تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۰۶
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۴۳۵۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«کیوان جعفری‌طهرانی» در رویداد جامع معدن و صنایع معدنی گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد بررسی کرد:

چشم‌انداز بازار کامودیتی‌ها در ایران و جهان

‌می‌متالز - در نخستین روز از رویداد جامع معدن و صنایع معدنی گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، «کیوان جعفری‌طهرانی» کارشناس ارشد صنعت فولاد و سنگ آهن با ارائه سخنرانی با عنوان «بررسی وضعیت فعلی و چشم‌انداز بازار کامودیتی‌ها در ایران و جهان»، به بررسی وضعیت بازار کامودیتی‌ها پرداخت.

به گزارش می‌متالز، «کیوان جعفری‌طهرانی» در این سخنرانی عنوان کرد: اتفاق‌هایی که در دنیا روی می‌دهد همه واقعی نیستند. چین طی ایام گذشته سعی داشت که بازار نابود شده مسکن خود را احیا کند آنچه در طول دو ۵ سال ریاست جمهوری شی از مارس ۲۰۱۳ روی داده آن است که وی با ارائه مطالب کمونیستی اقتصاد این کشور را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ تا قبل از حضور وی عمر مفید سازه‌های فلزی در چین به ۷ سال کاهش یافته بود. چین اعلام کرده بود، استفاده از آهن قراضه یکی از موارد مهم است، ولی سعی کرد که تمام ایده‌های کمونیستی خود را بازگرداند این موارد نشان می‌دهد که دفاع از برخی ایدئولوژی‌ها دیگر در جهان جایگاهی ندارد و امکان‌پذیر نیست. رئیس‌جمهور چین بانک‌های این کشور را وادار کرد که به شرکت‌های ورشکسته مسکن کمک کرده و نسبت به خرید مسکن‌های اضافه اقدام کنند و آنها را به مردم عادی اجاره بدهند. اگر ۱۱ سال پیش وی سیاست‌های مائو را ادامه داده بود چین به چنین وضعیتی گرفتار نمی‌شد. چین در سال ۲۰۱۰ به رشد اقتصادی ۱۰.۵ درصد رسیده بود، در حالی که بین ۵ تا ۶ سال است که با رشد اقتصادی ۵ الی ۶ درصد پیش می‌رود. این موضوع نشان می‌دهد که دولت‌ها در جهان و حتی در ایران سعی نمی‌کنند که از تجربه‌های دولت‌های گذشته استفاده کنند. چین در حال تلاش است تا حرکتی در بازار کامودیتی‌ها ایجاد کند که واقعی نیستند. افزایش قیمت ۲۵۰۰ دلاری مس در طول چند ماه گذشته و از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی واقعی نبوده است، چراکه در حال حاضر ۱۰۳ هزار تن کسری مس در ال‌ام‌ای (بورس فلزات لندن) وجود دارد و با ظرفیت‌های جدیدی که وارد مدار می‌شود تا آخر سال ۲۰۲۴ به میزان ۱۶۸ هزار تن مازاد مس خواهیم داشت. مس با قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ دلار رکود زده است. ولی در نیمه سال شاهد افزایش نخواهیم بود و قیمت فلز سرخ با میانگین ۲۵۰۰ دلار به پایان می‌رسد.

چشم‌انداز بازار کامودیتی‌ها در ایران و جهان

اثرات شرایط ژئوپلوتیکی جهان بر کامودیتی‌ها

جعفری‌طهرانی با اشاره به این موضوع که شرایط ژئوپلوتیکی که بر دنیا حاکم شده، باعث شده که بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیر بگذارد، خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که ایالات متحده بر فولاد و آلومینیوم چین اعمال می‌کند یا تحریم‌های ایالات متحده روی صنعت نیکل روسیه، همگی بر بازار تاثیرگذار هستند. اتفاقی که در دنیا در حال رخ دادن است این است که یک کامودیتی قیمت یک کامودیتی را در دنیا بالا می‌کشد، برای نمونه طلا قیمت مس را بالا می‌کشد و مس هم قیمت نقره را افزایش می‌دهد و این سه کامودیتی به صورت سلسله‌وار به هم وصل شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به وضع نابسامان ارز صادراتی در داخل کشور عنوان کرد: با این وضعیت صادرکنندگان نمی‌دانند در کجا قرار دارند و اجبار دولت برای ورود ارز به سامانه نیما، زنگ خطری برای تولید و صادرات است.

عربستان، انبار بورس فلزات لندن شده است

این کارشناس ارشد صنعت فولاد و سنگ آهن همچنین با اشاره به تحولاتی که در عربستان روی داده است، گفت: این کشور تحولات اقتصادی بسیاری انجام داده، به این دلیل که بن‌سلمان توانست انبار ال‌ام‌ای (بورس فلزات لندن)، بزرگ‌ترین انبار فلزات پایه جهان را به جده بکشد. در دنیا دو بازار بزرگ فلزات، یکی بورس فلزات لندن و دیگری بورس فلزات شانگهای وجود دارد. با وجود انبار کامودیتی‌ها در جده چه اتفاقی روی می‌دهد. عربستان سعودی سرمایه خودش را برای خرید کامودیتی‌های موجود در انبار جده گسیل کرده است.

جعفری‌طهرانی افزود: هم‌اکنون در دنیا این موضوعی مطرح است که کامودیتی‌ها می‌توانند کالای سرمایه‌ای باشند فقط طلا و نقره سرمایه نیست، بلکه مس و برخی فلزات مانند نیکل و کبالت نیز سرمایه هستند. ما باید از این اقدامات یاد بگیریم.

وی همچنین با اشاره به این موضوع که زمانی که نوسان قیمت یک کامودیتی زیاد می‌شود، چندان قابل استناد نیست، گفت: امسال سنگ آهن ۲۵ دلار کاهش پیدا کرد، اما کنسانتره ۲۰ دلار کاهش یافت، چون کنسانتره مورد مصرف بالاتری دارد. فرمول تعیین قیمت جهانی کنسانتره بر مبنای سنگ آهن ۶۲ درصد است و ایران ناخواسته آن را تغییر داد؛ در چین هم بر مبنای ۶۵ درصد است، در حالی که مبنای قیمتی ۶۵ درصد نسبت به ۶۲ درصد پایدارتر است، زیرا از نوسانات کمتری برخوردار است. در این میان بیلت نیز قیمت پایداری دارد، اما در مقابل اسلب، کاهش قیمت بیشتری را تجربه کرده است؛ چراکه عرضه بیلت توسط کشور‌های CIS کمتر از اسلب است. بین اسلب و ورق گرم نیز قیمت ورق گرم بسیار پایدارتر است. باید توجه کنیم که این شعار که کالای با ارزش‌افزوده بالاتر صادر کنیم، در حال تغییر است، در حقیقت باید کالایی صادر کرد که نوسانات قیمت کمتری داشته باشد. در این راستا باید توجه داشت که عوارض وارداتی ۳۰ درصدی که ترکیه برای میلگرد عراق و افغانستان وضع کرده، بازار میلگرد ایران را به‌هم زده و ایران چاره‌ای جز برای صادرات بلیت ندارد.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد و سنگ آهن در زمینه قراضه نیز عنوان کرد: از ابتدای سال میلادی تاکنون قیمت قراضه با کاهش قیمت رو‌به‌رو شده است. در دنیا به سمت استفاده از قراضه پیش رفتند، چراکه ثابت شده استفاده از قراضه هزینه‌های کمتری به همراه دارد و همواره تقاضا برای آن در جهان وجود دارد، از این‌رو قیمت آن تقریبا پایدار است.

چشم‌انداز بازار کامودیتی‌ها در ایران و جهان

بازارسازی در بازار کبالت

جعفری‌طهرانی ادامه داد: یک نظریه بیان می‌کند که اگر میزان عرضه افزایش پیدا کند، قیمت‌ها آن کاهش می‌یابد و اگر عرضه کاهش پیدا کند، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند؛ این در حالی است که ما شاهدیم با افزایش عرضه کبالت قیمت آن نیز افزایش پیدا کرده است، زیرا جو روانی که در بازار حاکم است تعادل بازار را به هم زده است. در این بازار برخی شرکت‌ها شایع‌سازی می‌کنند تا بازارسازی انجام بدهند.

قیمت مس واقعی نیست

وی همچنین درباره قیمت مس عنوان کرد: قیمت مس در بازار بورس فلزات شانگهای بسیار بالاتر از ال‌ام‌ای لندن است. چین به دلیل تقاضای بالایی که دارد باعث می‌شود قیمت کامودیتی‌ها از جمله مس افزایش پیدا کند.

چشم‌انداز بازار کامودیتی‌ها در ایران و جهان

ثبات در بازار‌های آلومینیوم، سرب و روی

این کارشناس ارشد صنعت فولاد و سنگ آهن ادامه داد: در زمینه قیمت آلومینیوم طی چهار پنج ماه گذشته با یک ثبات نسبی روبرو بوده‌ایم و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این روند ثبات نسبی ادامه خواهد داشت. در مورد قیمت سرب، این فلز روند افزایش قیمت را تجربه کرده است. سرب وضعیت به نسبت مناسبی دارد. پیش‌بینی‌ها حاکی است که این روند ادامه دارد، اما در سال ۲۰۲۵ این اتفاق روی نمی‌دهد و افزایش عرضه خواهیم داشت که این افزایش عرضه قطعی روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد که برخی افزایش عرضه‌ها واقعی نیستند. همچنین کارخانه‌های تولید باتری در سه ماهه دوم اورهال می‌کنند و مصرف سرب در چین کاهش پیدا می‌کند که این امر در چین باعث شده قیمت سرب افزایش پیدا نکند. روی نیز افزایش قیمت داشته است و تا آخر امسال این روند پایدار باقی خواهد ماند؛ اما در سال ۲۰۲۵ وضعیت مناسب نیست، چراکه در این سال افزایش عرضه خواهیم داشت. روی بازیافتی در چین افزایش قیمت خواهد داشت.

افزایش قیمت نیکل با تحریم روسیه

جعفری‌طهرانی در مورد فلز نیکل نیز عنوان کرد: در مورد نیکل، با افزایش قیمت بالایی رو‌به‌رو بوده‌ایم، به خاطر اینکه آمریکا صنعت نیکل روسیه را تحریم کرده است. تا سال ۲۰۲۳ همه گمان می‌کردند نیکل فقط در فولاد ضدزنگ مورد استفاده دارد که استفاده آن ۷۰ درصد این صنعت در فولاد زنگ نزن و ۳۰ درصد در انرژی‌های پاک بود، اما پیش‌بینی می‌شود که از سال ۲۰۲۵ وضعیت معکوس می‌شود و مصرف نیکل در فولاد ضدزنگ کاهش پیدا می‌کند و در انرژی‌های پاک افزایش می‌یابد. در این بازار یکی از کشور‌هایی که بر قیمت نیکل تاثیرگذار است، اندونزی است، چراکه این کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نیکل جهان برای عرضه نیکل دو قیمت تعیین کرده است. یک قیمت بر اساس ال‌ام‌ای LME لندن با ۳۰ درصد تخفیف است که این قیمت‌ها، قیمت‌های معاملاتی و اجرایی نیست. وقتی قیمتی در معاملات تخفیف داده می‌شود در واقع برای توسعه صادرات است. هرچند ما نیز باید از این تخفیف‌ها بدهیم.

چشم‌انداز بازار کامودیتی‌ها در ایران و جهان

طلا و نقره، دو کالای سرمایه‌ای

وی در ادامه به اهمیت فلز طلا پرداخت و عنوان کرد: طلای کالای سرمایه‌ای در دنیا به شمار می‌رود؛ این فلز امسال از ابتدای سال میلادی ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته است و این روند احتمالاً ادامه پیدا می‌کند و وابستگی ارز‌های جهان به دلار کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که طلا بیش از گذشته کالای سرمایه‌ای محسوب شود. افزایش طلا باعث افزایش قیمت مس شده است و طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای قدرتمند این روند خود را تا پایان ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد و سنگ آهن افزود: در مورد نقره نیز باید عنوان کرد که قیمت افزایش این فلز همراه با ۳۰ درصد بوده و افزایشی بیشتر از طلا داشته است. افزایش قیمت مس سبب این افزایش شده است. نقره نیز تا پایان سال افزایش قیمت خواهد داشت و یک کالای سرمایه‌ای خواهد بود. آنچه باعث تقویت قیمت طلا و نقره می‌شود دو بانک مرکزی چین و ترکیه هستند، این دو بانک برای حفظ سرمایه خود به نگهداری طلا و نقره روی آورده‌اند. از سوی دیگر عدم اطمینان مردم چین به اقتصاد خود، آنها را به نگهداری طلا و نقره کشانده است. در مورد پلاتین بازار نوسان ندارد. امسال چینی‌ها از مصرف پلاتین (طلای سفید) خودداری می‌کنند و آن را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نمی‌شناسند و همچنان طلا و نقره در این زمینه تا پایان سال پیشتاز هستند.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده