تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۴۲۶۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهم‌ترین مقاصد صادراتی کشور در ۲ ماهه سال جاری

‌می‌متالز - طبق گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، چین با ۲.۲ میلیارد دلار، عراق ۱.۶ میلیارد دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد دلار، سه مقصد اول صادراتی ایران در دو ماهه ۱۴۰۳ بوده‌اند.

به گزارش می‌متالز، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، ارزش تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در دو ماهه اول سال جاری به ۲۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسیده است.

در این میان میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی به ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده است. میزان صادرات غیرنفتی کشور هم در دو ماهه امسال با افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به هشت میلیارد دلار رسیده است. همچنین میزان وزنی صادرات غیرنفتی در دو ماهه امسال ۲۳.۵ میلیون تن بوده که افزایش ۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

بر اساس اعداد منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت میزان واردات کالا به کشور در دو ماهه اول امسال ۹ میلیارد و ۸۰ میلیون دلار بوده و بنابراین کسری تجاری غیرنفتی در این مدت به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.

در این میان چین با ۲.۲ میلیارد دلار، عراق ۱.۶ میلیارد دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد دلار، ترکیه با ۷۲۹ میلیون دلار، پاکستان ۳۸۳ میلیون دلار، افغانستان ۳۵۱ میلیون دلار و هند با ۳۰۲ میلیون دلار، ۷ کشور عمده مقصد صادراتی ایران در دو ماهه ۱۴۰۳ بودند.

همچنین سه قلم عمده کالا‌های صادراتی در دو ماهه نخست سال جاری، شامل پروپان مایع شده با ۵۵۹ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده با ۵۵۳ میلیون دلار و متانول با حدود ۳۹۵ میلیون دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده