تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۴۰۵۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چین، صنعت آلومینیوم تاجیکستان را نوسازی می‌کند

‌می‌متالز - در سیزدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاجیکستان و چین، طرف چینی متعهد شد که صنعت آلومینیوم تاجیکستان را نوسازی و همچنین در عملیات بازسازی جاده‌های این کشور مشارکت کند.

به گزارش می‌متالز به نقل از رسانه‌های محلی، زاوکی زاوکی‌زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و لین زی معاون وزیر بازرگانی چین و متصدی مذاکرات تجاری پکن و دوشنبه خاطرنشان کردند که مشارکت راهبردی بین دو کشور از لحاظ کیفی به سطح جدیدی رسیده است.

طرفین به منظور گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و صنعتی بر اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری اولویت دار از جمله پروژه‌های انرژی سبز و نوسازی کارخانه آلومینیوم تاجیکستان، توافق کردند.

چین، صنعت آلومینیوم تاجیکستان را نوسازی می‌کند

طرفین توافق کردند که اقدامات لازم برای سفر رسمی آتی شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تاجیکستان نیز صورت گیرد. در جریان دیدار ماه گذشته سراج‌الدین مهرالدین وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان و سون ویدونگ معاون وزیر امور خارجه چین در دوشنبه اعلام شد که شی در حال برنامه‌ریزی برای سفر رسمی به تاجیکستان است. تاریخ و زمان این سفر اعلام نشده است.

کارخانه آلومینیم تاجیکستان موسوم به «تلکا» که چین در این نشست تعهد کرد آن را نوسازی کند بزرگترین کارخانه این کشور و منطقه آسیای میانه است که پیشتر محصولات آن به جمهوری اسلامی ایران نیز صادر می‌شد. شرکت آلومینیم تاجیکستان در شهر «تورسون زاده» واقع است و مهمترین مجتمع صنعتی این کشور محسوب می‌شود.

تاجیکستان معدن سنگ آلومینیوم ندارد و مواد خام مورد نیاز این کارخانه باید وارد شود. ساخت این کارخانه سال ۱۹۷۲ میلادی آغاز شد و نخستین واحد ریخته‌گری آلومینیوم در آن در ۳۱ مارس ۱۹۷۵ آغاز به کار کرد.

تارنمای وزارت توسعه اقتصادی جمهوری تاجیکستان نوشت: چین دومین شریک تجاری تاجیکستان است و سهم قابل توجهی در سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصاد ملی دارد.

در سال ۲۰۲۳، حجم تجارت خارجی بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری خلق چین به ۱.۵ میلیارد دلار رسید که ۲۴.۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد