تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۴۱۴۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نیاز بورس به حمایت سنگین/ وضعیت فعلی بدتر از سال‌های ۹۷ و ۹۸

‌می‌متالز - سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به لزوم حمایت‌های سنگین از بورس پس از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور، وضعیت فعلی بازار را بدتر از سال‌های ۹۷ و ۹۸ دانستند.

به گزارش می‌متالز، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به لزوم حمایت‌های سنگین از بورس پس از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان، وضعیت فعلی بازار سهام را بدتر از سال‌های ۹۷ و ۹۸ دانستند.

محمد خبری‌زاد: جدا از حادثه‌ای که برای رئیس‌جمهور و همراهان اتفاق افتاد با توجه به وضعیت در دو روز ابتدای هفته در صورت ادامه فعالیت در روز گذشته نیازمند حمایت سنگین بود. در روز‌های اخیر منفی‌های بسیار سنگین ناشی از گزارشات ۱۲ ماهه روی کدال بود که نشان می‌داد سود اکثر شرکت‌ها آب رفته و بسیاری از نماد‌های مهم زیانده شدند.

بعد از حادثه اخیر این حمایت لازم چند برابر شده است. حمایت‌ها می‌تواند شامل محدود کردن دامنه‌نوسان، حمایت صندوق‌های حمایتی و تزریق پول باشد. البته مسوولان سازمان بورس قطعا دید حمایتی خواهند داشت، اما با توقفی که در روند معاملات ایجاد شده، امید می‌رود در روز‌های آینده بازار حمایت شود تا حداقل شرایط به ثبات برسد.

ابراهیم سماوی: ایران در چند ماه اخیر آبستن حوادث مختلف و عجیبی بود اعم از ریسک‌های سیستماتیک خارجی مانند حملات نظامی و احتمالاتی که مطرح بود و حوادث و رویداد‌های ناگواری مانند اتفاق دیروز. رویکرد گروه اقتصادی فعلی هم در سیاست‌های مالی انقباضی بوده مانند افزایش نرخ مالیات و کاهش یارانه‌هایی که به صنایع داده می‌شد و هم سیاست‌های پولی مانند افزایش نرخ بهره.

در روز‌های اخیر عرضه آبشاری اسناد خزانه پیمانکاران منجر به افزایش نرخ بازده تا سررسید این اوراق تا بیش از ۳۵ درصد شد که هزینه فرصت سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و در شرایط فعلی از هر جهت حجم نقدینگی بورس با این شرایط توجیه ندارد. در کنار عواملی که وجود داشت این حادثه ناگوار هم اتفاق افتاد و بار ریسک را بیش از پیش سنگین کرد.

اگر بورس دیروز تعطیل نمی‌شد قطعا بسیاری از سهم‌ها شاهد فروش هیجانی بودند. از طرفی انتخابات زودهنگام که باید طی ۵۰ روز آینده برگزار شود، قطعا فضای ابهامات را بیشتر می‌کند. علاوه‌ بر این در سال‌ جاری انتخابات آمریکا نیز پیش‌رو است که می‌تواند روی فروش‌های بین‌المللی و مخصوصا صادرات نفت اثرگذار باشد.

اگر بازار در شرایط فعلی بازگشایی شود انتظار رشد چندانی نخواهیم داشت. ممکن است رشد‌های مقطعی و شاخص‌سازی‌هایی به نیت عادی‌سازی شرایط انجام شود، اما وضعیت پیش از این حادثه ناگوار هم جالب نبود و طبیعتا بعد از این هم به دلیل افزایش ابهامات بدتر خواهد شد.

مریم محبی: در روز‌های اخیر و قبل از اتفاقی که برای رئیس‌جمهور و هیات همراه بیفتد، نرخ اوراق اخزا در بازار‌های مالی ۳۸ درصد را رد کرد. این گمانه‌زنی شدت گرفت و بسیاری از فعالان انتظار داشتند این اوراق به‌ زودی نرخ ۴۰ درصد را می‌بیند که با اتفاقی رخ داده بورس تعطیل و این روند متوقف شد.

بازار در پایان اردیبهشت‌ماه در محدوده مرداد سال ۹۹ معامله می‌شود که اگر بحث عرضه‌اولیه‌ها، سود‌های تقسیمی و ارزش دلاری بازار، P/E گذشته‌نگر و آینده‌نگر محسابه شود، شرایط به‌ مراتب بدتر از سال‌های ۹۷ و ۹۸ است. به‌ نظر می‌رسد این شرایط پایدار باشد، اما با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها در محدوده‌های مطلوبی ارزیابی می‌شوند و وضعیت بدتر از شرایط فعلی بعید است.

به نظر می‌رسد با توجه به نرخ دلار، افزایش نرخ بهره و رویکرد تعاملی بیشتر رئیس‌جمهور جدید با جامعه جهانی دوباره بحث مذاکرات و احیای برجام را داشته و به بورس خوش‌بین بود. با جمع‌بندی همه این مطالب احتمال می‌رود بازار بعد از بازگشایی در محدوده رِنج باشد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده