تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۴۱۴۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو شرط خروج بورس از رکود و حاشیه مهم سود ۴۰ درصدی "اخزا" برای بازار

دو شرط خروج بورس از رکود و حاشیه مهم سود ۴۰ درصدی
‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه، خروج بورس از رکود را در گرو تغییر دوعامل دانست و گفت: اگر نرخ سود اخزا تا ۴۰ درصد افزایش یابد، پولی وارد بازار نخواهد شد.

به گزارش می‌متالز، احمد اشتیاقی با بیان اینکه در روز‌های گذشته نرخ سود اوراق "اخزا" تا ۳۷ هزار تومان رشد را تجربه کرده و حواشی بسیاری در بازار سهام ایجاد کرد، اعلام کرد: به نظر می‌رسد ریسک‌های قبل همچنان به قوت باقی است.

با توجه به جایگاه محمد مخبر در مقام مدیریت قوه مجریه، احتمالا تغییراتی در تدابیر اقتصادی دولت روی نخواهد داد؛ بنابراین بعید است ریسک جدیدی اضافه شود. بورس با ابهامات فراوانی مواجه است و در صورتی که تداوم یابد در خردادماه مجددا با مخاطرات بسیاری همراه خواهد بود.

در بازار‌های رقیب نیز نشانه‌هایی از ورود به مدار رکودی قابل مشاهده است. این مسئله بورس را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. در‌ عین‌ حال وضعیت در سومین ماه سال می‌تواند متفاوت‌تر از وضعیت کنونی باشد. البته به شرطی که تغییراتی در سیاست‌گذاری‌های داخلی نسبت به نرخ بهره و قیمت دلار نیما مشاهده شود امکان خروج نسبی از رکود وجود دارد.

کماکان دو موضوع نرخ دلار نیما و نرخ بهره از ریسک‌های جدی هستند. از سوی دیگر با گزارش فصل زمستان پالایشی‌ها که از کاهش حاشیه سود این گروه خبر می‌دهد، انگیزه جدی ورود پول به بازار وجود ندارد. هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار نرخ اخزا قرار دارد. این روند ابهام‌آمیز بر تردید‌های سهامداران افزوده و باعث می‌شود احتیاط بیشتری بر فضای معاملات غلبه کند.

در این خصوص بانک مرکزی نیز مواضع جدیدی را اعلام نکرده است. نرخ اوراق بدهی اثرات محسوسی بر بازار سرمایه دارد و نمی‌توان از این واقعیت به‌ سادگی عبور کرد. برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش نرخ اخزا تا ۴۰ درصد وجود دارد که در صورت اجرایی شدن، پولی وارد بورس نخواهد شد.

دور جدید پیش‌بینی تحلیلگران نشان می‌دهد انتظارات از روند آتی معاملات همچنان نوسانی و رکودی است و حتی خوش‌بینانه‌ترین سناریو‌های پیش رو همچنان از ادامه نزول شاخص بورس حکایت می‌کنند.

عموما در روز‌های رکودی، بورس شاهد حضور بازیگران تازه‌وارد نخواهد بود. این موضوع انتظار کسب بازدهی‌های قابل‌ توجه در کوتاه‌ترین زمان را ناممکن می‌کند. نقش آفرینی این دسته از معامله‌گران معمولا به‌ عنوان یکی از عوامل ایجاد روند‌های خوش‌بینانه در دادوستد‌ها شناخته می‌شود، اما دور از انتظارات به نظر می‌رسد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده