تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۳۸۲۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش شفافیت بازار فولاد با ارز نیمایی

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: فروش دلار‌های صادراتی فولاد با دلار نیمایی، بازار را از روند شفاف خارج کرده و مانع از سود تولیدکنندگان می‌شود.

به گزارش می‌متالز، یاسر محبی در رابطه با عرضه صد درصدی ارز حاصل از صادرات فولاد در سامانه نیما بیان کرد: این تصمیم درحالی گرفته شده که بخش معدنی کشور با بانک مرکزی در بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات صنایع معدنی توافق کرده بود که فعالان این بخش حداقل بتوانند بخشی از زیان حاصل از سرکوب قیمت داخلی را با این ارز جبران کنند و حداقل طرح‌های توسعه و اکتشاف خود را پیش ببرند.

به گفته کارشناس صنعت فولاد، تولیدکنندگان فولادی باید محصولات خود را زیر قیمت بازار به دولت بفروشدن که عملاً این کار برای صنعت توجیه‌پذیر نیست؛ چرا که علاوه بر بازار‌های صادراتی، منابع و منافع موجود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه احتمال اصلاح در فروش دلار‌های صادراتی وجود دارد، گفت: دولت باید فکری به حال این موضوع کند تا صادرات و ارزآوری حوزه فولاد ادامه داشته باشد؛ بنابراین می‌توان گفت فروش دلار‌های صادراتی فولاد با دلار نیمایی، بازار را از روند شفاف خارج کرده و مانع از سود تولیدکنندگان می‌شود.

محبی با اشاره به رکود یکساله بازار اظهار داشت: با توجه به شرایطی که امروزه در اقتصاد کشور وجود دارد، می‌توان گفت دولت باید برنامه‌های عمرانی خود را راه‌اندازی کند و از این طریق باعث افزایش ساخت و ساز در کشور شود تا شاهد رونق و افزایش تقاضا در بازار فولاد باشیم.

این کارشناس فولادی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ناگفته نماند دولت امسال برنامه‌هایی را برای ساخت و ساز بیشتر در نظر گرفته و در صورتی که به آن‌ها پایبند باشد، می‌تواند منجر به تحرک بازار شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده