تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۴۳۸۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سقوط آزاد قیمت سنگ آهن به کانال ۱۰۰ دلار

‌می‌متالز - قیمت سنگ آهن در ادامه روند نزولی هفته‌های قبل به محدوده ۱۰۶ دلار به ازای هر تن رسید. داده‌های آماری از کاهش ذخایر سنگ‌ آهن در بنادر چین خبر می‌دهد، ضمن اینکه چینی‌ها در هفته قبل سنگ‌آهن بیشتری مصرف کرده‌اند در مقابل عرضه سنگ‌ آهن بنادر چین در سطح بالایی قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، قیمت هر تن سنگ آهن در آخرین معاملات هفته گذشته به ۱۰۶ دلار به ازای هر تن رسید و اگر در این سطح قیمتی حمایت نشود احتمال سقوط تا کانال ۹۰ دلار وجود دارد. قیمت سنگ آهن با آغاز سال ۲۰۲۴ ریزشی شد و یک مرحله تا کانال ۹۰ دلار کاهش پیدا کرده بود ولی به دنبال افزایش تقاضا دوباره قیمت سنگ آهن بر مدار صعود قرار گرفت و تا ۱۲۰ دلار به ازای هر تن افزایش یافت. این موج صعودی نیز خیلی سریع به پایان رسید تا سنگ آهن یک بار دیگر خطر ورود به کانال ۹۰ دلار را در مقابل داشته باشد. گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد متوسط قیمت سنگ آهن در سه ماه سوم سال ۲۰۲۴ در کانال ۹۰ دلار به ازای هر تن باشد.

سقوط آزاد قیمت سنگ آهن به کانال ۱۰۰ دلار

سنگ آهن در طول ۱ سال گذشته نزدیک به ۴ مرتبه از این محدوده قیمتی حمایت شده است و انتظار می‌رود این بار نیز فروشندگان مانع از کاهش بیشتر قیمت سنگ آهن شوند ولی ضعف شدید تقاضا برای محصولات فولادی و به دنبال آن سنگ آهن به چالش بزرگ بازار سنگ آهن تبدیل شده است. تقاضا برای محصولات فولادی چین کمتر از متوسط سال‌های گذشته است و فولادسازان چینی به دلیل حاشیه سود پایین سطح تولیدات خود را کاهش داده‌اند. با این حال جدیدترین داده‌ها از ذخایر سنگ آهن چین نشانه‌های مثبتی برای رشد قیمت‌ها در این بازار وجود دارد.

سقوط آزاد قیمت سنگ آهن به کانال ۱۰۰ دلار

میانگین مصرف سنگ آهن در ماه گذشته کاهش یافت ولی در هفته قبل ۴.۸۱ درصد رشد کرد از طرفی ذخایر سنگ آهن چینی‌ها نیز در سطح پایینی قرار دارد. چینی‌ها در طول یک هفته گذشته مشغول ذخیره‌سازی سنگ آهن بودند و ذخایر انبار‌ها را تا ۰.۳۴ درصد افزایش دادند. اگرچه آنها امروز خیلی بیشتر از سال ۲۰۲۳ سنگ آهن ذخیره کرده‌اند ولی ذخایر سنگ آهن چین دست‌کم ۲۰ درصد کمتر از ذخایر سنگ آهن در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است. با توجه به نرخ مثبت استفاده از کوره‌های بلند در چین طی دو هفته گذشته و رشد مصرف سنگ آهن در هفته گذشته این بار انتظار می‌رود قیمت سنگ آهن در کانال ۱۰۰ دلار حمایت شود. یکی از نشریات چینی پیش‌بینی کرد اگر سطح ذخایر سنگ آهن به میزان سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کند قیمت هر تن سنگ آهن به فراتر از ۱۵۰ دلار می‌رسد.

در طرف مقابل عرضه سنگ آهن در هفته‌های گذشته به مراتب بیشتر از مدت مشابه در ۳ سال گذشته بود. شدت عرضه سنگ آهن به بنادر چین از هفته ۱۸ سال میلادی افزایش یافت و همچنان بالاست. داده‌های آماری نشان می‌دهد عرضه سنگ آهن از سوی استرالیا رشد چشم‌گیری داشت و احتمال ادامه این شرایط در هفته‌های آینده وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده