تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۰۴۰۷
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون وزیر صمت خبر داد:

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور دانش اکتشاف معادن در بیرون از مرزهای ایران را دارد

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان گفت: این سازمان همواره به تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی در کشور پرداخته است.

به گزارش می‌متالز، دکتر علیرضا شهیدی، با بیان این‌که بالغ بر ۱۱ لایه اطلاعات زمین‌شناسی در کشور در حال تهیه است، افزود: این لایه‌ها شامل زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی، زمین‌شناسی ژئوشیمی، ژئومتیکس، ژئوفیزیک (هوایی و زمینی)، زمین‌شناسی دریایی (رسوب‌شناسی، ژئومورفولوژی و آلاینده‌های ژئوشیمی سواحل)، مخاطرات زمین‌شناسی (آب‌شناسی، فرونشست و مهندسی) است که منجر به تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‎‌هزارم می‌شود.

به گفته وی، در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور دانش موجود جهت انجام مطالعات اکتشاف معادن در بیرون از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

معاون وزیر صمت؛ با بیان این‌که در گذشته تجربیات بسیار مناسبی در بخش اکتشاف در دیگر کشور‌ها داشتیم، خاطرنشان کرد: در دهه ۱۳۸۰ در کشور‌های آمریکای لاتین، آسیای میانه و آفریقا مطالعات اکتشافی خوبی را انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: علاوه بر انجام اکتشافات سطحی از طریق تولید نقشه‌های زمین‌شناسی و ژئوشیمی می‌توانیم در دیگر کشور‌ها فعالیت کنیم و همچنین این پتانسیل نیز وجود دارد که در اکتشافات عمیق و استفاده از لایه کاربردی ژئوفیزیک هوابرد نیز به فعالیت بپردازیم.

شهیدی تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران به روش‌های جدید مطالعات ژئوفیزیک مگنتوتلوریک (MT) و دستگاه‌های ژئوفیزیک زمینی بسیار پیشرفته تجهیز شده که از این تجهیزات می‌توانیم در اکتشافات دیگر کشور‌ها استفاده کنیم.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد