تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۴۴۰۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ریزش قیمت کنسانتره سنگ آهن در راند آخر معاملات بورس کالا طی خردادماه

‌می‌متالز - هفته پایانی خردادماه قیمت آهن اسفنجی با افزایش ۸ تومانی به کیلویی ۱۲۴۰۵ تومان رسید، قیمت گندله سنگ آهن در ادامه روند صعودی هفته قبل به ۵۲۰۱ تومان در هر کیلو صعود کرد ولی کنسانتره سنگ‌ آهن در یک ریزش شدید کیلویی ۳۷۳۵ تومان قیمت خورد.

به گزارش می‌متالز، قیمت آهن اسفنجی و گندله سنگ آهن در معاملات هفته پایانی خردادماه افزایش یافت ولی قیمت کنسانتره سنگ آهن یکی از سنگین‌ترین ریزش‌ها طی یک سال اخیر را تجربه کرد. درصد معامله به عرضه به خصوص برای آهن اسفنجی کاهش چشم‌گیری داشت. البته باید در نظر داشت به طور سنتی در نیمه گرم سال عرضه آهن اسفنجی افزایش می‌یابد و به دنبال آن قیمت‌ها در این بازار نزولی می‌شود.

آهن اسفنجی

متوسط قیمت آهن اسفنجی در معاملات هفته آخر خردادماه با افزایش ۸ تومانی به کیلویی ۱۲،۴۰۵ تومان رسید. سقوط قیمت آهن اسفنجی از اواسط اسفندماه آغاز شد و در طول ۲ هفته گذشته ریزش قیمت‌ها در کف ۱۲۳۶۶ تومانی متوقف شد و این بار برای دومین هفته متوالی قیمت آهن اسفنجی به صورت جزئی افزایش یافت. آهن اسفنجی در دی ماه سال گذشته نیز یک بار دیگر به محدوده حمایتی فعلی رسیده بود و با افزایش سنگین تقاضا موفق به ثبت سقف تاریخی جدیدی شد. روند قیمتی آهن اسفنجی در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

ریزش قیمت کنسانتره سنگ آهن در راند آخر معاملات بورس کالا طی خردادماه

حجم معاملات آهن اسفنجی در هفته پایانی خردادماه به بیش از ۱۰۰ هزار تن رسید ولی این مقدار تنها برابر با ۴۲ درصد آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا بود. طی ۱۰ معامله قبلی آهن اسفنجی بخشی از محصولات مورد معامله قرار نگرفت.

گندله سنگ آهن

قیمت گندله سنگ آهن برای دومین هفته متوالی در بورس کالا افزایش یافت. گندله سنگ آهن از نیمه اردیبهشت‌ماه کاهشی شد و تا نیمه خردادماه از کیلویی ۵،۳۵۳ تومان به ۵،۱۱۹ تومان رسید ولی در طول ۲ هفته گذشته متوسط قیمت گندله سنگ آهن در بورس کالا با افزایش ۱.۶ درصدی به کیلویی ۵،۲۰۱ تومان رسید. روند قیمتی گندله سنگ آهن در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

ریزش قیمت کنسانتره سنگ آهن در راند آخر معاملات بورس کالا طی خردادماه

در معاملات هفته مورد بررسی ۷۲۴ هزار تن گندله سنگ آهن عرضه شد و ۳۴۰ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. نسبت عرضه به معامله گندله سنگ آهن در هفته مورد بررسی نسبت به سایر هفته‌های خردادماه افزایش چشم‌گیری داشت.

کنسانتره سنگ آهن

متوسط قیمت هر کیلوگرم کنسانتره سنگ آهن در هفته پایانی خردادماه با ریزش سنگین ۱.۸ درصدی از کیلویی ۳۸۰۵ به ۳،۷۳۵ تومان رسید. این یکی از سنگین‌ترین ریزش قیمت‌ها در معاملات کنسانتره سنگ آهن طی سال جاری بود. قیمت کنسانتره سنگ آهن از ۱۸ فروردین ماه صعودی شد و در این مدت با رشد بیش از ۵ درصدی از کیلویی ۳،۶۱۱ تومان به ۳۸۰۵ رسیده بود. روند قیمتی کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

ریزش قیمت کنسانتره سنگ آهن در راند آخر معاملات بورس کالا طی خردادماه

در معاملات هفته چهارم خردادماه ۶۵۲ هزار تن کنسانتره سنگ آهن عرضه شد و در نهایت ۱۷۵ هزار تن از آنها معامله شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده