تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۴۳۷۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ازبکستان و کره‌ جنوبی در زمینه معادن و حمل‌ونقل سند همکاری امضا کردند

‌می‌متالز - در جریان سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ازبکستان، بیش از ۲۰ تفاهم نامه و سند همکاری در زمینه معادن و خط آهن میان سئول و تاشکند امضا شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یئول رئیس جمهوری کره جنوبی و شوکت میرضیایف همتای ازبکستانی وی روز گذشته به وقت محلی توافق‌نامه همکاری در زمینه استخراج مشترک کانی‌های مهم تا تجاری‌سازی آنها را با استفاده از فناوری سئول، امضا کردند.

بر اساس این گزارش، ازبکستان از معادن مهم «تنگستن» و «مولیبدن» (Molybdenum) برخوردار است و این منابع مورد توجه صنایع پیشرفته کره جنوبی به ویژه صنایع نیمه هادی‌ها و باتری‌های ثانویه قرار دارد.

رئیس جمهوری کره جنوبی در نشست مشترک خبری در تاشکند گفت: دو کشور توافق کردند تا با ترکیب منابع معدنی فراوان ازبکستان و فناوری پیشرفته کره جنوبی، همکاری مشترک خود را به حداکثر برسانند.

در این دیدار دوطرف همچنین در زمینه همکاری در بخش حمل‌ونقل و حمایت مالی شرکت‌های کره جنوبی در مورد اجرای پروژه‌های راه‌آهن ازبکستان، سند همکاری و تفاهم‌نامه امضا کردند.

بر اساس این گزارش، شرکت هیوندای روتم (Hyundai Rotem) قراردادی ۲۰۰ میلیون دلاری برای تامین ۶ رام قطار سریع‌السیر با شرکت راه‌آهن ازبکستان امضا کرد و در همین ارتباط اپراتور‌های راه‌آهن دولتی دو کشور نیز یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری برای خدمات تعمیر و نگهداری قطار امضا کردند.

رئیس جمهوری کره جنوبی در این باره گفت: این توافق نخستین صادارات قطار‌های سریع‌السیر با فناوری سئول به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش یونهاپ، در حاشیه این دیدار، بیش از ۲۰ تفاهم‌نامه و سند همکاری بین دولت‌ها و شرکت‌های کره جنوبی و ازبکستان با هدف آسان‌سازی فرآیند تجارت بین دو کشور و توسعه سرمایه‌گذاری در منابع، حمل‌ونقل و انرژی امضا شد.

بر اساس این گزارش، از زمانی که دو کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی روابط دوجانبه خود را به مشارکت راهبردی ویژه ارتقا دادند این نخستین دیدار رسمی رئیس جمهوری کره جنوبی از ازبکستان به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده