تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۳۶۴۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد:

پیش‌بینی انعقاد بیش از دو میلیارد دلار قرارداد تجاری در «ایران اکسپو ۲۰۲۴» / ثبات در روند‌های صادراتی

‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، تداوم در برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو را فرصتی مناسب برای نشان دادن توانمندی‌های صادراتی ایران عنوان کرد و از پیش‌بینی انعقاد بیش از دو میلیارد دلار قرارداد تجاری در «ایران اکسپو ۲۰۲۴» خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «مهدی ضیغمی» معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه صف اول شبکه خبر به بررسی وضعیت تجارت خارجی در سال گذشته و اهمیت برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اقدامات در حوزه تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲چه بود، مهم‌ترین اقدام در دست اجرای سازمان توسعه تجارت ایران و دولت را تسهیل فرآیند تجارت فعالان اقتصادی عنوان کرد و افزود: از این‌رو برنامه‌ریزی برای نمایشگاه ایران اکسپو یا همان نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار دادیم.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، این نمایشگاه اردیبهشت سال گذشته نیز برگزار شد و بیش از هزار و دویست تجار از هفتاد کشور به ایران آمدند و در مجموع برگزاری آن دستاورد‌های مناسبی به همراه داشت.

وی با بیان اینکه امسال نیز درصدد برگزاری مجدد این نمایشگاه هستیم، خاطرنشان کرد: برگزاری مجدد نمایشگاه ایران اکسپو برای مقامات خارجی جای تعجب داشت، اما نباید فراموش کرد ثبات در روند‌های صادراتی می‌تواند امور را تسهیل کند و ایران را در برنامه‌های ثابت رویداد‌های بین‌المللی جهانی قرار دهد.

ضیغمی در پاسخ به این سوال که ایران اکسپوی امسال چه تفاوت‌های عمده‌ای با دوره‌های قبل دارد، یادآور شد: امسال ابعاد پروژه بزرگ‌تر است؛ رئیس‌جمهور، معاون اول و مسوولان وزارت امور خارجه نقش بسیار مهمی در برگزاری این نمایشگاه ایفا کرده‌اند. همچنین نمایندگی‌های ما از مهرماه سال گذشته مکاتبات خود را برای دعوت از مقامات شروع کردند و با بیش از صد کشور مکاتبات خود را آغاز کردیم. با این وجود محدودیت هتل‌ها و زیرساخت‌های شهری اجازه نمی‌دهد که بیش از دو هزار و پانصد نفر تاجر دعوت کنیم.

وی ادامه داد: هدف ما بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌های نمایشگاهی است؛ بیش از ۸۰۰ شرکت صادراتی در این نمایشگاه از ۶ یا ۷ حوزه صنعتی حضور دارند. بسیاری از کشور‌های خارجی درخواست برگزاری پاویون را داشتند؛ ولی در حال حاضر از کشور‌های خارجی فقط مقامات و تجار جهت بازدید و تعاملات می‌آیند.

معاون وزیر صمت افزود: درخواست‌ها برای برگزاری پاویون زیاد بود، اما اگر بخواهیم به چند کشور پاویون تخصیص بدهیم، تبعیض می‌شود و از طرفی هم درخواست تجار داخلی برای حضور در این نمایشگاه بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: تلاش ما بر همکاری با کشور‌هایی است که می‌توانند رشد قابل توجهی در تجارت کشور ایجاد کند، همچنین کشور‌هایی که پتانسیل‌های آینده برای افزایش تجارت هستند، مدنظر قرار دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: تلقی ما این است که هر سال شاهد بهبود کیفیت تجارت باشیم. اما پیش‌بینی‌ها حکایت از برآورد تجاری ۲ میلیارد دلاری از اکسپوی امسال و اجلاس آفریقا دارد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده