تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۴۲۱۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سال پرسود سنگ‌آهنی‌ها در ۱۴۰۲

‌می‌متالز - آخرین صورت مالی تولیدکنندگان داخلی سنگ آهن نشان می‌دهد سه تولیدکننده بزرگ این بخش یعنی کگل، کگهر و کنور در سال ۱۴۰۲ برای هر سهم به ترتیب ۴۲۲، ۱۸۶۰ و ۸۸۵ ریال سود شناسایی کرده‌اند. سود کنور در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۵ درصد بالاتر از سود این شرکت در سال ۱۴۰۱ بوده است.

به گزارش می‌متالز، کارنامه مالی تولیدکنندگان داخلی یکی پس از دیگری در سامانه کدال بارگذاری می‌شود. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد بسیاری از تولیدکنندگان کارنامه قابل قبولی از فعالیت خود در سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. این مساله به ویژه برای تولیدکنندگان داخلی سنگ آهن به چشم می‌خورد. سال گذشته قیمت سنگ آهن در بازار‌های جهانی نوسانات بسیاری داشت. یک روز تا ۱۴۳ دلار در هر تن افزایش یافت و روز بعد به کانال کمتر از ۱۰۰ دلار ریزش می‌کرد. کاهش تولید فولاد چین و افت کم‌سابقه تقاضا برای محصولات فولادی دلیل اصلی این نوسانات بود. خلاصه‌ای از سود هر سهم سه تولیدکننده داخلی سنگ آهن شامل کگل، کگهر و کنور به صورت نمودار زیر است:

سال پرسود سنگ آهنی‌ها در ۱۴۰۲

در میان این سه تولیدکننده کگهر در سال ۱۴۰۲ سود بالاتری به ازای هر سهم شناسایی کرد. سود هر سهم این شرکت ۱،۸۶۰ ریال بود. سپس سود هر سهم کنور به ۸۸۵ ریال می‌رسد و در انتها سود هر سهم کگل نیز ۴۲۲ ریال بود. مقایسه سود این ۳ تولیدکننده با صورت‌های مالی ۲ سال گذشته نشان می‌دهد کگهر هر سال سود بالاتری را به ثبت رسانده است ولی کگل روند نزولی دارد.

سال پرسود سنگ آهنی‌ها در ۱۴۰۲

سود هر سهم کگهر نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است، سود هر سهم کنور نیز در بازه مورد بررسی ۸۵ درصد رشد کرد ولی سود کگل ۶ درصد کاهش پیدا کرد. سود هر سهم کگل در سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته بود و روند نزولی دارد. بررسی صورت‌های مالی کگل نشان می‌دهد عملکرد ضعیف در تابستان ۱۴۰۲ دلیل کاهش سود هر سهم این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بود.

سال پرسود سنگ آهنی‌ها در ۱۴۰۲

سود هر سهم کگل در تابستان ۱۴۰۲ به منفی ۱۹ ریال رسید. این منفی در طول دو سال گذشته بی‌سابقه بود. در سال ۱۴۰۱ سود هر سهم کگل در مدت ۳ فصل کمتر از ۱۰۰ ریال بود ولی هرگز منفی نشده بود. در سال ۱۴۰۲ سود هر سهم از کگل در بهار، پاییز و زمستان بیشتر از ۱۰۰ ریال بود ولی زیان فصل تابستان دلیلی شد تا کگل در سال ۱۴۰۲ عملکرد ضعیفی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد.

بررسی صورت‌های مالی سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد سود کگل در فصل تابستان نسبت به سایر ماه‌های سال کاهش پیدا می‌کند. البته این مساله تنها در صورت‌های مالی کگل دیده می‌شود، زیرا کنور در تابستان ۱۴۰۲ برای هر سهم ۲۶۷ ریال سود ساخت و این عدد بالاترین سود فصلی برای این شرکت است. کگهر نیز در فصل تابستان ۱۴۰۲ به بالاترین سود سال یعنی ۴۹۲ ریال به ازای هر سهم رسید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده