تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۴۳۳۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

واردات سنگ آهن و تولید فولاد چین در تضاد

‌می‌متالز - افزایش واردات سنگ آهن چین در سال جاری در تضاد کامل با ضعف تولید و تقاضای فولاد آن است. چین که حدود ۷۵ درصد سنگ آهن تولیدی بازار جهانی را خریداری می‌کند، در ماه می ۱۰۲.۳ میلیون تن وارد کرد که برای سومین ماه متوالی واردات آن بیش از ۱۰۰ میلیون تن بوده است. در پنج ماهه اول سال نیز واردات سنگ آهن ۵۱۳.۷۵ میلیون تن بود که ۷ درصد افزایش داشت.

به گزارش می‌متالز، با این حال، بر اساس داده‌های رسمی، تولید فولاد خام چین در آوریل به ۸۵.۹۴ میلیون تن کاهش یافت که ۲.۶ درصد نسبت به مارس و ۷.۲ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، چین ۳۴۳.۶۷ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش داشت. در حالی که اعداد رسمی ماه می‌هنوز منتشر نشده، داده‌های انجمن آهن و فولاد چین، که نماینده بزرگترین کارخانه‌های این کشور است نشان می‌دهد که بعید است تولید فولاد در ماه گذشته بهبود زیادی داشته باشد.

این سوال پیش می‌آید که واردات سنگ آهن تا چه زمانی می‌تواند در سطوح قوی باقی بماند. این افزایش واردات برای تولید فولاد بیشتر استفاده نشده، بلکه برای تکمیل موجودی انبار‌ها به کار رفته است. در غیاب افزایش تقاضای فولاد در چین، در صورتی که قیمت سنگ‌آهن بالای ۱۰۰ دلار بماند کارخانه‌های فولادسازی حاشیه سود ضعیفی خواهند داشت. 

این امر نشان می‌دهد که محتمل‌ترین راه برای حل اختلاف فعلی بین واردات سنگ آهن و تولید ضعیف فولاد از طریق کاهش قیمت سنگ آهن و حجم واردات است. البته هرگونه نشانه‌ای مبنی بر تقویت تقاضای فولاد، پویایی بازار را تغییر می‌دهد، اما تاکنون این نشانه‌ها در عمل وجود نداشته است. 

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده