تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۴۴۲۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هر تن سنگ آهن به ۸۰ دلار می‌رسد؟/ حاشیه سود محصولات فولادی مثبت شد

‌می‌متالز - سیاست کنترل و کاهش تولید محصولات فولادی چین منجر به کاهش قیمت سنگ‌آهن طی هفته‌های اخیر شد. گلدمن‌ساکس، جی‌پی مورگان و بانک مرکزی استرالیا قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۴ را در محدوده ۸۰ دلار تخمین می‌زنند.

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن در آخرین معاملات هفته گذشته به ۱۰۵ دلار به ازای هر تن رسید. یک ماه قبل پس از صعود قیمت سنگ آهن به محدوده ۱۲۰ دلار به ازای هر تن، روند نزولی جدیدی در بازار سنگ آهن آغاز شد و خیلی سریع بر مدار نزول قرار گرفت تا در مدت کوتاهی به کانال ۱۰۵ دلار به ازای هر تن برسد. متوسط قیمت سنگ آهن در طول ۲ هفته گذشته بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است. روند قیمتی سنگ آهن بر اساس داده‌های استیل اوربیس به صورت نمودار زیر است:

هر تن سنگ آهن به ۸۰ دلار می‌رسد؟/ حاشیه سود محصولات فولادی مثبت شد

اخبار رسمی و غیررسمی بسیاری از دستورالعمل دولت چین برای کنترل تولید فولاد منتشر می‌شود. کاهش حاشیه سود تولید محصولات فولادی در چین به چالش بزرگ فولادسازان این کشور تبدیل شده است. صورت‌های مالی نشان می‌دهد تولید بعضی از محصولات فولادی برای چینی‌ها حاشیه سود منفی دارد.

دولت چین در طول هفته گذشته دستورالعمل‌های مشخصی برای کنترل و کاهش تولید فولاد به بعضی از استان‌ها ابلاغ کرد و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده تولید فولاد کاهش پیدا کند. البته نرخ بهره‌برداری از کوره‌های بلند این کشور به بالاترین سطح طی ۷ ماه گذشته رسید. با این حال پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد در چین کاهش پیدا کند. ضمن اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد فولادسازان چین در ۵ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۴ درصد فولاد کمتری تولید کرده‌اند.

کاهش تولید فولاد خبر بدی برای بازار سنگ آهن بود و چشم‌انداز قیمت‌ها در این بازار را منفی کرد. مؤسسات مالی معتبر گذشته پیش‌بینی‌های ناامیدکننده‌ای از قیمت سنگ آهن در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۴ ارائه کرده‌اند. گلدمن‌ساکس، جی‌پی مورگان و بانک‌مرکزی استرالیا تخمین زدند قیمت سنگ آهن به کمتر از ۸۰ دلار در هر تن می‌رسد. اگرچه این کاهش قیمت خبر بدی برای تولیدکنندگان سنگ آهن است ولی منجر به رشد حاشیه سود محصولات فولادی خواهد شد.

هر تن سنگ آهن به ۸۰ دلار می‌رسد؟/ حاشیه سود محصولات فولادی مثبت شد

روند صعودی قیمت سنگ آهن در زمستان ۲۰۲۳ حاشیه سود تولید بسیاری از محصولات فولادی چین را منفی کرده بود. این مشکل پس از ریزش قیمت سنگ آهن با آغاز سال ۲۰۲۴ برای چند ماه برطرف شد تا اینکه رشد دوباره قیمت سنگ آهن تا کانال ۱۲۰ دلار حاشیه سود فولادسازان چینی را دوباره منفی کرد. اکنون در شرایطی که قیمت سنگ آهن به کمتر از ۱۱۰ دلار کاهش پیدا کرده است، حاشیه سود فولادسازان چینی در حال مثبت شدن است و با ادامه این روند یا سقوط قیمت سنگ آهن به کانال ۸۰ دلار برنده نهایی فولادسازان چینی هستند. دولت چین در سال جاری بار‌ها با هدف جلوگیری افزایش قیمت در بازار سنگ آهن مداخله کرده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده