تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۱:۳۶
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۴۳۵۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دلاور: معادن، منافع ملی و متعلق به همه است

‌می‌متالز - «شهاب‌الدین دلاور» سرپرست وزارت معادن و پترولیم در برنامه آفرگشایی سه بلاک معدن نمک ولایت فاریاب گفته است که دست مافیا به نفت کشور کوتاه شده و تلاش می‌شود از دست‌یابی آنان (مافیا) به معادن نمک کشور نیز جلوگیری شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از طلوع نیوز، آقای دلاور در این برنامه از بازرگانان نمک انتقاد کرده و از آنان خواسته است تا صداقت را در پیش گیرند.

بنا بر گفته‌های سرپرست وزارت معادن و پترولیم، این وزارت منافع ملی را در قرارداد‌های معادن کشور به‌گونه‌ی جدی در نظر می‌گیرد.

شهاب‌الدین دلاور گفت: «در منافع ملی، لحاظ کسی را نمی‌کنم. این معادن منافع ملی افغانستان است و در آن مرد، زن، کودک، شیعه، سنی، هندو‌ها و همه شریک هستند.»

سرپرست وزارت معادن و پترولیم هم‌چنان گفته است که یک بخش بزرگ بودجه کشور از معادن گوناگون کشور تامین می‌شود و این وزارت سال گذشته بیش از هفده میلیارد افغانی را وارد خزانه امارت اسلامی کرده است.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم در این باره افزود: «هر سالی که عواید زیاد داشته باشیم، فیصدی زیادی را تمویل می‌کنیم. گرچه عواید کم و زیاد می‌شود اما یک حصه بزرگ از این [معادن] است و در کنارش، عواید از گمرک‌های ماست که خیلی شفافیت دارند.»

او هم‌چنان اضافه کرده است که کارمندان نظامی و ملکی امارت اسلامی نسبت به دوره جمهوریت افزایش چشم‌گیر داشته و همه نیازمندی‌های آنان از عواید معادن و دیگر عواید داخلی تامین می‌شوند.

آقای دلاور هم‌چنان افزود: «ارگان‌های امنیتی ما از رژیم گذشته بالاتر رفته، ما از بودجه خود این ارگان‌ها را تمویل می‌کنیم در حالی‌ که سه و نیم میلیارد دالر آمریکایی‌ها برای تمویل آن می‌دادند.»

افزون بر آفرگشایی سه بلاک معدن نمک ولایت فاریاب، وزارت معادن و پترولیم داوطلبی ۹ پروژه مختلف در بلاک قشقری حوزه نفتی آمو دریا را نیز میان شرکت‌های داخلی برگزار کرد.

منبع: طلوع نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده