تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۳۵۳۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح کرد:

افزایش صادرات در پایین‌دست زنجیره‌ها در برنامه هفتم توسعه

‌می‌متالز - معاون سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: همیشه دغدغه تولیدکنندگان در پایین‌دست زنجیره آن است که مواد خام در بالادست صادر می‌شود و به همین دلیل این موضوع در برنامه هفتم به صورت حکم قانونی مشخص شد. این موضوع نویدبخش ایجاد ارزش افزوده در کشور و صادرات مواد در پایین‌دست است.

به گزارش می‌متالز، «سیدمهدی نیازی» معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در بیست‌و‌یکمین جشنواره تولید ملی-افتخار ملی بیان کرد: خوشبختانه کشور علی‌رغم همه مشکلاتی که با آن مواجه است در شرایط سختی قرار دارد که نشان می‌دهد اگر در جمهوری اسلامی همه ارکان با هم متحد باشند می‌توانند چالش‌ها و مشکلات را پشت سر گذاشته و اهداف پیش‌بینی‌شده را محقق کرد. همیشه در تلاش بودم تا از حوزه تولید دفاع و پشتیبانی کنم و زیرساخت‌ها و بستر‌ها را بر اساس شرایط کشور فراهم کنم. در نتیجه حوزه تولید حوزه بسیار مهم بوده و هماهنگی و هم‌افزایی‌های لازم در این معاونت دنبال می‌شود. تلاش بر آن است بخش درخشانی را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم، اما تاکید می‌کنم شرایط کشور شرایط سختی است و ناترازی‌هایی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که برای آنها برنامه‌ریزی شده تا این ناترازی‌ها برطرف شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه شرایط تولید در ۳ سال اخیر، شرایط به نسبت بهتری بوده و شاهد رشد‌هایی بودیم که با زحمت تولیدکنندگان در شرایط تحریم، محقق شده است. چالش‌های زیادی از طریق دشمنان کشور وارد می‌شود، اما با کمک تولیدکنندگان اتفاقات خوبی رقم خورده است.

نیازی اضافه کرد: در ۶ ماهه اول سال، حوزه صنعت حدود ۴ درصد رشد داشته است. این رشد در فصل اول ۳.۶ درصد و در فصل دوم ۲.۶ درصد رشد مثبت داشته است. البته در دو سال گذشته رشد صنعت مثبت بوده امیدوار هستیم این شرایط پایدار باشد و اهداف پیش‌بینی‌شده محقق شود. دوستان ما در وزارت صمت در تلاش هستند این رشد به صورت پایدار محقق شود.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه ادامه داد: دولت در این برنامه متعهد شده است موارد را به عنوان تکلیف پذیرفته و یک نقشه راه ۵ ساله در دستور کار قرار دهد. برنامه هفتم با تاخیر چند ساله ابلاغ شد. در این برنامه تمرکز‌های بسیاری صورت گرفته و بخش‌های بسیاری از دولت هم‌افزایی داشتند و لایحه برنامه هفتم به مجلس ارسال و در مجلس نیز با یک کار بسیار سنگین تکالیفی برای کشور در قالب برنامه ۵ ساله مشخص شد. بخش مهمی از برنامه هفتم به حوزه تولید و کسب‌و‌کار‌ها اختصاص یافته است. دولت در حوزه تولید تکالیفی بر عهده دارد و دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از تولید یعنی وزارت صمت، نفت، نیرو و راه و شهرسازی هم با تکالیف سنگینی همراه هستند تا با استفاده از این ظرفیت‌ها ملزومات بخش تولید را ترسیم و تهیه کنیم.

نیازی بیان کرد: در برنامه هفتم نکات بسیار مهمی در حوزه تولید در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در حوزه تولید تاکید زیادی بر زنجیره‌های ارزش شده است که متناسب با آنها بحث خام‌فروشی مدیریت شده است. امسال در برنامه هفتم وضع عوارض بر صادرات مواد خام لحاظ شد، به گونه‌ای که مواد خام و اولیه در کشور تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالا شود.

وی ادامه داد: هم بحث حذف معافیت‌ها‌ی مالیاتی و هم عوارض در طول زنجیره جزو تکالیف بوده و مواد مهم این برنامه است. همیشه دغدغه تولیدکنندگانی در پایین‌دست زنجیره آن است که مواد خام در بالادست صادر می‌شود و به همین دلیل این موضوع در برنامه هفتم به صورت حکم قانونی مشخص شد تا بتوانیم در زنجیره‌های پایین‌دست ظرفیت‌سازی برای تکمیل ظرفیت واحد‌های تولیدی انجام شود. این موضوع نویدبخش ایجاد ارزش افزوده در کشور و صادرات مواد در پایین‌دست است.

افزایش صادرات در پایین‌دست زنجیره‌ها در برنامه هفتم توسعه

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: موضوع دیگر بحث ارتقای جایگاه صنایع کوچک و متوسط است که در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است. در این زمینه صندوق‌های صنایع کوچک ارتقا پیدا کرده و همچنین صندوق‌های پشتیبان در برنامه هفتم تقویت شده‌اند تا اقدامات خوبی انجام بگیرد که نویدبخش حمایت از واحد‌های کوچک و متوسط در کشور است. البته بحث تامین مالی این صندوق‌ها نیز جز تکالیف دولت است.

نیازی افزود: موضوع مهم بعدی تقویت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از موارد مورد تاکید برنامه هفتم است که خانه‌های صمت نقش بسزایی در این ستاد ملی و کارگروه‌های استانی دارند. در این برنامه تاکید شده است که ضبط ماشین‌آلات در واحد‌های تولیدی تا زمانی که ستاد تسهیل و استانی برای آنها مصوبه داده و توقیف آنها منجر به توقف تولید شود، به صورت موقت اجرایی نشود. این موضوع مد نظر قوه قضاییه نیز بوده است و دولت هم بر این موضوع تاکید داشته و تاکید رییس‌جمهور برای جلوگیری توقف واحد‌های تولیدی همیشه در دستور کار واحد‌های اجرایی بوده است، اما در برنامه هفتم به صورت قانون به آن پرداخته شده است.

به گفته وی، در حال حاضر لایحه در مرحله شورای نگهبان و مجلس است و ایرادات آن در حال رفع بوده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی بیان کرد: موضوعات نوین هم در برنامه هفتم مورد توجه بوده از جمله صنایع دانش‌بنیان که در قالب پروژه پیشران به صورت خاص به دولت برای اجرا تکلیف شده است. اجرای این پروژه‌ها کمک زیادی به ارتقای فناوری در کشور دارد. این پروژه‌ها در دستور کار دستگاه‌هایی اجرایی است و با حمایت دولت و همراهی بخش خصوصی اجرایی می‌شود. امیدوار هستیم با محوریت دولت و همراهی بخش خصوصی این موارد دنبال شود.

نیازی اظهار کرد: موضوعاتی مانند صنایع غذایی، فضا و هوش مصنوعی که آینده خوبی داشته و باید به سمت آن حرکت کرد هم موارد پر مخاطب و با بازار خوب هستند، به صورت ویژه در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است و در دولت هم برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار است و چند پروژه بزرگ در حوزه میکروالکترونیک و صنایع فضایی و ... در دستور کار است تا بتوانیم در حوزه دانش‌بنیان شاهد ارتقای صنایع باشیم. چندی پیش از پروژه‌هایی رونمایی کرده‌ایم و ماهواره‌ها به فضا پرتاب شده‌اند و برنامه‌های جدی‌تری در دستور کار است.

وی با اشاره به تجارت خارجی نیز گفت: تاکید رییس‌جمهور به همه دستگاه‌های اجرایی بر روابط خارجی است و در سال گذشته رکورد صادرات غیرنفتی شکسته و به عدد ۵۰ میلیارد دلار رسیده‌ایم. این موضوع نقطه شروع کار است. با بسترسازی‌هایی که در توسعه روابط با کشور‌های منطقه و کشور‌های دوست انجام شده، نوید بخش اتفاقات خوبی برای توسعه صادرات است که تکلیف بسیار سنگینی را بر عهده بخش خصوصی می‌گذارد تا بتوانیم تامین نیاز کشور‌هایی که تمایل به همکاری با ایران را دارند انجام شود. ما باید این هنر را داشته باشیم که ظرفیت‌های موجود را فعال کنیم. امیدوار هستیم این موضوع در دستور کار سازمان‌های مربوطه به ویژه وزارت صمت باشد.

نیازی تاکید کرد: آینده خوبی علی‌رغم چالش‌ها قابل مشاهده است. چالش‌ها همیشه در کشور وجود دارد. دیدار اخیر مقام معظم رهبری با تاکید بر حل موضوعات، باعث شد تا کارگروه‌هایی در دولت ایجاد و جلساتی برای عملیاتی کردن نیاز‌های حوزه تولید برگزار شود. رییس‌جمهور مطالبه گریی می‌کنند. این موارد همیشه مورد تاکید دولت بوده و بخش خصوصی نیز باید فعالانه عمل کند و پیشنهادات خود را ارائه دهد تا بتوانیم نیاز‌های تولید را پیگیری کنیم. امیدوار هستیم با تلاش دوستان و حضور فعالانه بخش خصوصی، این موارد دنبال شود.

وی افزود: ما در سازمان برنامه و بودجه با بخش خصوصی تعامل خواهیم داشت و علاقه‌مند هستیم در این سنگر با کمک بخش خصوصی ظرفیت‌هایی که در این حوزه لازم و مورد نیاز است و نیازمند پیگیری است بنده آمادگی دارم از ظرفیت‌های سازمان بودجه برای رفع موانع و رشد تولید با محوریت بخش خصوصی انجام شود. دولت باید پشتیبانی‌کننده و حل‌کننده موانع باشد. این فضا در سازمان برنامه و بودجه نیز وجود دارد و امیدوار هستیم در ابتدای سال برنامه هفتم رشد خوبی را برای حوزه تولید کشور ایجاد کنیم.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده