تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۴۳۰۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل چادرملو:

کنسانتره بهاباد آماده بهره‌برداری شد

‌می‌متالز - کارخانۀ تولید کنسانتره بهاباد با ظرفیت تولید ۱ تا ۱٫۳ میلیون تن کنسانتره آهن آماده راه‌اندازی و بهره‌برداری شد. خط تولید کلاف سرمد ابرکوه با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن نیز تا پایان امسال راه‌اندازی و وارد تولید تجاری می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مهندس امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، همچنین به ساخت نیروگاه‌های برق در این مجموعه اشاره کرد و اظهار داشت: چادرملو در حال حاضر دارای یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی و یک واحد ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی است و دومین واحد سیکل ترکیبی خود را نیز طی قرارداد EPC با گروه مپنا به ارزش ۲۴۵ میلیون یورو در حال ساخت دارد که امیدوار هستیم در سه‌ماهۀ دوم سال جاری بهره‌برداری از واحد‌های ۱ و ۲ گازی این نیروگاه آغاز و به شبکه سراسری برق کشور متصل گردد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته کلنگ یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در منطقه خضرآباد استان یزد به زمین زده شد و اکنون پنل‌های خورشیدی آن خریداری و پیمانکار آن نیز مشخص شده است. وی ساخت ۲ نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی دیگر را در شهرستان اردکان و بهاباد ازجمله طرح‌های در دست اجرای چادرملو عنوان کرد.

طاهرزاده با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی چادرملو در سه بخش در حال انجام است، گفت: فعالیت‌های اکتشافی توسعه‌ای در معدن این شرکت در حال انجام است و امسال ۱۰ میلیون تن خوراک از محل معادن خودمان و همچنین فرآوری باطله‌های معدنی تأمین می‌شود.

وی افزود: در محدوده آنومالی ۱۰ که در فاصله ۱۵ کیلومتری معدن فعلی چادرملو واقع شده، مناقصۀ انتخاب پیمانکار استخراج انجام شده است و تاکنون حدود ۱۳۰۰ متر حفّاری در آن انجام شده و برای تودۀ جنوبی، مناقصۀ انتخاب پیمانکار به‌منظور اجرای عملیات استخراج و باطله برداری انجام شده است.

وی گفت: برای محدودهٔ آنومالی D۱۹، تاکنون ۷۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به‌طور مشترک از سوی چادرملو و سنگ‌آهن مرکزی ایران انجام شده است و اکنون پس از ۱۷۰ میلیون تن باطله برداری از این معدن، به ذخیره سنگ‌آهن رسیدیم.

طاهرزاده عنوان کرد: درعین‌حال خرید سنگ‌آهن از سایر نقاط کشور نیز در دستور کار است و از معادن کوچک و سایر محدوده‌های موجود در استان و سطح کشور نسبت به خرید و تأمین سنگ‌آهن اقدام می‌کنیم، به‌طوری که سال گذشته ۶ میلیون تن خرید سنگ‌آهن توسط چادرملو انجام شد.

وی با بیان اینکه اکنون عملیات استخراج از محدوده زریگان در مرحلهٔ مناقصه انتخاب پیمانکار است تا بخشی از تأمین خوراک چادرملو از این محل انجام شود گفت: همواره تلاش ما بر این بوده و هست که ابتدا محدوده‌های قابل قبول و اقتصادی را پیدا کنیم و سپس سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

مدیرعامل چادرملو خاطرنشان کرد: درعین‌حال در قالب یک کنسرسیوم برای دستیابی به منابع جدید معدنی در افغانستان، در حال رایزنی با مسوولان این کشور هستیم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده