تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۴۳۴۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت گندله سنگ آهن با معامله ۱۳ درصدی

‌می‌متالز - هفته چهارم خردادماه تنها ۱۳ درصد از گندله سنگ‌آهن عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت با این حال متوسط قیمت‌ها در این بازار به کیلویی ۵۱۷۰ تومان رسید. در معاملات این هفته قیمت کنسانتره سنگ آهن و آهن اسفنجی نیز افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، هفته چهار خردادماه برای نهمین هفته متوالی حدود ۳۷ درصد از آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا مشتری نداشت. گندله سنگ آهن نیز روند نزولی ۵ هفته گذشته را متوقف کرد و کنسانتره سنگ آهن به سقف‌شکنی هفته‌های قبل خود ادامه داد. این هفته متوسط قیمت هر کیلوگرم کنسانتره سنگ آهن به ۳،۸۰۵ تومان رسید.

آهن اسفنجی

متوسط قیمت آهن اسفنجی در معامله هفته چهارم خردادماه با افزایش ۳۱ تومانی به کیلویی ۱۲،۳۹۷ تومان رسید. این نخستین افزایش قیمت آهن اسفنجی از ۰۸ اردیبهشت‌ماه به بعد است. به طور سنتی در نیمه گرم سال عرضه آهن اسفنجی افزایش می‌یابد و این اتفاق محرکی برای کاهش قیمت‌ها در این بازار است. قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی از ۰۸ اردیبهشت‌ماه ۷.۱ درصد کاهش پیدا کرد. متوسط قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

افزایش قیمت گندله سنگ آهن با معامله ۱۳ درصدی

در آخرین معاملات بورس کالا ۱۴۵ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد و تنها ۶۳ درصد از آنها مورد معامله قرار گرفت. در ۹ هفته گذشته تنها بخشی از آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا معامله می‌شود ولی در نیمه دوم سال گذشته خریداران باید برای خرید مقدار کم عرضه آهن اسفنجی صف می‌کشیدند.

گندله سنگ آهن

روند نزولی قیمت گندله سنگ آهن پس از ۴ هفته متوالی متوقف شد. قیمت گندله سنگ آهن نیمه اردیبهشت‌ماه با رسیدن به سقف کیلویی ۵،۳۵۳ تومان ریزشی شد ولی در آخرین معاملات بورس کالا متوسط هر کیلوگرم گندله سنگ آهن با افزایش حدود ۱ درصدی به کیلویی ۵،۱۷۰ تومان رسید. متوسط قیمت گندله سنگ آهن در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

افزایش قیمت گندله سنگ آهن با معامله ۱۳ درصدی

۱۹ خردادماه ۷۲۸ هزار تن گندله سنگ آهن در بورس کالا عرضه شد و در نهایت ۹۶ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. این یکی از پایین‌ترین نسبت معاملات در بازار گندله بود. اگرچه در هفته‌های قبل‌تر نیز ۵۰ درصد از گندله عرضه شده نیز معامله نمی‌شد ولی این هفته حجم معاملات تنها ۱۳ درصد از میزان عرضه بود.

کنسانتره سنگ آهن

رکوردشکنی کنسانتره سنگ آهن در معاملات بورس کالا در روز ۱۹ خردادماه نیز ادامه داشت تا کنسانتره به سقف تاریخی ۳،۸۰۵ تومان برای هر کیلوگرم برسد. قیمت هر کیلوگرم کنسانتره سنگ آهن در آخرین معاملات بورس کالا ۰.۳ درصد افزایش یافت. کنسانتره سنگ آهن در هفته مدام سقف قیمتی خود را افزایش داد. متوسط قیمت کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

افزایش قیمت گندله سنگ آهن با معامله ۱۳ درصدی

حجم عرضه کنسانتره سنگ آهن در معاملات ۱۹ خردادماه به ۶۲۰ هزار تن رسید ولی از این مقدار تنها ۱۱۵ هزار تن مورد معامله قرار گرفت. نسبت معاملات کنسانتره سنگ آهن نیز مانند گندله سنگ آهن در هفته‌های اخیر کاهش یافته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده