تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۴۲۷۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ‌ آهن در ۱۵ روز ۱۱ دلار در تن ریخت

‌می‌متالز - قیمت سنگ‌ آهن در طول ۱۵ روز گذشته ۱۱ دلار به ازای هر تن ریخت و از محدوده بالاتر از ۱۲۰ دلار به کمتر از ۱۱۰ دلار رسید. اقدامات جدید دولت چین برای کاهش تولید فولاد در کوره‌های بلند، دلیل اصلی ریزش قیمت سنگ‌ آهن در بازار‌های جهانی است.

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن در بازار‌های جهانی با آغاز خردادماه بر مدار کاهش قرار گرفت. در آخرین معاملات اردیبهشت‌ماه قیمت سنگ آهن کانال ۱۲۰ دلار را فتح کرد ولی با آغاز خرداد ابتدا کانال ۱۲۰ دلار را از دست داد و ۱۵ خردادماه با قیمتی کمتر از ۱۱۰ دلار معامله شد.

قیمت سنگ آهن با آغاز سال ۲۰۲۴ نزولی شد و در یک ریزش تاریخی از بالای ۱۴۰ دلار به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید. با این حال افزایش قیمت سنگ آهن همزمان با اردیبهشت ماه فعالان بازار‌های جهانی را به رشد قیمت‌ها در این بازار امیدوار کرده بود ولی در خردادماه ورق برگشت. روند قیمت سنگ آهن به صورت نمودار زیر است:

سنگ‌ آهن در ۱۵ روز ۱۱ دلار در تن ریخت

چرا قیمت سنگ آهن ریزشی شد؟ کاهش تولید فولاد در چین و افت تقاضا برای سنگ آهن دلیل اصلی ریزش قیمت‌ها در این بازار بود. دولت چین به تازگی از فولادسازان بزرگ این کشور خواست سطح تولیدات خود را کنترل کنند. چینی‌ها به خصوص در زمینه تولید در کوره‌های بلند اقدامات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند. آنها در برنامه‌ای با عنوان " صرفه‌جویی انرژی و کاهش انتشار کربن در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵" در تلاشند تولید فولاد در کوره‌های بلند را کاهش دهند. آمار منتشر شده از فولادسازان چینی نیز این کاهش تولید را تأیید می‌کند و همین موضوع چشم‌انداز تقاضا در بازار سنگ آهن را منفی کرد.

یک نشریه چینی نیز مدعی شد در کنار این سیاست‌ها تقاضا برای محصولات فولادی در چین کاهش یافته است. پیش از این انتظار می‌رفت تقاضای داخلی چین برای محصولات فولادی افزایش پیدا کند ولی تقاضا هر هفته کمتر شد. یک تاجر چینی در این‌باره به فست مارکت گفت: با وجود کاهش تقاضا، بارش بارندگی در چند روز اخیر بازار را زیر فشار قرار داده است. کاهش شدید تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین جدیدترین داده‌های اقتصادی این کشور را نیز متأثر کرد و نتیجه این اتفاقات افت تقاضا و به دنبال آن سقوط سنگ آهن به کانال کمتر از ۱۱۰ دلار بود.

پیش‌بینی قیمت سنگ آهن در هفته‌های پیش‌رو

تاجران چینی در گفتگو با نشریات مختلف به خصوص فست‌مارکت از چشم‌انداز منفی نسبت به رشد قیمت‌ها در بازار سنگ آهن می‌گویند. مؤسسات مختلف نیز چشم‌انداز مثبتی به رشد قیمت‌ها ندارند. برای مثال گلدن ساکس متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در ۳ ماه سوم ۲۰۲۴ را در کانال ۹۰ دلار پیش‌بینی کرد. در مقابل افت قیمت سنگ آهن منجر به رشد حاشیه سود فولادسازان چینی شده است. برخی از تحلیل گران مدعی‌اند کاهش قیمت سنگ آهن فولادسازان چینی را نسبت به افزایش تقاضا برای ذخیره‌سازی سنگ آهن تحریک می‌کند. آنها تمایل دارند تا ذخایر خود را با سنگ آهن ارزان قیمت پر کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده