تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۴۲۴۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ریزش آهن اسفنجی و گندله در هفته‌های سقف‌شکنی کنسانتره سنگ آهن

‌می‌متالز - روند کاهش قیمت آهن اسفنجی و گندله سنگ آهن در معاملات بورس کالا طی هفته اول خردادماه نیز ادامه داشت، در مقابل کنسانتره سنگ‌ آهن به سقف قیمتی جدید در سال ۱۴۰۳ رسید. معاملات این هفته بورس کالا از احتمال خاموشی در فصل گرما متاثر شد.

به گزارش می‌متالز، قیمت آهن اسفنجی در معاملات هفته اول خردادماه به روند نزولی ۷ هفته گذشته ادامه داد و ۱ درصد دیگر نیز کاهش پیدا کرد. قیمت گندله سنگ آهن نیز ۱.۸ درصد کاهش یافت ولی کنسانتره سنگ آهن با افزایش ۰.۴ درصدی به سقف قیمتی جدیدی در سال ۱۴۰۳ رسید. در هفته‌های گذشته تقاضا برای آهن اسفنجی کاهش پیدا کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان فصل گرما ادامه‌دار باشد.

آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی برای پنجمین هفته متوالی در بورس کالا کاهش پیدا کرد. در نیمه سرد سال وقتی محدودیت‌های توزیع گاز دامن‌گیر تولیدکنندگان شد تقاضا برای آهن اسفنجی هر هفته بیشتر می‌شد و قیمت آهن اسفنجی سقف‌های قیمتی جدیدی به ثبت می‌رساند ولی در نیمه اول سال تقاضا برای آهن اسفنجی کاهش پیدا کرد تا قیمت‌ها در یک رالی نزولی از کیلویی ۱۴،۱۱۵ تومان به ۱۲،۳۶۶ تومان کاهش پیدا کند. این هفته قیمت آهن اسفنجی ۱ درصد نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرد. روند قیمتی آهن اسفنجی در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

ریزش آهن اسفنجی و گندله در هفته‌های سقف‌شکنی کنسانتره سنگ آهن

هفته اول خردادماه ۱۷۲ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد و در نهایت ۸۴ درصد از آنها مورد معامله قرار گرفت. برخی از فعالان بازار مدعی‌اند قیمت آهن اسفنجی در هفته‌های آینده کانال ۱۲ هزار تومان را از دست خواهدداد.

گندله سنگ آهن

قیمت گندله سنگ آهن پس از ثبت سقف قیمتی در اردیبهشت ماه نزولی شد و در طول ۳ هفته گذشته به روند نزولی خود ادامه داد. سقف قیمتی گندله سنگ آهن در سال ۱۴۰۳ برابر با ۵،۳۵۳ تومان در هر کیلوگرم است ولی هفته اول خردادماه به قیمت کیلویی ۵،۱۱۴ تومان رسید. قیمت گندله سنگ آهن در معاملات این هفته حدود ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرد. روند قیمتی گندله سنگ آهن به صورت نمودار زیر است:

ریزش آهن اسفنجی و گندله در هفته‌های سقف‌شکنی کنسانتره سنگ آهن

در معامله این هفته ۶۶۶ هزار تن گندله سنگ آهن عرضه شد و در نهایت ۲۶۹ هزار تن مورد معامله قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد فعالان بازار منتظر کاهش قیمت گندله سنگ آهن به کانال ۴ هزار تومان هستند.

کنسانتره سنگ آهن

کنسانتره سنگ آهن در ادامه روند صعودی هفته‌های گذشته خود به سقف قیمتی جدیدی در سال ۱۴۰۳ رسید. قیمت کنسانتره سنگ آهن در ۵ هفته گذشته صعودی بود و این هفته سقف ۳،۷۵۰ تومان را شکست. متوسط قیمت کنسانتره سنگ آهن در معاملات این هفته ۰.۴ درصد افزایش یافت. روند قیمت کنسانتره سنگ آهن در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

ریزش آهن اسفنجی و گندله در هفته‌های سقف‌شکنی کنسانتره سنگ آهن

در معاملات هفته اول خرداد ماه ۵۳۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا عرضه شد و در نهایت ۱۹۵ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده