تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۴۲۹۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۶۰ میلیون تن باطله‌برداری از معدن D۱۹ بافق یزد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت معدنی و اکتشافی دشت آریز (D۱۹) بافق از ۱۶۰ میلیون تن باطله برداری از این معدن خبر داد و گفت: قرار بود بر اساس یک برنامه طراحی شده طی چهار سال حدود ۲۰۰ میلیون تن باطله برداری انجام شود که با اقدامات و نوع طراحی صورت گرفته، این امر در کمتر از حدود ۲.۵ سال صورت گرفت.

به گزارش می‌متالز، "محمدرضا کاظم‌پور" روز شنبه در بازدید خبرنگاران از معدن D۱۹ با اشاره به فعالیت معدن از مهرماه ۱۴۰۰ افزود: این معدن در عمق ۱۷۰ متری سطح زمین قرار دارد و این میزان باطل برداری یک رکورد در کشور است.

وی با بیان اینکه اکنون از ۴۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده جلوتر هستیم اظهار کرد: استفاده از توان متخصصان بومی، طراحی و پشتکار پیمانکاران و حمایت جدی مقامات استان و سرمایه‌گذاران این معدن که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان و سنگ آهن مرکزی ایران - بافق هستند باطله برداری از آن کمتر سه سال طول کشید و این معدن وارد فاز بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه حدود یک هفته است که به ماده معدنی سنگ آهن دست یافته ایم تصریح کرد: اکنون نزدیک به ۲۰ هزارتن سنگ آهن روی زمین انباشته داریم و برنامه داریم که ماهانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن سنگ آهن با عیار متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد از این معدن استخراج کنیم.

کاظم‌پور ادامه داد: همچنین برای نخستین بار در کشور است که باطل برداری همزمان با اکتشاف انجام می‌شود و طرح معدنی نداریم که همزمان این ۲ عملیات در آن صورت گیرد و تاکنون ۱۶ پله این معدن بازگشایی شده است.

وی میزان ذخیره سنگ آهن معدن یاد شده را براساس گواهی کشف ۵۰ میلیون تن با عیار متوسط ۴۰ درصد بیان کرد و گفت: پیش‌بینی شده طی ۱۰ سال آینده سالانه چهار تا پنج میلیون تن سنگ آهن از این معدن برداشت شود.

وی میزان سرمایه‌گذاری معدن آریز (D۱۹) را هشت هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان و سنگ آهن مرکزی ایران-بافق صورت گرفته است، زیرا این معدن تامین کننده خوراک این ۲ معدن خواهد بود که می‌تواند که می‌تواند کمک شایانی به ادامه فعالیت این ۲ شرکت باشد.

کاظم‌پور یادآور شد: اکنون یکهزار و ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و یکهزار و ۵۰۰ نفر هم به صورت غیر مستقیم در معدن دشت آریز مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت معدنی و اکتشافی دشت آریز (D۱۹) خاطرنشان کرد: تلاش برای تحقق شعار سال جاری که توسط مقام معظم رهبری "جهش تولید با مشارکت مردم" نام‌گذاری شده است برای تحقق این شعار برنامه‌های در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در همین راستا هم‌افزایی بخش خصوصی - دولتی و مردمی از جمله اقداماتی است که می‌تواند مسیرعبور از چالش‌های پیش رو را هموار سازد و جامعه نخبگانی باید در این راستا بیش از پیش ما را کمک و ایفای نقش نمایند.

کاظم‌پور با اشاه به دستاورد‌های این معدن اضافه کرد: فرایند اجرایی این معدن با حمایت جدی مدیرعامل شرکت معدنی چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران-بافق و مسوولان اجرایی استان انجام شد و ما توانستیم به دستاورد‌های مطلوبی دست بیاییم.

مدیرعامل شرکت معدنی و اکتشافی دشت آریز (D۱۹) نقش معدن را در توسعه اقتصادی استان موثر دانست و گفت: فعالیت معادن موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و تلاش برای مفید بودن یکی اولویت‌های اجرای این شرکت معدنی است افزود: با این رویکرد در راستای مسوولیت‌های اجتماعی ساخت جاده سیروس آباد بافق و تقویت زیر ساخت‌های انرژی نظیر اجرای طرح انتقال برق در دستور کار این معدن قرار دارد.

کاظم‌پور تکمیل انتقال برق، طراحی سایت و احداث مهندسی و شهرسازی معدن، ایجاد آتش نشانی، بهداری، خوابگاه و رستوران برای پرسنل را از برنامه‌های آینده این شرکت معدنی بیان کرد و گفت: اولویت ما استفاده از نیرو‌های متخصص بومی و متعهد است و از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان بومی، در قالب هیات‌های اندیشه ورز با هدف پرورش استعداد بومی و افزایش بهره وری در این شرکت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و اکتشافی دشت آریز (D۱۹) در ادامه به ساخت به جاده سیروس آباد بافق اشاره کرد و گفت: این جاده به طول ۴۶ کیلومتر است که منطقه جنوب بافق را به شمال کرمان و سبزدشت بافق وصل می‌کند که ساخت این جاده یکی از مطالبات ۴۰ سال مردم این منطقه است که اکنون توسط شرکت معدنی آریز در حال انجام است.

وی اظهار کرد: قرارداد ساخت این جاده ۱۸ ماهه است و افزون بر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا یکسال آینده به بهره‌برداری می‌رسد؛ برای این جاده ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه در نظر گرفته شده است این رقم با تکمیل آن به یکهزار و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

مدیر مجتمع سنگ آهن آریز هم در بازدید خبرنگاران از خط انتقال برق این شرکت گفت: خط انتقال برق از پست ساغند به طول ۲۶ کیلومتر با ظرفیت پنح مگاوات است.

"سیدمجید دشتکی" اعتبار این طرح را ۱۶۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: با اجرای این طرح ۴۰۰ لیتر در مصرف گاز صرفه‌جویی شده است.

وی اظهار کرد: در انتقال برق به این معدن، توجه ویژه به مباحث محیط زیست و جلوگیری از آسیب به حیاط وحش با جدیت در دستور کار بوده است و هم اکنون برخی از سایت‌ها به برق ثابت متصل شده است.

آنومالی D۱۹ شامل چهار بخش A,B,C و D است که بخش D به وسعت چهار کیلومتر مربع به شرکت “دشت‌یوز” کنسرسیومی متشکل از ۲ شرکت بزرگ سنگ‌آهن مرکزی و چادرملو واگذار شده است.

این معدن در منطقه فلززایی بافق و در فاصله نزدیک به معادن چادرملو و چغارت واقع شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده