیک‌شدن روز‌های پایانی سال و اعلام نرخ تسعیر ارز توسط بانک‌مرکزی، گروه بانکی احتمالا جزو گروه‌هایی باشند که در روز‌های مثبت مورد اقبال خریداران قرار گیرند. نماد‌های بانکی همچون وبملت، وتجارت و وبصادر به واسطه دارایی ارزی بالا، می‌توانند لیدر این صنعت باشند. به‌نظر می‌رسد همچنان می‌توان به دلایلی که عنوان شد به روز‌های آخر اسفند و فروردین خوشبین بود و بازار پتانسیل رشد تا کانال بعدی را دارد، اما باید گفت که این عوامل نقش چاقوی دولبه را دارند و هر تصمیم درست یا غیرمنطقی دولت می‌تواند به سود یا به ضرر سهامداران تمام شود.

تداوم روند تعادلی

مریم محبی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه هفته گذشته شاهد اتفاقات مثبت به‌نفع بازار سرمایه بودیم، گفت: اتفاق‌هایی مانند افزایش قیمت دلار، افزایش حجم معاملات و همچنین خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت با هدف ورود به بازار سرمایه؛ این اتفاقات مثبت می‌توانستند بازار سرمایه را به سمت مثبت کشانده و روند معاملات را پررونق کنند. وی ادامه داد:، اما ابتدای هفته‌جاری شاهد معاملات مثبت نبودیم و در کنار آن اخلال در سامانه فرابورس هم مزید بر علت شده و باعث شد سهامداران با رغبت کمتری به سمت این بازار حرکت کنند. به‌نظر می‌رسد ما در روز‌های پایانی سال اتفاقات خیلی مثبتی را برای بازار سرمایه مشاهده نکنیم و انتظار اتفاقات خیلی مثبت را از بازار سرمایه نداریم. هرچند با توجه به ارزندگی بازار، قیمت‌های موجود در کف‌های جذابی به‌سر می‌برد و بازار نمی‌تواند منفی‌های زیادی را تحمل کند، اما از لحاظ بنیادی برای رشد هم آماده نیست و به‌نظر می‌رسد در روز‌های پایانی سال‌۱۴۰۲ همچنان روند متعادل و رِنجی را در بازار مشاهده کنیم.

آرامش پایان سال

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در اواخر هفته و مخصوصا روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه بازار رو به رکودی را شاهد بودیم، گفت: وقتی شاخص‌کل از محدوده دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد عبور کرد، انتظار می‌رفت تا دو‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد حرکت کند، اما بازار در این محدوده متوقف شد و دلیل این موضوع هم این بود که از افرادی که در محدوده دو‌میلیون و ۴۰‌هزار وارد سهم خود را خریداری کرده‌بودند، با توجه به اینکه تعطیلات عید و اعیاد دیگر را در پیش‌رو داریم، ترجیح دادند سود خود را محقق کنند و اگر دقت کنیم، می‌بینیم در روز‌های انتهایی هفته با گسیل حجم نقدینگی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت مواجه بودیم. در حال‌حاضر صندوق‌های درآمد ثابت با توجه به گواهی‌های جدید و نرخ‌هایی که در ابزار‌های درآمد ثابت اخیرا منتشرشده، توانستند میانگین خود را بعضا حتی به بالای ۳۰‌درصد نیز برسانند. وی ادامه داد: در هفته‌های آتی تعطیلات نوروزی و اعیاد دیگر را در پیش‌رو داریم و معمولا در این ایام و حتی در هفته دوم فروردین حجم معاملات کم است و سهامداران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در صندوق‌های با درآمد ثابت نگه دارند تا از بهره کوتاه‌مدت استفاده‌های لازم را ببرند، بنابراین هفته‌جاری، احتمالا هفته ملایم و آرامی داشته‌باشیم و ریزش و رشد خاصی پیش‌بینی نمی‌شود. از طرفی مشکلات سخت‌افزاری و بسته‌بودن بازار و ریسک‌های ناشی از فناوری اطلاعات در دو روز اخیر نیز به رکود بازار دامن زده است. این تحلیلگر گفت: اخبار مثبتی مانند معافیت عوارض صادراتی برای برخی از محصولات پتروشیمی را داشتیم، همچنین صحبت‌هایی نیز بر سر خودرویی‌ها بود که این اخبار اثر مثبت خود را گذاشتند. علاوه‌بر این بازار چشم‌انتظار این است که ببیند رئیس سابق در سازمان ابقا خواهد شد یا نه. در مجموع برآورد می‌شود بازار آرامی داشته باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده